MENU
Skan z odbitki. Wiosna roku 2002. Grupka zapaleńców (późniejsze Sowiogórskie Bractwo Kolejowe) postawiła na swoim i dojechała drezyną ręczną z Zagórza Śląskiego do Świdnicy Kraszowic. Praktycznie wszystkie budynki kolejowe widoczne na tych zdjęciach już nie istnieją. Ostał się ino dworzec - w formie "pustej skorupy" zabitej dechami - bez wiaty peronowej oczywiście. W tle uchwycono "Śnieżkę" relacji Kraków Główny - Jelenia Góra, prowadzonej na tym niezelektryfikowanym odcinku lokomotywą SU46.

Dodał: Trapp° - Data dodania: 2020-07-17 11:05:44 - Odsłon: 1430
Rok 2002

Aparat: Canon CanoScan 4400F  


Dawna stacja węzłowa (3 klasy) wybudowana w km 60,752 (60,49) linii Wrocław - Jedlina Zdr. i w km 223,708 km linii magistralnej Katowice - Legnica, położona na wysokości 238 m npm. Pierwotnie pociągi zmierzające ze Świdnicy w strone Dzierżoniowa zatrzymywały się na terenie Jakubowic - sam dworzec znajdował się na wysokości dzisiejszej drogi kołowej (niweleta ok. 5 wyżej od dzisiejszego torowiska). W związku z budową Kolei Doliny Bystrzycy (Weistritztalbahn) zbudowano ok 200 metrów bliżej Świdnicy od podstaw nową stację węzłową na której krzyżowały się linie z Nysy - Kamieńca do Legnicy i Rudnej (obecnie linia 137) oraz Wrocław - Świdnica - Jedlina Zdr. (LK 285 i 266). Na stacji znajdował się dworzec, szalet, magazyn towarowy, nieduży plac ładunkowy, 2 perony i nastawnia przy budynku dworca. W późniejszych latach wybudowano 2 nastawnie ŚK i ŚK1, a starą zlikwidowano. Stacja posiadała także magazyn paliw oraz stał budynek dla pracowników. Dawny budynek dworca w Jakubowicach przebudowano na mieszkania kojeowe. Układ torowy stacji z połowy ub. wieku to: 3 tory główne zasadnicze, 2 główne dodatkowe, 4 rozrządowe i 1 ładunkowy z wagą wagonową i skrajnikiem. Stacja miała za zadanie odciążyć pozostałe stacje świdnickie z czynności rozrządowych na obu krzyżujących się liniach. Po wstrzymaniu przewozów osobowych na linii Świdnica - Jedlina-Zdrój w 1992 roku i Świdnica - Wrocław wi 2000 stację zdegradowano do posterunku odgałęźnego, a później oficjalnie zlikwidowano. Z powodu oddalenia od zabudowań i przy biernej postawie zarządcy infrastruktury opuszczona stacja została ogołocona ze wszystkiego co można było ukraść, reszta została zniszczona, ostał się jedynie budynek dworca, choć i tak ok. 2015 roku wyglądał już jakby miał być wyburzony. Jako ciekawostkę można podać, że mimo likwidacji przystanku jeszcze w 2005 roku zdarzało się że po wprowadzeniu nowego rozkładu maszyniści nie znający dobrze szlaku przez pomyłkę się tu zatrzymywali. W związku z decyzją o remoncie górskiego odcinka linii 285 ze Świdnicy do Jedliny-Zdroju to tu, na dawnej stacji rozpoczęto prace budowlane i odbudowę układu torowego już na początku 2019 roku. Formalnie dawny przystanek ma obecnie status "rozjazdu odgałęziającego" z pikietażem km 60,726 i choć nie ma tu obsadzonego posterunku oprócz automatyki to przy zmianie numeru linii kolejowej 285 i wydzieleniu z niej linii 266 to właśnie Świdnica Kraszowice jest dziś początkiem tej linii.

