MENU
Most Pomorski i wystające szkaradne rury z każdej strony. Ciekawe, czy wpadnie ktoś kiedyś na pomysł, aby coś z nimi zrobić???

Dodał: MT° - Data: 2004-04-19 23:15:59 - Odsłon: 6869
19 kwietnia 2004


Mosty Pomorskie - zespół trzech wrocławskich mostów (Północny, Środkowy i Południowy) łączących północny i południowy brzeg Odry ze znajdującą się pomiędzy nimi Kępą Mieszczańską. Przeprawa z południowego brzegu Odry na Kępę Mieszczańską istniała w tym miejscu już w XIV wieku i związana była z wybudowanymi tu, na południowej odnodze Odry, młynami. Aż do XIX wieku system jazów i tam, regulujący pracę znajdujących się w tym rejonie młynów, foluszy i innych zakładów przemysłowych wykorzystujących energię płynącej rzeki powiązany był z drewnianymi mostami, umożliwiającymi przemieszczanie się pomiędzy obydwu brzegami rzeki, a także dostarczanie surowców i odbiór produktów z tych młynów. Pod koniec wieku XIX system ten stał się już niewystarczająco wydolny i istniejącą w tym czasie przeprawę przebudowano. Najpierw, w roku 1879, zbudowano krótki jednoprzęsłowy most nad śluzą przy południowym brzegu Kępy Mieszczańskiej - dziś most ten nosi nazwę mostu Pomorskiego Środkowego. W latach 1904-1905 u wylotu ulicy Odrzańskiej przerzucono kamienny most Pomorski Południowy, dokładnie w osi mostu Środkowego. Jest to trójprzęsłowa konstrukcja kamienna, neoromańsko-secesyjna. Przy południowym przyczółku mostu, po obu stronach jezdni, ustawiono niewielkie pawilony mieszczące małe sklepiki lub zakłady usługowe; swą formą przypominają one strażnice, w których pobierano myto za przejazd mostem, choć roli strażnic nigdy nie pełniły. Sześćdziesięciometrowa kamienna balustrada mostu ozdobiona była trzema parami wieżyczek z latarniami; wieżyczki te - pomimo że uzupełniały architekturę mostu - zostały po II wojnie światowej zlikwidowane, a później na ich pilastrach od strony wschodniej podwieszono rury ciepłownicze, jeszcze bardziej oszpecające jego wygląd.

Most Północny, z Kępy Mieszczańskiej na północny brzeg Odry Północnej, powstał dopiero w roku 1930 nad jazem regulującym poziom wody dla zbudowanej tu pięć lat wcześniej północnej elektrowni wodnej. Ma on nitowaną stalową konstrukcję blachownicową, długość około 85 i szerokość 20 metrów. Przy okazji jego budowy przebudowano (m.in. poszerzono) most Pomorski Środkowy.

Mosty Pomorskie, w odróżnieniu od sąsiednich Uniwersyteckich przetrwały bez większych zniszczeń oblężenie Festung Breslau w 1945 pomimo, że Północny został uszkodzony bezpośrednim trafieniem bombą lotniczą. W 1953 most Pomorski Północny przeszedł remont kapitalny, a w 1984 przebudowano jego chodniki i balustrady. ( Źródło: Wikipedia)

Most Pomorski Środkowy (na przekopie Śluzy Mieszczańskiej)
Długość: 17 m
Szerokość:
- całkowita 17,2-20,5 m
- jezdni 11,7-14,4 m
- chodników 2×3,1 m
Rozpiętość przęseł: nieregularne, od 6,1 do 14,9

