Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść




Stodoła (dawna), Brzeście
POLI 2: Na parterze budynku była obora dla krów mlecznych. Pod sufitem obory, na całej długości budynku, podwieszona była szyna do której mocowano metalowe wózki, którymi rozwożono paszę do koryt. Przez całą długość budynku prowadziły też szyny kolejki folwarcznej. Na piętrze magazynowano paszę dla krów. Na środku budynku widoczne są wrota, które prowadziły na ogrodzony ówcześnie wybieg dla krów przed oborą. ...
Willa nr 17-19, ul. Raduńska, Łódź
moose: Vabank?
Brama Górna, ul. Staromiejska, Olsztyn
moose: Brama Górna, czy Wysoka Brama - która nazwa jest częściej używana?
Budynek nr 2 (d. dom kultury), ul. Bierutowska, Wrocław
mirucha: to zabytek
Zakład Mechaniczny Elzam-Zamech, ul. Stoczniowa, Elbląg
tomimaki: Dodałem znacznik dawnego dworca kolei nadzalewowej (Haffuferbahn) i dopisałem do nieistniejącego odcinka linii.
ul. Sycowska, Wrocław
mirucha: to kamień upamiętniający bitwę w 1109 roku. Znajduje sie za nim dom kultury WSK

Ostatnio dodane
znaczniki do mapy

FM
Danuta B.
Danuta B.
Danuta B.
Danuta B.
Danuta B.
stap
Alistair
Iras (Legzol)
Iras (Legzol)
Alistair
Sendu
tomimaki
tomimaki
atom
atom
atom
atom
atom
stap
Iras (Legzol)

Ostatnio wyszukiwane hasła


 
 
 
 
Rozstaw szyn na świecie
Autor: maras°, Data dodania: 2023-03-07 13:14:24, Aktualizacja: 2023-03-07 13:14:24, Odsłon: 2089

Rozstaw szyn – najmniejsza odległość między liniami prostopadłymi do powierzchni tocznej

Rozstaw szyn na świecie

Rozstaw szyn (szerokość toru) to odległość między liniami profilu główki szyny. W Polsce szerokość mierzona 14 mm poniżej górnej powierzchni szyn wynosi na liniach normalnotorowych 1435 mm. Oprócz tego istnieje wiele rozstawów stosowanych w różnych państwach.
Przyjrzyjmy się najpopularniejszym:

Wąskotorowe:

600 mm – w Polsce koleje leśne i przemysłowe, m.in. kolejka turystyczna Maltanka w Poznaniu;

750 mm – Kolej Wąskotorowa Rogów-Biała;

760 mm – tzw. „rozstaw bośniacki”, popularny niegdyś w Austro-Węgrzech, dziś m.in. wąskotorówka osobłoska w Czechach;

785 mm – Górnośląskie Koleje Wąskotorowe, Parkowa Kolej Wąskotorowa w Chorzowie;

800 mm – dawne kolejki dojazdowe pod Warszawą;

914 mm – dominujący rozstaw irlandzkich kolejek wąskotorowych, wiele linii w Andach i Ameryce środkowej;

950 mm – kolejki we Włoszech, m.in. popularna Circumvesuviana.

 

Średniotorowe:

1000 mm – tzw. „metrowy”, wiele kolei i tramwajów na całym świecie, m.in.: Brazylia, Indie, Argentyna, Malaje, Boliwia, Kenia, Uganda, Madagaskar; w Europie: Hiszpania, Czechy, Słowacja (Tatrzańskie Koleje Elektryczne, kolej zębata Szczyrbskie Jezioro), tramwaje w Ukrainie i Niemczech; w Polsce kilka linii tramwajowych (Toruń, Łódź, Elbląg, Grudziądz i Bydgoszcz).

1067 mm – tzw. „przylądkowy”: Australia, Nowa Zelandia, większość torów kolei w Japonii, tramwaje w San Francisco, RPA i Estonii.

 

Normalnotorowe:

1435 mm – (4 stopy i 8½ cala) tzw. „stephensonowski”: Anglia, potem wiele kolei i tramwajów na całym świecie tam, gdzie kolej rozwinęła się najwcześniej: Wielka Brytania, Niemcy, Francja, płn.-wsch. Stany Zjednoczone. Również zastosowany w większości polskiej sieci kolejowej.

 

Szerokotorowe:

1445 mm – tramwaje we Włoszech, metro w Madrycie;

1450 mm – tramwaje w Dreźnie;

1458 mm – tramwaje w Lipsku;

1520 mm – tzw. „rosyjski nowy”, standardowy dla państw byłego ZSRR, również w Polsce na linii LHS;

1524 mm – tzw. „rosyjski stary”, nadal standardowy w Finlandii i w Estonii;

1600 mm – tzw. „irlandzki”: Irlandia, Australia, Brazylia;

1668 mm – wspólny „iberyjski”, standard sieci Hiszpanii i Portugalii;

1676 mm – tzw. „brytyjski rozstaw kolonialny” (5½ stopy brytyjskiej): Kanada, Indie, Pakistan, Bangladesz i Sri Lanka oraz Argentyna.

W czasach III Rzeszy w Niemczech planowano transeuropejskie koleje o rozstawie: 3000, 4000 i 6500 mm, którymi miały poruszać się piętrowe pociągi z prędkością do 250 km/h.

 

 

Różne źródła [maras]

 


/