Elektrowóz pruskiej konstrukcji ES 18 (r.prod. 1917) uchwycony z pociągiem osobowym na krótkiej prostej wałbrzyskich serpentyn pomiędzy stacjami Wałbrzych Fabryczny, a Wałbrzych Główny. Seria ES 9-19 zamówiona przez pruskie koleje do prowadzenia pociągów pasażerskich (pospiesznych) na liniach środkowych Niemiec (Halle) została po wybuchu I wojny światowej ewakuowana (3 maszyny) w maju 1915 r. na Dolny Śląsk, gdzie stacjonowała w świeżo oddanej elektrowozowni Wałbrzych Szczawienko
. Do 1921 na Szczawienko dotarły pozostałe maszyny tej serii gdzie sprawdzano je na krętych liniach o dużym nachyleniu. W 1922 r. wróciły na środkowoniemieckie niziny, pod koniec lat 20. zaczęto już je wycofywać. Elektrowóz na zdjęciu stoi przy posterunku blokowym Eugenschacht (zdjęcie zrobiono z budynku posterunku, widać semafor wjazdowy od strony Wcha Głównego). Prawdopodobnie pozuje do zdjęcia dla Ministerstwa Kolei (autor zdjęcia Wolff), gdyż obok maszyny stoją kolejarze. W oddali Niedźwiadki na których zboczach zbudowano w połowie lat 30. duże osiedle górnicze
. Dziś otoczenie jest znacznie przekształcone, oprócz zarośli po prawej stronie niecka wypełniła się najpierw hałdą skały płonej z kopalni Mieszko, a przez ostatnie 10 lat zrzucano tu odpady przemysłowe na składowisku MoBruk.