Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść

 
 
 
0,000
Stacja kolejowa Lubin
25
4,457
Przystanek kolejowy Obora Górna (dawny)
1
5,738
Przystanek kolejowy Obora Średnia (dawny)
2
9,732
Stacja kolejowa Szklary Górne (dawna)
2
12,024
Przystanek kolejowy Szklary Dolne (dawny)
1
15,406
Stacja kolejowa Brunów (dawna)
6
20,441
Przystanek kolejowy Trzebnice Lubińskie (d. stacja)
5
23,469
Przystanek kolejowy Chocianowiec (dawny)
28,119
Przystanek kolejowy Chocianów (d. stacja)
36
 
 
 
 
  ID: 561754

Linia kolejowa nr 319 Lubin Górniczy - Chocianów

Kleinbahn-AG Lüben - Kotzenau



Budowa
1917
Status
Nie istnieje
Likwidacja
1992
 
Linia kolejowa wybudowana przez spółkę akcyjną Kolejki Lubin - Chocianów (Kleinbahn-AG Lüben - Kotzenau) założoną w czerwcu 1914 r. Wojna nie wstrzymała prac, które rozpoczęto w 1915 r. Nawierzchnię torową ułożono już w 1916 roku, stąd wg niektórych źródeł już w lutym 1916 r. po linii kursowały pociągi towarowe. Ruch pasażerski otwarto 1.10.1917 r. W Lubinie znajdowała się parowozownia kolejki (dziś jest to garaż drezyn PLK), w Chocianowie znajdował się garaż z pojedynczym stanowiskiem. Spółka zatrudniała ...
Linia kolejowa wybudowana przez spółkę akcyjną Kolejki Lubin - Chocianów (Kleinbahn-AG Lüben - Kotzenau) założoną w czerwcu 1914 r. Wojna nie wstrzymała prac, które rozpoczęto w 1915 r. Nawierzchnię torową ułożono już w 1916 roku, stąd wg niektórych źródeł już w lutym 1916 r. po linii kursowały pociągi towarowe. Ruch pasażerski otwarto 1.10.1917 r. W Lubinie znajdowała się parowozownia kolejki (dziś jest to garaż drezyn PLK), w Chocianowie znajdował się garaż z pojedynczym stanowiskiem. Spółka zatrudniała tylko 16 pracowników etatowych. Szlak z Lubina do Chocianowa była jedną z ostatnich linii uzupełniających dolnośląską sieć, która niestety szybko przegrywała z konkurencją samochodową. W 1939 roku na linii pozostała już tylko 1 para pociągów, dopiero w czasie wojennej reglamentacji paliwa ponownie linia ożyła (3 pary/d w dni robocze, 1 para w dni wolne). Po wojnie linię uruchomiono dopiero w czerwcu 1946 r. i służyła przez wiele lat do przewozu produktów rolnych. Ruch pasażerski był słaby, tak że niektóre kursy były realizowane mieszanymi składami towarowo-pasażerskimi (tzw. towosy). Z uwagi na prymitywną infrastrukturę oraz przystanki znajdujące się w oddali od skupisk ludzkich pociągi na tej linii stawały się anachronizmem, który musiał ulec likwidacji w czasie kryzysu. Tak się właśnie stało pod koniec 1985 r. kiedy zawieszono kursy pasażerskie. Pociągi towarowe kursowały jeszcze przez dwa lata i zostały zawieszone z powodu wykolejeń. W 1991 roku linia została fizycznie rozebrana. Pozostały po niej relikty budynków stacyjnych oraz nieliczne odcinki torów w zaasfaltowanych przejazdach. (moose -> za art. T. Koryckiego, A. Gajnej w Świecie Kolei 1/2009)

Kilometraż stacji (st.) i przystanków / ładowni (po./ład.) na linii:
- , Lubin Górniczy, st., km 0,000
- , Obora Górna, po./ład., km 4,457 (zlikwidowany w 1980 r.)
- , Obora Średnia, po./ład., km 5,738
- , Szklary Górne, st., km 9,732
- , Szklary Dolne, po./ład., km 12,024
- , Brunów, st., km 15,406
- , Trzebnice Lubińskie, st., km 20,441
- , Chocianowiec, po./ład., km 23,469
- , Kątno, po., km 24,523 (zlikwidowany w 1980 r.)
- , Chocianów, st., km 28,119

(opracował arkadoo, uzupełnił moose)
Pokaż więcej Pokaż mniej
 

  • Data: 2011-02-01
    komentarze: 3
    Pozostałości linii (widoczne podkłady) na odcinku Lubin os. Ustronie-Obora ...