(moose)

  • /foto/8400/8400208m.jpg
    1902
  • /foto/228/228557m.jpg
    1903
  • /foto/233/233164m.jpg
    1903
  • /foto/9966/9966394m.jpg
    1904 - 1915
  • /foto/239/239494m.jpg
    1905
  • /foto/4263/4263140m.jpg
    1980
  • /foto/8816/8816728m.jpg
    2002
  • /foto/8816/8816730m.jpg
    2002
  • /foto/8816/8816735m.jpg
    2002
  • /foto/8816/8816740m.jpg
    2002
  • /foto/3374/3374200m.jpg
    2004
  • /foto/3374/3374213m.jpg
    2004
  • /foto/3374/3374221m.jpg
    2004
  • /foto/3374/3374255m.jpg
    2004
  • /foto/3374/3374274m.jpg
    2004
  • /foto/3374/3374300m.jpg
    2004
  • /foto/3374/3374324m.jpg
    2004
  • /foto/3374/3374344m.jpg
    2004
  • /foto/259/259537m.jpg
    2008
  • /foto/304/304046m.jpg
    2008
  • /foto/332/332696m.jpg
    2010
  • /foto/4443/4443524m.jpg
    2013
  • /foto/5138/5138445m.jpg
    2013
  • /foto/5146/5146181m.jpg
    2013
  • /foto/5072/5072233m.jpg
    2013
  • /foto/5094/5094812m.jpg
    2013
  • /foto/5294/5294856m.jpg
    2013
  • /foto/5294/5294879m.jpg
    2013
  • /foto/4851/4851908m.jpg
    2014
  • /foto/6365/6365169m.jpg
    2016
  • /foto/6365/6365170m.jpg
    2016
  • /foto/6365/6365171m.jpg
    2016
  • /foto/7572/7572352m.jpg
    2018
  • /foto/7779/7779459m.jpg
    2019
  • /foto/8030/8030648m.jpg
    2019
  • /foto/8030/8030653m.jpg
    2019
  • /foto/8085/8085486m.jpg
    2019
  • /foto/8094/8094471m.jpg
    2019
  • /foto/8121/8121153m.jpg
    2019
  • /foto/8121/8121154m.jpg
    2019
  • /foto/8471/8471417m.jpg
    2020
  • /foto/8471/8471441m.jpg
    2020
  • /foto/9030/9030912m.jpg
    2020
  • /foto/9716/9716490m.jpg
    2022
  • /foto/10434/10434048m.jpg
    2023
  • /foto/10434/10434049m.jpg
    2023
  • /foto/10434/10434051m.jpg
    2023
  • /foto/10479/10479342m.jpg
    2023

Trapp - zbiory prywatne

Poprzednie: Budynek nr 82 Strona Główna Następne: Budynek nr 82


Ryszard Kumorek | 2020-07-18 15:51:02
Był taki pociąg - jeździło się! Był wygodny (praktyczny - bez przesiadek), ale jechał bardzo długo.
Sebastian Kalinowski | 2020-07-19 21:15:11 | edytowany: 2020-07-19 21:16:59
Ze Świdnicy do Katowic prawie 6 godzin ,pamiętam że w Kędzierzyn-Kożle zmieniana była lokomotywa ze spalinowej na elektryczną i trwało to dobre 45 minut ...
Ryszard Kumorek | 2020-07-20 15:41:37
Tak było! Ale wtedy nikt się specjalnie nie spieszył... Za to można było podziwiać najróżniejsze, piękne krajobrazy. :-)
Misia | 2024-04-05 00:04:29
Tak to prawda nikt się nie spieszył. Podróż była przyjemnością. W trasę brało się termos z herbata. I jak to się mówiło. Koleją bliżej 😃
Ryszard Kumorek | 2024-04-05 18:37:36
Brało się też dużo jedzenia, bo zaraz po wejściu do pociągu człowiek był głodny :-) Nie mówiąc już o tym, że nawiązywało się od razu kontakt ze współpasażerami w przedziale, który czasami kończył się wspólną degustacją płynów zwanych popularnie wyskokowymi :-) Teraz tego już nie ma - wszyscy mają komórki lub laptopy. I cisza w pociągu!
polanica inaczej | 2024-04-05 18:46:13
nie :(