W obrębie stacji Chocianów istniały dwa osobne układy torowe - państwowy (Rokitki - Niegosławice - od 1 października 1890 r. towarowy, od 1 czerwca 1891 r. pasażerski) i prywatny (Lubin - Chocianów - od 1917 r.), oddzielone pasem zieleni i bez połączania torów ze sobą. Po wojnie ruch z Chojnowa przywrócono w październiku 1945 r., a na linii do Lubina w czerwcu 1946 r. Na linii kursowały obsługiwano pociągi zbiorcze-towarowe, najdłuższy miał 70 wagonów, woziły wyroby metalowe z ZM Przemków, walce ...
W obrębie stacji Chocianów istniały dwa osobne układy torowe - państwowy (Rokitki - Niegosławice - od 1 października 1890 r. towarowy, od 1 czerwca 1891 r. pasażerski) i prywatny (Lubin - Chocianów - od 1917 r.), oddzielone pasem zieleni i bez połączania torów ze sobą. Po wojnie ruch z Chojnowa przywrócono w październiku 1945 r., a na linii do Lubina w czerwcu 1946 r. Na linii kursowały obsługiwano pociągi zbiorcze-towarowe, najdłuższy miał 70 wagonów, woziły wyroby metalowe z ZM Przemków, walce papiernicze i tokarki z FUM-u i ogromne ilości drewna z tartaku (składnica była przy stacji). Przez Chocianów kursował także w krótkim okresie czasu pociąg Kraków-Szczecin-Kraków (w okresie remontu linii przez Lubin w latach 60-tych). Kursowały także krótko węgierskie autobusy szynowe SN61. Obsługę trakcyjną dla ruchu pasażerskiego do jego zamknięcia stanowił spalinowów SP/SU42 z wagonami piętrowymi. Stacja w Chocianowie obsługiwała także załadunek/rozładunek pojazdów wojskowych Armii Czerwonej, w tym czołgi. Linię "małą" zamknięto w 1985 (ruch pasażerski), a w 1987 r. - ruch towarowy. 1 stycznia 2000 r. zamknięto ruch w kierunku na Rokitki, natomiast połączenia pasażerskie Chojnów - Chocianów zawieszono 31 marca 2000 r. (tzw. wielka rzeź linii kolejowych w Polsce). Stację formalnie zamknięto w 2005 roku, 1 stycznia. Budynek dworca był częściowo zamieszkany jeszcz ok. 2015 r., poźniej został opuszczony i jest mocno zdewastowany. Tory w kierunku Rokitek były już ok. 2010 r. nieprzejezdne. Tory w kierunku Jakubowa Lubińskiego rozebrano ok. 2010 r., a do Przemkowa ok. 2018 r. W 2019 i 2020 r. Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego przejął linie kolejowe nr 303 i 316 rozpoczynając ich remont na odcinku od Chojnowa przez Rokitki do Chocianowa. Prace rozpoczęły się pod koniec 2021 r., a pod koniec III kw. 2022 r. były już na ukończeniu (w Chocianowie pojedynczy tor zakończony kozłem, nowy peron). Pierwszy, okolicznościowy pociąg w Chocianowie przyjechał 6 grudnia 2022 r. Przedłużenia linii do Przemkowa na razie nie planuje się. Na starotorzu linii do Lubina powstanie trasa rowerowa.
(moose)
Show more
Show less