  • /foto/5642/5642349m.jpg
    1903
  • /foto/5724/5724155m.jpg
    1903
  • /foto/17/17552m.jpg
    1904 - 1910
  • /foto/3/003069m.jpg
    1905 - 1920
  • /foto/55/55515m.jpg
    1905 - 1920
  • /foto/178/178026m.jpg
    1907
  • /foto/435/435845m.jpg
    1907 - 1910
  • /foto/361/361363m.jpg
    1909
  • /foto/212/212484m.jpg
    1910 - 1914
  • /foto/245/245926m.jpg
    1910 - 1914
  • /foto/23/23164m.jpg
    1915
  • /foto/1/001749m.jpg
    1920
  • /foto/10/10035m.jpg
    1925 - 1935
  • /foto/113/113046m.jpg
    1930
  • /foto/106/106854m.jpg
    1930 - 1933
  • /foto/376/376633m.jpg
    1930 - 1936
  • /foto/13/13265m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/354/354669m.jpg
    1934
  • /foto/5/005995m.jpg
    1934 - 1935
  • /foto/380/380572m.jpg
    1936
  • /foto/3403/3403361m.jpg
    1945
  • /foto/114/114360m.jpg
    1945
  • /foto/53/53365m.jpg
    1945 - 1950
  • /foto/233/233651m.jpg
    1945 - 1950
  • /foto/431/431868m.jpg
    1946
  • /foto/347/347019m.jpg
    1947 - 1949
  • /foto/268/268757m.jpg
    1948 - 1950
  • /foto/181/181218m.jpg
    1948 - 1956
  • /foto/302/302367m.jpg
    1949 - 1950
  • /foto/17/17381m.jpg
    1950 - 1953
  • /foto/254/254980m.jpg
    1950 - 1955
  • /foto/183/183695m.jpg
    1951
  • /foto/208/208219m.jpg
    1953
  • /foto/386/386895m.jpg
    1957 - 1958
  • /foto/10/10451m.jpg
    1960 - 1970
  • /foto/9672/9672124m.jpg
    1964
  • /foto/5049/5049095m.jpg
    1964 - 1968
  • /foto/413/413549m.jpg
    1965 - 1970
  • /foto/12/12754m.jpg
    1975
  • /foto/242/242387m.jpg
    1980 - 1983
  • /foto/61/61122m.jpg
    1984
  • /foto/25/25079m.jpg
    1990 - 2000
  • /foto/9/9937m.jpg
    1995
  • /foto/171/171335m.jpg
    2000
  • /foto/22/22495m.jpg
    2003
  • /foto/5/005280m.jpg
    2004
  • /foto/11/11172m.jpg
    2004
  • /foto/7/7890m.jpg
    2004
  • /foto/7/7894m.jpg
    2004
  • /foto/7/7896m.jpg
    2004
  • /foto/9/9804m.jpg
    2004
  • /foto/12/12005m.jpg
    2004
  • /foto/7/7897m.jpg
    2004
  • /foto/125/125598m.jpg
    2004
  • /foto/26/26010m.jpg
    2004
  • /foto/26/26662m.jpg
    2004
  • /foto/24/24731m.jpg
    2004
  • /foto/24/24732m.jpg
    2004
  • /foto/27/27181m.jpg
    2004
  • /foto/112/112277m.jpg
    2005
  • /foto/125/125014m.jpg
    2006
  • /foto/6272/6272949m.jpg
    2007
  • /foto/166/166290m.jpg
    2007
  • /foto/210/210748m.jpg
    2008
  • /foto/280/280650m.jpg
    2009
  • /foto/310/310729m.jpg
    2010
  • /foto/369/369375m.jpg
    2010
  • /foto/369/369380m.jpg
    2010
  • /foto/330/330308m.jpg
    2010
  • /foto/330/330453m.jpg
    2010
  • /foto/330/330454m.jpg
    2010
  • /foto/330/330828m.jpg
    2010
  • /foto/334/334962m.jpg
    2010
  • /foto/343/343551m.jpg
    2010
  • /foto/384/384087m.jpg
    2011
  • /foto/5955/5955544m.jpg
    2011
  • /foto/6654/6654542m.jpg
    2016
  • /foto/8811/8811462m.jpg
    2019
  • /foto/8537/8537886m.jpg
    2020
  • /foto/10222/10222036m.jpg
    2023
  • /foto/10222/10222048m.jpg
    2023
  • /foto/10224/10224702m.jpg
    2023

MT°

Poprzednie: ul. Nowy Świat Strona Główna Następne: Zakładowa Dyspozycja Mocy (Tauron)


