Śluza Piaskowa wchodzi w skład urządzeń hydrotechnicznych górnego stopnia piętrzącego i położona jest w pobliżu mostu Piaskowego przy ul. św. Jadwigi. Jest to śluza typu oszczędnego z wrotami środkowymi dzielącymi komorę o długości 47,15.m. na dwie części. Od dolnej wody śluza jest zamykana wrotami o wymiarach 3,0 x 4,4 m. Od górnej o wymiarach 3,2 x 5,0 m. Różnica poziomów między głową górną i dolną wynosi l,7 m., a wysokość progu wodnego 1,1 m. W ścianach bocznych śluzy znajdują się wycięcia do zamocowania zamknięć remontowych zarówno od głowy górnej, jak i dolnej. Od strony górnej wody prowadzi kanał długości 57,0 m. i szerokości 6,85 m.
Więcej informacji na stronie -
Śluza Piaskowa jest najstarszym urządzeniem hydrotechnicznym ŚWW. Powstała na miejscu pierwszej znanej śluzy we Wrocławiu, znajdującej się na jazie św. Macieja. Podczas jej budowy przekopano kanał na skraju wyspy Piasek, tworząc sztucznie kolejną wysepkę – dawniej bezimienną, dziś nazywaną Daliową. Choć Śluza Piaskowa była powiększana i kilkakrotnie modernizowana, zasady jej działania nie zmieniły się – wciąż jest wyposażona w ręczne mechanizmy sterowania wrotami. Śluza, początkowo drewniana, w 1820 r. zyskała ceglaną obudowę, w której jako spoiwa użyto wapna hydraulicznego. Wrota śluzy i podłogę komory pozostawiono drewniane. Ze względu na wzmożony ruch oraz większy tonaż statków, w 1882 r. przedłużono kanał śluzy z 39 m do prawie 47 m i przebudowano ją na dwukomorową, zastępując wrota konstrukcją stalowo-drewnianą. Kolejny remont odbył się w związku z uszkodzeniem śluzy w czasie działań wojennych w 1945 r. Obecnie śluza nie pełni pierwotnej funkcji, jej wrota są na stałe otwarte. Po odmuleniu dna komory śluza stała się drożna dla mniejszych statków, pełni też wtórną funkcję kanału ulgi, źródło:

- FM