MENU
Tramwaj 4N+ND - gdzie - nie wiem. Początek lat 80.

Photo by: Neo[EZN]° - Creation date: 2003-09-27 09:55:42 - Number of photo views: 8722
Years 1980-1984

Konstal N to pierwszy tramwaj wyprodukowany w Polsce po II wojnie światowej.
Konstal N to oznaczenie tramwaju wytwarzanego w latach 1948-1956 przez zakłady Konstal w Chorzowie oraz Stocznię Gdańską nr 3 i Sanocką Fabrykę Wagonów "Sanowag".
Tramwaj Konstal 4N, produkowany w latach w latach 1956-1962 przez zakłady Konstal w Chorzowie jest rozwojową wersją typu N. W stosunku do poprzednika wprowadzono dwuskrzydłowe drzwi, wydłużono pudło wagonu w dół, zakrywając częściowo podwozie i stopnie wejściowe, zmieniono układ siedzeń i wprowadzono nowe rozwiązania układu hamulcowego. Uruchomiono także produkcję normalnotorowych wagonów doczepnych 4ND.
Tramwaje typu 4N/ND wycofano we Wrocławiu z eksploatacji liniowej w 1991 r.

  • /foto/5099/5099819m.jpg
    1960
  • /foto/6/006994m.jpg
    1960 - 1970
  • /foto/4036/4036720m.jpg
    1962
  • /foto/7/7432m.jpg
    1963
  • /foto/347/347474m.jpg
    1965 - 1966
  • /foto/0/000800m.jpg
    1965 - 1970
  • /foto/355/355721m.jpg
    1965 - 1970
  • /foto/1/001515m.jpg
    1965 - 1975
  • /foto/4201/4201276m.jpg
    1965 - 1980
  • /foto/3738/3738705m.jpg
    1966
  • /foto/4980/4980436m.jpg
    1967
  • /foto/4980/4980444m.jpg
    1967
  • /foto/254/254794m.jpg
    1968 - 1969
  • /foto/217/217499m.jpg
    1968 - 1970
  • /foto/3879/3879891m.jpg
    1968 - 1972
  • /foto/13/13414m.jpg
    1970
  • /foto/425/425011m.jpg
    1970
  • /foto/9087/9087410m.jpg
    1970 - 1971
  • /foto/9087/9087411m.jpg
    1970 - 1971
  • /foto/9087/9087412m.jpg
    1970 - 1971
  • /foto/9087/9087566m.jpg
    1970 - 1971
  • /foto/1/001360m.jpg
    1970 - 1974
  • /foto/237/237255m.jpg
    1970 - 1979
  • /foto/7856/7856073m.jpg
    1970 - 1980
  • /foto/8485/8485536m.jpg
    1970 - 1980
  • /foto/250/250197m.jpg
    1971
  • /foto/409/409063m.jpg
    1971
  • /foto/11463/11463509m.jpg
    1971
  • /foto/11463/11463532m.jpg
    1971
  • /foto/3247/3247108m.jpg
    1971 - 1974
  • /foto/11/11754m.jpg
    1972
  • /foto/5621/5621042m.jpg
    1972
  • /foto/150/150733m.jpg
    1973
  • /foto/0/000539m.jpg
    1975 - 1976
  • /foto/1/001818m.jpg
    1975 - 1977
  • /foto/11511/11511344m.jpg
    1975 - 1977
  • /foto/8028/8028066m.jpg
    1976
  • /foto/8028/8028069m.jpg
    1976
  • /foto/243/243294m.jpg
    1977
  • /foto/4201/4201278m.jpg
    1978 - 1980
  • /foto/10416/10416416m.jpg
    1979
  • /foto/10912/10912813m.jpg
    1979
  • /foto/5804/5804974m.jpg
    1980
  • /foto/1/001479m.jpg
    1980 - 1984
  • /foto/1/001491m.jpg
    1980 - 1984
  • /foto/301/301855m.jpg
    1980 - 1984
  • /foto/0/000805m.jpg
    1980 - 1988
  • /foto/65/65149m.jpg
    1981
  • /foto/4318/4318928m.jpg
    1982
  • /foto/59/59992m.jpg
    1983
  • /foto/6623/6623568m.jpg
    1983
  • /foto/5173/5173208m.jpg
    1983
  • /foto/6363/6363329m.jpg
    1983
  • /foto/1/001488m.jpg
    1983 - 1984
  • /foto/61/61397m.jpg
    1984
  • /foto/61/61399m.jpg
    1984
  • /foto/61/61400m.jpg
    1984
  • /foto/61/61401m.jpg
    1984
  • /foto/61/61403m.jpg
    1984
  • /foto/61/61404m.jpg
    1984
  • /foto/61/61532m.jpg
    1984
  • /foto/305/305632m.jpg
    1985
  • /foto/3902/3902140m.jpg
    1985
  • /foto/7788/7788489m.jpg
    1985 - 1990
  • /foto/7788/7788496m.jpg
    1985 - 1990
  • /foto/255/255916m.jpg
    1987
  • /foto/6750/6750628m.jpg
    1988
  • /foto/357/357239m.jpg
    1989
  • /foto/358/358835m.jpg
    1989
  • /foto/358/358836m.jpg
    1989
  • /foto/358/358837m.jpg
    1989
  • /foto/7812/7812468m.jpg
    1989
  • /foto/346/346200m.jpg
    1989 - 1991
  • /foto/5435/5435176m.jpg
    1990
  • /foto/7865/7865110m.jpg
    1999
  • /foto/4/004383m.jpg
    2000
  • /foto/9/9704m.jpg
    2004
  • /foto/39/39516m.jpg
    2005
  • /foto/44/44505m.jpg
    2005
  • /foto/45/45793m.jpg
    2005
  • /foto/181/181557m.jpg
    2007
  • /foto/10067/10067808m.jpg
    2009
  • /foto/344/344222m.jpg
    2010
  • /foto/4108/4108943m.jpg
    2013
  • /foto/4173/4173606m.jpg
    2013
  • /foto/4173/4173608m.jpg
    2013
  • /foto/4173/4173610m.jpg
    2013
  • /foto/4456/4456406m.jpg
    2014
  • /foto/5299/5299696m.jpg
    2015
  • /foto/5299/5299702m.jpg
    2015
  • /foto/5835/5835154m.jpg
    2015
  • /foto/5906/5906104m.jpg
    2016
  • /foto/5906/5906579m.jpg
    2016