ToMeK | 2004-07-21 18:57:22
Rury trzeba przeprowadzić pod dnem rzeki.
Quol | 2004-07-21 23:14:27
Święte słowa. Witam rzadkiego gościa :)
MT | 2004-07-21 23:41:42
O ile dobrze pamiętam, w zeszłym roku były jakieś propozycje usunięcia tych rur i schowania ich pod wodę, były rozmowy o pomocy z unii na ten cel, bo rzekomo tak być nie może itd. ale jak widać temat chyba umarł, bo rury wciąż są i jakoś europie to nie przeszkadza. Swoją drogą, ciekawe, czy jest gdzieś drugi taki most "zbeszczeszczony" jak ten?
piast | 2004-07-21 23:54:24
Oczywiście, że jest:
MT | 2004-07-22 00:08:50
oczywiście,jest też most na sępolnie, ma podobne "ozdoby" ale są one chociaż schowane na zewnątrz i nie wystają jak te tutaj. Widać była jakaś moda na ozdabianie tych mostów rurami:-(
jacekq | 2004-07-22 11:42:52
Schowane na zewnątrz????
MT | 2004-07-22 16:29:27
Jakby tego nie nazwał, poprostu nie wystają poza balustrady, tylko spoczywają sobie po ich wewnętrznej stronie nie rażąc przechodniów,poza tym nie okaleczano tamtych mostów gdy montowano rury, a Most Pomorski pozbawiono oryginalnych wieżyczek bo problem był z mocowaniem rur! Tak lepiej?:-)
Wrocławiak | 2004-07-22 16:48:03
Pomysł juz dawno padł. nawet była obietnica realizacji i to całkiem fajna bo niedroga. Miano zasłonić je bluszczem w tym w większości sztucznym.
piast | 2004-07-22 17:41:04
To nie jest rozwiązanie. Te rury muszą zostać przeprowadzone po dnie rzeki. Owinięte bluszczem czy nie, i tak zasłaniają piękne balustrady mostu.
Wrocławiak | 2004-07-22 18:27:11
A możemy się umówić , że to jest rozwiązanie tymczasowe , które jest tak tanie , że warte zastosowania? Rury jeśli zostaną zdjęte to minie wiele lat a do tego czasu nie rzucały by się w oczy.
Gość: jakub.s | 2004-07-22 18:45:13
Ja sie nie zgadzam na bluszczaq. W Polsce kazda prowizorka trzyma sie najdluzej- patrzcie np na postawiony "na chwile" Nowy Targ! Lepiej niczym tego nie zaslaniac tylko po prostu "machnac sie" i zdjac. Te rury skutecznie niszcza panorame starego miasta.
Wrocławiak | 2004-07-22 18:54:55
Każdy wie, że prowizorki trzymają się długo. Mamy wybór czekać długo z gołą rurą albo długo z zakrytą.
bartosz | 2004-07-23 16:56:55
Zgadzam sie z Kotem, potem ktoś powie po co te rury usuwać?Przecież ich nie widać!Nie ma problemu.
Wrocławiak | 2004-07-23 17:27:00
Rozumiem waszą argumentację. Ale pomyślcie inaczej. Jak będziemy się upierać to będą szpecić wiele lat. A tak to zanim się znajdą pieniądze to nie bedziemy sie wstydzić. A jesli ktoś uzna ,ze nie ma problemu albo inaczej , że są ważniejsze problemy, to też dobrze (pod warunkiem ,że pieniądze pójdą tam gdzie nie da się tanim kosztem poprawić wyglądu. Tu chodzi o dwie sprawy. Zasłonięcie szpetnych rur i odsłonięcie mostu. Jeśli przyjdzie bluszcz to tylko jeden problem będzie rozwiązany. Wolę mięc jeden problem rozwiązany niż oba nie. A jeśli ma się to odbyć tanim kosztem to głupotą byłoby się sprzeciwiać.
piast | 2004-07-23 18:07:26
To ja jeszcze widzę jeden problem. Bluszcz to ja widziałem pnący się po drzewach, a nie po gorących blaszanych rurach!
Wrocławiak | 2004-07-23 18:17:26
Bluszcz ma być sztuczny (Chińczycy robią to za 2 zł za metr ;) ) Prawdziwy ma być chyba na końcach mostu.
jakub.s | 2004-07-23 18:52:29
AdamieK! Po pierwsze- sztuczny bluszcz na ohydnych rurach zdobiacych brudy most bylby moim zdaniem jeszcze gorszy niz same rury na tym moscie;)Sztuczna roslinnosc wyglada gorzej niz cokolwiek innego na swiecie, kto nie wierzy, niech ogladnie "Quo Vadis";) Po derugie- prowizorka prowadzi do takiego niebezpieczenstwa, ze ludzie sie "przyzwyczaja". W tej chwili jest brzydko, i kazdy wie ze jest brzydko, kazdy narzeka, jest dyskusja i w koncu, gdy ktos te rury zdejmie, wszyscy bedziemy sie cieszyc (my=spolecznosc Wroclawia). Jesli zas przykryjemy je czym (prowizorycznie) to wyodrebni sie duuza grupa ludzi, ktorej juz te rury wogole nie beda przeszkadzac. A wiec i nacisk bedzie mniejszy (po co zdejmowac rury, skoro mozna dokarmiac dzieci itp) a kiedy juz moze rury zostana zdjete (razem z bluszczem) podniesie sie larum, ze wydano taka kase, zeby oszpecic pieknie obrosniety most:-) Tak wiec- zadnego bluszczu tylko zdejmowac rury i odczyscic most!
