MENU
PORÓWNANIA (1)
Komenda Wojewódzka Policji we Wrocławiu, widok w kierunku południowo-zachodnim ze skrzyżowania Podwala z ul. Łąkową. Budynek przez pracowników potocznie nazywany jest "cegielnią". Można porównać z .

Dodał: Mmaciek° - Data dodania: 2016-04-26 17:22:03 - Odsłon: 3671
26 kwietnia 2016

Data: 2016:04:26 08:42:32   ISO: 100   Ogniskowa: 10 mm   Aparat: NIKON CORPORATION NIKON D5100   Przysłona: f/8   Ekspozycja: 10/2500 s  


Budowę siedziby obecnej Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu rozpoczęto w maju roku 1926. Uroczyste otwarcie z udziałem pruskiego ministra spraw wewnętrznych odbyło się 11 stycznia 1929 roku. Zanim jednak przystąpiono do prac budowlanych, okazało się, że teren na którym ma stanąć budynek jest zbyt grząski, w związku z tym należało go utwardzić. W tym celu wbito w grunt 2550 betonowych pali, o długości od 10 do 12 metrów. Dzięki temu zabiegowi bez problemów wybudowano fundamenty i przystąpiono dalszych prac.
W gmachu były dwie centrale telefoniczne, windy, w tym jedna dla interesantów, oraz czujniki przeciwpożarowe połączone bezpośrednio ze strażą pożarną. Były tam też mieszkania służbowe dla: urzędników aresztu, dyrektora biura centralnego, dozorcy oraz ekskluzywny, dwupoziomowy apartament dla prezydenta policji. W gmachu urządzono również areszt: jeden dla kobiet, drugi dla mężczyzn, wyposażony we własną kuchnię.
Główną fasadę budynku jej projektanci, wrocławski architekt Rudolf Fernholz oraz mistrz budowlany Malwitz, skierowali w stronę centrum miasta i ozdobili czterema potężnymi filarami, każdy o wysokości ponad 13 metrów, na których umieścili rzeźby mężczyzn stylizowane na rzymskich wojowników, autorstwa berlińskiego rzeźbiarza Feliksa Kupscha.

Budynek został tak zaprojektowany, że przy budowaniu musiano wykonać pięć wewnętrznych dziedzińców: centralny z wjazdem od ulicy Druckiego-Lubeckiego, oraz cztery mniejsze, mających za zadanie zapewnić dostęp światła dziennego do korytarzy i pokoi.