MPK Wrocław

Previous: Zajezdnia tramwajowa nr 3 - Zakład torowy Ołbin Main page Next: Zajezdnia tramwajowa nr 5 Popowice (dawna)


Guest st: karol karol | 2004-01-25 05:03:09
chyba to Slezna...
Wrocławiak | 2004-08-19 10:18:09
Na Ślężnej nie było takich drzew, to może być np. Mikiewicza.
basil | 2004-08-19 17:54:34
Jak na Mickiewicza, to dziwna zabudowa jest.
Wrocławiak | 2004-08-19 20:34:52
Przed ulicą 9 maja jest parking a za nim tereny Zieleni Miejskiej na których miało powstać zoo.
Guest st: Kavikvs | 2004-08-18 22:45:10
W drugim wagonie, z przodu była duża skrzynia na której można było siedzieć.Było to nasze ulubione miejsce bo nie trzeba było ustępować starszym(wtedy zwracano jeszcze na to uwagę)
Peter | 2004-08-19 09:52:23
Czasem ta skrzynia nie byla zamknieta i mozna bylo zobaczyc puste butelki w srodku.
basil | 2004-08-21 12:31:05
Jeśli tak, to mało coś drzew.
WotaN | 2006-02-17 16:58:55
Teoretycznie może to być kawałek Powstańców Śląskich na wysokości hotelu Wrocław albo troszkę w stronę Poltegoru
Guest st: | 2006-02-17 19:01:46
9 nie miala trasy na powstancow sl.
fraz | 2006-02-19 13:49:06
stawiałbym na odcinek Powstańców między obecnym kościołem (okrąglakiem), a dawnym TOS-em- obecnie TUBEK
Neo[EZN] | 2006-02-19 13:50:54
Dobrze, tylko co dziewiątka tam by niby robiła? Nie przypominam sobie nawet, żeby jakiś objazd miała poprowadzony przez ulicę Powstańców Śląskich a tym bardziej liniowo tamtędy kiedykolwiek jeździła (nawet przed wojną ;)
piter | 2006-02-17 22:04:46
A może NEO coś wie w omawianym temacie?Znawca wszystkiego nt. wrocławskich tramwaji,wystawił fotkę,jako ekspert...
jacekq | 2006-02-17 22:57:32
w sprawie lub w kwestii, nie w temacie - oraz tramwajów, nie tramwai (choć za kilka lat może bdzie dobrze ;) )
Neo[EZN] | 2006-02-17 23:56:17
Niestety forma przestarzała "tramwai" jest nadal w użyciu (według moich słowników, może coś się zmieniło).
Neo[EZN] | 2006-02-17 23:56:57
Ja głosuję na Ślężną.
piter | 2006-02-17 23:52:13
Dobrze jacekq,bez złośliwości ale coś z szybkości wklepywania w klawiaturę też można wyczaić np.TWOJE ,,bdzie" moje pismo niepoprawne,może nie często zaglądam w Słownik według mnie ludki zamieszczające fotki oraz obiekty z małej litery to gorsza zniewaga języka,Wrocławia,użytkowników.Sorry,jeśli coś się nie spodobało Tobie Jacek,jeśli nie spoglądam w Słownik Taszyckiego to tylko mój błąd nad którym pracuję i poprawiam usterki mojego języka polskiego a jeśli mój język tak Ci w oczy zakolił - przepraszam bardzo nie wszystkich lubimy ale po spotkaniu(Bravissimo) i po zdjęciach (własnych) na stronie od razu wiadomo kto jest kim:)))