MT | 2004-07-23 19:41:49
Popieram, żadnego bluszczu, poza tym to nie park, ani ogród botaniczny, tylko wiekowy most, który jak najszybciej powinien odzyskać swój oryginalny pierwotny wygląd, tylko na to jak zwykle nie ma co liczyć:-(
Wrocławiak | 2004-07-23 21:36:59
Tak most to nie park i nie ogród botaniczny, ale miło wam było jak na moście rosły topole ? wydawało mi się , że z nostalgia pokazywano je na zdjęciach z lat 70 tych. Mi jest szkoda roślinności zlikwidowanej na śluzie. Innym wystarczy beton. Pewnie roślinność można mieć w ogrodzie botanicznym albo w parku :( . Most to most, śluza to śluza, tylko jak oglądacie zdjęcia starego Wrocławia to chyba widzicie, że pierwsza rzecz jaka się rzuca w oczy to duża ilość roślinności. Jeśli naprawdę wierzycie ,że miasto da pieniądze w najbliższym czasie to chyba nie czytacie gazet i nie wiecie co się dzieje z finansami publicznymi :( A o tych rurach to się gada od czasów kiedy pieniędzy w kasie było dużo więcej. Czuję ,że przy takim uporze nikt nie wymusi realizacji obietnic zasłonięcia rury. Gdyby ta "inwestycja" była droga to mogliby się tłumaczyć , że szkoda włożonych środków, ale to można zrobić za 4 tysiace złotych. A tak to jeszcze 10 lat (oby tylko) będziemy tylko gadać co by tu można poprawić a raczej, że lepiej nic nie poprawiać tylko rury położyć pod dnem. Pożyjemy zobaczymy.
jakub.s | 2004-07-23 21:45:55
Nie podzielam sceptycyzmu. Po pierwsze po otwarciu sluzy mieszczanskiej zwiekszy sie ruch w tamtym rejonie. Nie jestem pewien, ale czy statki wycieczkowe nie beda doplywac w okolice uniwerku? Po drugie miasto nie da kasy na usuniecie rur, bo to niejego dzialka. Rury naleza do MPEC, a MPEC jak wiadomo jest po pierwsze bardzo bogaty a po drugie ma dobre uklady z miastem;) Mysle, ze kiedy ruch turystyczny dojdzie w to miejsce (najpierw sluza, pozniej remont grodzkiej), zmniejszy sie ruch (wybudowanie mostu tysiaclecia na pewno go zminiejszy) mozemy doczekac remontu. Przeciez to jedna z kluczowych panoram, a w UM nie zasiadaja idioci!
MT | 2004-07-23 23:29:49
Trochę szczegółów, remont śluzy napewno ożywi to miejsce, planowane jest wybudowanie przystani w okolicy zimowiska dla barek w rejonie osobowic (łodzią motorową ponoć można dopłynąć z Berlina do Wrocławia w ok. 7godzin) razem z zapleczem typu - hotel itp., stamtąd miałyby kursować tramwaje wodne do centrum miasta (prawdopodobnie okolice Uniwersytetu), żeby zachować wodny charakter podróży potencjalnym turystom z Niemiec.Rzecz następna to projekt wybudowania kładki (coś na wzór starego mostu kępowego - pierwowzór pomorskiego) nad jazami elektrowni. Narazie ponoć zakład energetyczny nie wyraził na to zgody, ale pomysł jest, żeby uatrakcyjnić to miejsce dla zwiedzających. Jak widać ktoś jednak mysli o tym, żeby ta okolica stała się atrakcyjniejsza i być może konsekwencją takiego myslenia będzie też remont mostu wraz z usunięciem tych rur. Skoro po tylu latach zachwaszczona śluza doczekała się lepszych czasów to i most ich doczeka bez sztucznego bluszczu, który moim zdaniem pasowałby tu jak wół do karety.
jakub.s | 2004-07-23 23:52:06
Dokladnie tak. Dzieki za szczegolny, ja ich nie znalem:-) A wiesz moze czy bedzie mozliwa zegluga od przystani na bulwarze Wlosta do Uniwersytetu (ktora droga?)
MT | 2004-07-24 00:05:04
Szczegółów w tej chwili nie znam, ale postaram się to sprawdzić, projekt "Odra 2006" zakłada wiele ciekawych rozwiązań w kwesti wykorzystania Odry do celów turystycznych i nie tylko, jak zwykle pewną przeszkodą są pieniądze, tzn. ich brak ale z tego co wiem jest duża szansa na uzyskanie środków unijnych na ten cel więc póki co bądżmy dobrej myśli, że już niebawem Odra nam rozkwitnie jak za starych czasów:-)