![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Śląski odcinek "berlinki", czyli linii łączącej prowincję ze stolicą Niemiec zaczynał się w Lubsku, dochodząc doń w 1846 r. od strony Gubina, które wówczas leżało w Brandenburgii. Linia ekspresowa od 1875 r., tj. od momentu oddania skrótu linii marchijskiej przez Węgliniec, poprowadzonego przez Żagań i Miłkowice. Przed 1945 r. linia dwutorowa obsługiwana przez najszybsze niemieckie parowozy, jak również od połowy lat 30. przez tzw. latające pociągi - spalinowe zespoły trakcyjne osiągające prędkość ...
Śląski odcinek "berlinki", czyli linii łączącej prowincję ze stolicą Niemiec zaczynał się w Lubsku, dochodząc doń w 1846 r. od strony Gubina, które wówczas leżało w Brandenburgii. Linia ekspresowa od 1875 r., tj. od momentu oddania skrótu linii marchijskiej przez Węgliniec, poprowadzonego przez Żagań i Miłkowice. Przed 1945 r. linia dwutorowa obsługiwana przez najszybsze niemieckie parowozy, jak również od połowy lat 30. przez tzw. latające pociągi - spalinowe zespoły trakcyjne osiągające prędkość handlową 160 km/h. Po 1945 r. spadek znaczenia odcinka przeciętego granicą państwową. Najpierw zdjęcie jednego toru na całym odcinku w latach 1945-47, a następnie postępujący rozkład infrastruktury. W 1986 roku zamknięty dla ruchu pasażerskiego ruch na odcinku Lubsko - Gubinek - Guben, w 1995 r. zamknięty ruch pasażerski na odcinku Żagań - Lubsko. Odcinek Lubsko - Gubinek, pomimo funkcjonowania w wykazie tras PLK jako formalnie przejezdny jest już w stanie fizycznego rozkładu, bardziej już rozebrany, niż nieprzejezdny. Przed 2017 na odcinku Żagań - Lubsko - Mierków kursowały sporadycznie pociągi zdawcze z paliwem, nie więcej niż kilka pociągów na rok. Ok. 2018 były już problemy z przejezdnością odcinka do Lubska. W 2020 r. zamknięto dla ruchu towarowego odcinek Bieniów - Lubsko.
Show more
Show less
W 2019 r. burmistrz Lubska Janusz Dudojć rozpoczął rozmowy z Ministerstwem Infrastruktury w sprawie powrotu kolei do miasta. Chodziło o remont 18 km odcinka z Bieniowa do Lubska. Planowano odbudowę peronu na stacji w Lubsku (budynek dworca nie będzie remontowany) oraz zaplanowano budowę dwóch nowych przystanków: Lubsko Wschód w rejonie ul. Kazimierza Złotka oraz Lubsko Zachód w rejonie ul. Klonowej. Będą też przystanki w: Budziechowie, dwa w Jasieniu, Bieszkowie, Biedrzychowicach Dolnych oraz w Bieniowie gdzie planowana była także przebudowa stacji. Rewitalizacja miała być realizowana w ramach wniosku do programu kolej plus do 2028 r. W 2023 r. wniosek ten został przyjęty do realizacji w prognozie 2029 r. jako jedyny z woj. lubuskiego. W kwietniu 2024 r. PKP-PLK podpisały umowę z firmą LWZ o wartości 46 mln zł na modernizację odcinka ok. 18 km dla potrzeb trakcji spalinowej z prędkością co najmniej 80 km/h wraz z budową mijanki w Letnicy, dla włączenia linii w L370 Zielona Góra Główna – Żary, co pozwoli na zwiększenie przepustowości i sprawny dojazd koleją z Lubska do Zielonej Góry w czasie ok. 70 min. Obsługę podróżnych zapewnią perony na przystankach w Lubsku (Lubsko Karaś, Lubsko, Lubsko Wschodnie), Budziechowie, Jasieniu, Bieszkowie, Biedrzychowicach Dolnych oraz stacji Bieniów. Realizacja - do 2028 r. Kilometraż stacji (st.) i przystanków (po.) i posterunków (podg.) linii nr 285 liczony od grupy torów stacji Wrocław Główny (WGB) - w nawiasie kilometraż od Berlina (Schlesische Bahnhof) przez Jasień obowiązujący do 1947 r. : - ![]() - , Żagań R2, bszl., km 141,033 - ![]() ------- (d. granica prowincji śląskiej) ------- - ![]() - ![]() - ![]() - ![]() - ![]() - ![]() ------- (granica dyrekcji kolei we Wrocławiu) ------- - ![]() - ![]() - ![]() - ![]() - ![]() - , Guben (DB), st., km 199,0 (km 129,6) Przed 1945 r. z uwagi na dosyć rzadkie rozmieszczenie stacji na trasie w miarę zagęszczania ruchu na dwutorowej trasie powstały posterunki odstępowe (Blockstelle - Bk) z krzyżowaniem torów. Większość z nich straciła rację bytu po 1945 r. w związku z marginalizacją znaczenia linii po rozebraniu jednego toru - kolejność od Żagania, kilometraż posterunków liczony (od Berlina): - Bk Berthelsdorf, (km 166,48) - Bieszków k. Jasienia - Bk Baudach, (km 159,88) - Budziechów k. Lubska |
|||||||||||||||||||||||||||
![]() ![]() ![]() |
||
![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() |
||
|
||
![]() ![]() |