projekt - Rudolf Fernholz

  • /foto/4485/4485823m.jpg
    1918
  • /foto/436/436708m.jpg
    1926
  • /foto/9410/9410253m.jpg
    1926
  • /foto/9410/9410256m.jpg
    1926
  • /foto/9410/9410258m.jpg
    1926
  • /foto/9410/9410259m.jpg
    1926
  • /foto/9410/9410261m.jpg
    1926
  • /foto/9410/9410262m.jpg
    1926
  • /foto/9410/9410263m.jpg
    1926
  • /foto/368/368004m.jpg
    1928
  • /foto/6379/6379720m.jpg
    1928
  • /foto/6379/6379722m.jpg
    1928
  • /foto/8857/8857049m.jpg
    1928
  • /foto/3/003805m.jpg
    1928 - 1930
  • /foto/5201/5201441m.jpg
    1928 - 1937
  • /foto/3/003252m.jpg
    1928 - 1940
  • /foto/3775/3775681m.jpg
    1928 - 1940
  • /foto/3/003253m.jpg
    1928 - 1944
  • /foto/400/400957m.jpg
    1929
  • /foto/403/403437m.jpg
    1929
  • /foto/3245/3245711m.jpg
    1929
  • /foto/3883/3883742m.jpg
    1929
  • /foto/4726/4726907m.jpg
    1929
  • /foto/5911/5911596m.jpg
    1929
  • /foto/6204/6204123m.jpg
    1929
  • /foto/6481/6481734m.jpg
    1929
  • /foto/3484/3484910m.jpg
    1929 - 1930
  • /foto/7496/7496527m.jpg
    1929 - 1933
  • /foto/342/342479m.jpg
    1929 - 1937
  • /foto/0/000269m.jpg
    1929 - 1939
  • /foto/3782/3782334m.jpg
    1929 - 1940
  • /foto/36/36955m.jpg
    1929 - 1945
  • /foto/56/56337m.jpg
    1929 - 1945
  • /foto/3284/3284226m.jpg
    1930 - 1935
  • /foto/3800/3800577m.jpg
    1930 - 1935
  • /foto/5764/5764286m.jpg
    1930 - 1935
  • /foto/5776/5776127m.jpg
    1930 - 1935
  • /foto/434/434802m.jpg
    1930 - 1938
  • /foto/8358/8358558m.jpg
    1930 - 1938
  • /foto/5222/5222756m.jpg
    1931
  • /foto/5633/5633699m.jpg
    1932
  • /foto/171/171271m.jpg
    1933 - 1944
  • /foto/5861/5861807m.jpg
    1935
  • /foto/2/002130m.jpg
    1935 - 1938
  • /foto/417/417141m.jpg
    1935 - 1940
  • /foto/442/442060m.jpg
    1936
  • /foto/5308/5308773m.jpg
    1939
  • /foto/32/32521m.jpg
    1945
  • /foto/21/21158m.jpg
    1945
  • /foto/306/306862m.jpg
    1950 - 1955
  • /foto/4923/4923991m.jpg
    1973
  • /foto/10262/10262239m.jpg
    1979
  • /foto/10262/10262240m.jpg
    1979
  • /foto/10262/10262243m.jpg
    1979
  • /foto/281/281755m.jpg
    1989
  • /foto/270/270797m.jpg
    1997
  • /foto/30/30325m.jpg
    2003
  • /foto/22/22640m.jpg
    2004
  • /foto/75/75344m.jpg
    2006
  • /foto/131/131263m.jpg
    2007
  • /foto/167/167991m.jpg
    2007
  • /foto/296/296029m.jpg
    2009
  • /foto/294/294725m.jpg
    2009
  • /foto/328/328295m.jpg
    2010
  • /foto/373/373552m.jpg
    2011
  • /foto/3634/3634066m.jpg
    2012
  • /foto/3553/3553806m.jpg
    2012
  • /foto/3613/3613080m.jpg
    2013
  • /foto/6039/6039904m.jpg
    2016
  • /foto/6046/6046675m.jpg
    2016
  • /foto/6047/6047891m.jpg
    2016
  • /foto/6083/6083053m.jpg
    2016
  • /foto/6083/6083057m.jpg
    2016
  • /foto/6193/6193119m.jpg
    2016
  • /foto/6669/6669914m.jpg
    2017
  • /foto/7401/7401027m.jpg
    2018
  • /foto/7421/7421105m.jpg
    2018
  • /foto/7777/7777463m.jpg
    2019
  • /foto/7936/7936416m.jpg
    2019
  • /foto/7976/7976289m.jpg
    2019
  • /foto/8307/8307997m.jpg
    2019
  • /foto/8308/8308049m.jpg
    2019
  • /foto/8308/8308064m.jpg
    2019
  • /foto/8308/8308076m.jpg
    2019
  • /foto/8321/8321510m.jpg
    2019
  • /foto/8333/8333131m.jpg
    2019
  • /foto/8454/8454660m.jpg
    2020
  • /foto/8454/8454683m.jpg
    2020
  • /foto/8713/8713694m.jpg
    2020
  • /foto/8957/8957175m.jpg
    2020
  • /foto/10554/10554811m.jpg
    2023
  • /foto/11123/11123334m.jpg
    2024

Mmaciek°

Poprzednie: Kamienica nr 36 Strona Główna Następne: Stacja Paliw Orlen