MENU
Wiosna 2004 r. Budynek dworca Kraszowice jeszcze częściowo zamieszkany, jak również istniało niewielkie zadaszenie dla podróżnych. Budynku dawnej nastawni po lewej stronie już nie ma. Autorem zdjęcia jest Adam Pacześniak.

Dodał: moose° - Data: 2012-09-10 23:39:57 - Odsłon: 4595
kwiecień 2004

Data: 2004:04:11 12:25:02   ISO: 100   Ogniskowa: 7.27 mm   Aparat: Minolta Co., Ltd. DiMAGE 7i   Przysłona: f/8   Ekspozycja: 1/500 s  


Dawna stacja węzłowa (3 klasy) wybudowana w km 60,752 (60,49) linii Wrocław - Jedlina Zdr. i w km 223,708 km linii magistralnej Katowice - Legnica, położona na wysokości 238 m npm. Pierwotnie pociągi zmierzające ze Świdnicy w strone Dzierżoniowa zatrzymywały się na terenie Jakubowic - sam dworzec znajdował się na wysokości dzisiejszej drogi kołowej (niweleta ok. 5 wyżej od dzisiejszego torowiska). W związku z budową Kolei Doliny Bystrzycy (Weistritztalbahn) zbudowano ok 200 metrów bliżej Świdnicy od podstaw nową stację węzłową na której krzyżowały się linie z Nysy - Kamieńca do Legnicy i Rudnej (obecnie linia 137) oraz Wrocław - Świdnica - Jedlina Zdr. (LK 285 i 266). Na stacji znajdował się dworzec, szalet, magazyn towarowy, nieduży plac ładunkowy, 2 perony i nastawnia przy budynku dworca. W późniejszych latach wybudowano 2 nastawnie ŚK i ŚK1, a starą zlikwidowano. Stacja posiadała także magazyn paliw oraz stał budynek dla pracowników. Dawny budynek dworca w Jakubowicach przebudowano na mieszkania kojeowe. Układ torowy stacji z połowy ub. wieku to: 3 tory główne zasadnicze, 2 główne dodatkowe, 4 rozrządowe i 1 ładunkowy z wagą wagonową i skrajnikiem. Stacja miała za zadanie odciążyć pozostałe stacje świdnickie z czynności rozrządowych na obu krzyżujących się liniach. Po wstrzymaniu przewozów osobowych na linii Świdnica - Jedlina-Zdrój w 1992 roku i Świdnica - Wrocław wi 2000 stację zdegradowano do posterunku odgałęźnego, a później oficjalnie zlikwidowano. Z powodu oddalenia od zabudowań i przy biernej postawie zarządcy infrastruktury opuszczona stacja została ogołocona ze wszystkiego co można było ukraść, reszta została zniszczona, ostał się jedynie budynek dworca, choć i tak ok. 2015 roku wyglądał już jakby miał być wyburzony. Jako ciekawostkę można podać, że mimo likwidacji przystanku jeszcze w 2005 roku zdarzało się że po wprowadzeniu nowego rozkładu maszyniści nie znający dobrze szlaku przez pomyłkę się tu zatrzymywali. W związku z decyzją o remoncie górskiego odcinka linii 285 ze Świdnicy do Jedliny-Zdroju to tu, na dawnej stacji rozpoczęto prace budowlane i odbudowę układu torowego już na początku 2019 roku. Formalnie dawny przystanek ma obecnie status "rozjazdu odgałęziającego" z pikietażem km 60,726 i choć nie ma tu obsadzonego posterunku oprócz automatyki to przy zmianie numeru linii kolejowej 285 i wydzieleniu z niej linii 266 to właśnie Świdnica Kraszowice jest dziś początkiem tej linii.

(moose)

  • /foto/8400/8400208m.jpg
    1902
  • /foto/228/228557m.jpg
    1903
  • /foto/233/233164m.jpg
    1903
  • /foto/9966/9966394m.jpg
    1904 - 1915
  • /foto/239/239494m.jpg
    1905
  • /foto/4263/4263140m.jpg
    1980
  • /foto/8816/8816728m.jpg
    2002
  • /foto/8816/8816730m.jpg
    2002
  • /foto/8816/8816735m.jpg
    2002
  • /foto/8816/8816738m.jpg
    2002
  • /foto/8816/8816740m.jpg
    2002
  • /foto/3374/3374200m.jpg
    2004
  • /foto/3374/3374213m.jpg
    2004
  • /foto/3374/3374255m.jpg
    2004
  • /foto/3374/3374274m.jpg
    2004
  • /foto/3374/3374300m.jpg
    2004
  • /foto/3374/3374324m.jpg
    2004
  • /foto/3374/3374344m.jpg
    2004
  • /foto/259/259537m.jpg
    2008
  • /foto/304/304046m.jpg
    2008
  • /foto/332/332696m.jpg
    2010
  • /foto/4443/4443524m.jpg
    2013
  • /foto/5138/5138445m.jpg
    2013
  • /foto/5146/5146181m.jpg
    2013
  • /foto/5072/5072233m.jpg
    2013
  • /foto/5094/5094812m.jpg
    2013
  • /foto/5294/5294856m.jpg
    2013
  • /foto/5294/5294879m.jpg
    2013
  • /foto/4851/4851908m.jpg
    2014
  • /foto/6365/6365169m.jpg
    2016
  • /foto/6365/6365170m.jpg
    2016
  • /foto/6365/6365171m.jpg
    2016
  • /foto/7572/7572352m.jpg
    2018
  • /foto/7779/7779459m.jpg
    2019
  • /foto/8030/8030648m.jpg
    2019
  • /foto/8030/8030653m.jpg
    2019
  • /foto/8085/8085486m.jpg
    2019
  • /foto/8094/8094471m.jpg
    2019
  • /foto/8121/8121153m.jpg
    2019
  • /foto/8121/8121154m.jpg
    2019
  • /foto/8471/8471417m.jpg
    2020
  • /foto/8471/8471441m.jpg
    2020
  • /foto/9030/9030912m.jpg
    2020
  • /foto/9716/9716490m.jpg
    2022
  • /foto/10434/10434048m.jpg
    2023
  • /foto/10434/10434049m.jpg
    2023
  • /foto/10434/10434051m.jpg
    2023
  • /foto/10479/10479342m.jpg
    2023

Adam Pacześniak - zbiory prywatne

Poprzednie: Stacja kolejowa Świdnica Kraszowice (dawna) Strona Główna Następne: Stacja kolejowa Świdnica Kraszowice (dawna)


Misia | 2024-04-05 00:14:31
Po prawej stronie obok sosny znajdowała mała dobodowka tzw wiata przez którą wchodziło się do biura gdzie pracował Dyzurny ruchu, Zawiadowca Stacji oraz pracownik biurowy Przy wejściu do poczekalni nad wiata znajdowała się umywalka z żeliwa oraz skrzynka pocztowa