Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść




pl. Platz der Republik, Frankfurt (Oder)
Iras (Legzol): Według mnie do dzisiaj "dożył" pawilon po lewej. Jeżeli się ze mną zgadzasz, to daj znacznik. Dodaj też kamienicę nr 24.
pl. Platz der Republik, Frankfurt (Oder)
Iras (Legzol): Po prawej kamienica nr 23. Założyłem obiekt i przypisałem.
pl. Platz der Republik, Frankfurt (Oder)
Iras (Legzol): To nie jest ten pawilon, którego obiekt założyłem. Wówczas były takie dwa. Jeden od strony obecnej Heilbronner Straße (narożnik z Karl-Marx-Straße; ten istnieje) i drugi na północ (obecnie teren Lenné-Passagen). To właśnie ten drugi, obecnie nieistniejący, jest na fotografii. Od prawej kamienice nr 25 i 24, które widoczne są m. in. tu po lewej ...
Dom Pomocy Społecznej Zamek, Opolnica
maras: Dzięki :))
Źródło Marii, Bardo
maras: Nie ma co komplikować. Jest obiekt Źródło Marii i to wystarczy.
Ołtaszyn
maras: Ok.

Ostatnio dodane
znaczniki do mapy

Iras (Legzol)
Iras (Legzol)
Iras (Legzol)
Darkow
Darkow
dariuszfaranciszek
dariuszfaranciszek
Rob G.
Rob G.
Rob G.
Parsley
Parsley
Rob G.
antypuszka
StaSta
antypuszka
antypuszka
Rob G.
Rob G.
kitapczy
t.ziemlicki@wp.pl

Ostatnio wyszukiwane hasła


 
 
 
 
Rozstaw szyn na świecie
Autor: maras°, Data dodania: 2023-03-07 13:14:24, Aktualizacja: 2023-03-07 13:14:24, Odsłon: 503

Rozstaw szyn – najmniejsza odległość między liniami prostopadłymi do powierzchni tocznej

Rozstaw szyn na świecie

Rozstaw szyn (szerokość toru) to odległość między liniami profilu główki szyny. W Polsce szerokość mierzona 14 mm poniżej górnej powierzchni szyn wynosi na liniach normalnotorowych 1435 mm. Oprócz tego istnieje wiele rozstawów stosowanych w różnych państwach.
Przyjrzyjmy się najpopularniejszym:

Wąskotorowe:

600 mm – w Polsce koleje leśne i przemysłowe, m.in. kolejka turystyczna Maltanka w Poznaniu;

750 mm – Kolej Wąskotorowa Rogów-Biała;

760 mm – tzw. „rozstaw bośniacki”, popularny niegdyś w Austro-Węgrzech, dziś m.in. wąskotorówka osobłoska w Czechach;

785 mm – Górnośląskie Koleje Wąskotorowe, Parkowa Kolej Wąskotorowa w Chorzowie;

800 mm – dawne kolejki dojazdowe pod Warszawą;

914 mm – dominujący rozstaw irlandzkich kolejek wąskotorowych, wiele linii w Andach i Ameryce środkowej;

950 mm – kolejki we Włoszech, m.in. popularna Circumvesuviana.

 

Średniotorowe:

1000 mm – tzw. „metrowy”, wiele kolei i tramwajów na całym świecie, m.in.: Brazylia, Indie, Argentyna, Malaje, Boliwia, Kenia, Uganda, Madagaskar; w Europie: Hiszpania, Czechy, Słowacja (Tatrzańskie Koleje Elektryczne, kolej zębata Szczyrbskie Jezioro), tramwaje w Ukrainie i Niemczech; w Polsce kilka linii tramwajowych (Toruń, Łódź, Elbląg, Grudziądz i Bydgoszcz).

1067 mm – tzw. „przylądkowy”: Australia, Nowa Zelandia, większość torów kolei w Japonii, tramwaje w San Francisco, RPA i Estonii.

 

Normalnotorowe:

1435 mm – (4 stopy i 8½ cala) tzw. „stephensonowski”: Anglia, potem wiele kolei i tramwajów na całym świecie tam, gdzie kolej rozwinęła się najwcześniej: Wielka Brytania, Niemcy, Francja, płn.-wsch. Stany Zjednoczone. Również zastosowany w większości polskiej sieci kolejowej.

 

Szerokotorowe:

1445 mm – tramwaje we Włoszech, metro w Madrycie;

1450 mm – tramwaje w Dreźnie;

1458 mm – tramwaje w Lipsku;

1520 mm – tzw. „rosyjski nowy”, standardowy dla państw byłego ZSRR, również w Polsce na linii LHS;

1524 mm – tzw. „rosyjski stary”, nadal standardowy w Finlandii i w Estonii;

1600 mm – tzw. „irlandzki”: Irlandia, Australia, Brazylia;

1668 mm – wspólny „iberyjski”, standard sieci Hiszpanii i Portugalii;

1676 mm – tzw. „brytyjski rozstaw kolonialny” (5½ stopy brytyjskiej): Kanada, Indie, Pakistan, Bangladesz i Sri Lanka oraz Argentyna.

W czasach III Rzeszy w Niemczech planowano transeuropejskie koleje o rozstawie: 3000, 4000 i 6500 mm, którymi miały poruszać się piętrowe pociągi z prędkością do 250 km/h.

 

 

Różne źródła [maras]

 


/