piter | 2006-02-18 00:14:45
WYWOŁAŁEM TYLKO TEMAT W DZIESIĄTYM POSCIE NEO DAł ODPOWIEDż.ZA BŁĘDY JESZCZE RAZ SORRY... DLATEGO PISZę BARDZO DUżĄ LITERĄ PISZĘ JEŚLI JAKŚ NALOT TO PROSZĘ SPOKOJNIE ZAWSZE JEST CZAS NA POPRAWĘ.pPOZDRAWIAM JACEKQ - WRACAJ DO ZDRóWKA:)))
jacekq | 2006-02-18 13:44:40
Jej, przepraszam - nie napisałem, że nie masz prawa pisać, bo zrobiłeś jakiś błąd. Co do tramwajów vel tramwai to faktycznie popełniłem błąd, obie wersje są poprawne, niemniej jakoś mi to nie brzmi... Poza tym Neo też czasem wypomina jakieś byki, hehe... A tak w ogóle to jeszcze raz przepraszam - i tak TadPiotr mnie zbeszta - w końcu jest zawodowcem, ja tylko amatorem
TadPiotr | 2006-02-19 13:56:43
Hej! zaraz zaraz! nikogo nie besztam, usiłuję tylko czasami powściągnąć rozwinięte ciągoty co poniektórych do poprawiania wszystkiego co się rusza po klawiaturze. Ale raczej myślę o Tadzio-Teresie, co u niego akurat trochę zrozumiałe, bo na obczyźnie broni się pewnych wartości z rodziny. Ale wariancje w języku, jego zróżnicowanie, to sprawa naturalna.
Guest st: | 2008-04-21 13:43:31
Ten model bodoba mi się najbardziej ze wszystkich tramwajów jakie kursowały po Wrocławiu. :) Czy 4N+ND to konstrukcja już polska czy jeszcze poniemiecka?
fck | 2008-04-21 14:22:12
Konstal 4N to już polski, powojenny produkt (lata 1957-1962).
Neo[EZN] | 2008-04-21 15:59:52
N to też polski produkt, bazowany jednak na niemieckim KSW - a trochę KSW jeździło w Katowicach.
Guest st: | 2008-04-21 15:11:48
Coś znalazłem na ten temat Pisze tam, że podobno w Bytomiu nadal kursuje eNka z 1949 liniowo. Chyba przejade się specjalnie do Bytomia aby pojeździć tym tramwajem. Serio. :D
Neo[EZN] | 2008-04-21 16:03:20
Pewnie że jeździ :) Miałem przyjemność przejechać się nią kilka lat temu. Dokładnie to jest linia 38 i ulica Piekarska. Tramwaj jest dwukierunkowy i linia kończy się ślepym torem, który dochodził dawniej do zajezdni tramwajowej (obecnie autobusowa) - tylko już ten tor jest przysypany piachem i nie ma nad nim drutu. Niestety ta enka została nieco "uwspółcześniona" - ma dodatkowe światła ale w środku niewiele zostało zmienione.
fck | 2008-04-21 16:25:59
A oto i ona:
Guest st: | 2008-04-21 15:26:19
Tak poza tym ciekawe ile by kosztował taki zestaw 4N+ND jakbym chciał kupić od jakiegoś przedsiębiorstwa komunikacyjnego (nie koniecznie we Wr) do lekkiego remontu np blacharki? ;)