MENU
W Szklarskiej Górnej...("Dampflok Tkt 48-41, Oberschreiberhau 1965").

Dodał: TW40° - Data dodania: 2012-11-14 20:47:07 - Odsłon: 7771
Rok 1965

Linię budowano etapami. Prace przy budowie odcinka Jelenia Góra - Cieplice rozpoczęto w 1888 roku, a oddano do użytku 1 sierpnia 1891 roku. Ponieważ dalej trasa linii była łatwa, linia do Piechowic była gotowa już w grudniu. Dalej charakter linii jest typowo górski. Duże pochylenia, ostre łuki, oraz drążenie dwóch tuneli. Pierwszy o dł. 145 m między Górzyńcem a Szklarską Porębą Dolną. Drugi o dł. 260 m za dawną stacją Tkacze a przed Mostem Izerskim. Ostatecznie oddanie całego odcinka do granicy Czech nastąpiło 25 czerwca 1902 roku. Elektryfikację linii rozpoczęto w 1914 roku, a zakończono 15 lutego 1923 roku. Trakcja el. istniała do lipca 1945 roku, kiedy to Sowieci zdjęli przewody i wywieźli do Rosji. Ponownie linię zelektryfikowano dopiero 30.09.1987 roku. Przed wojną obsługę linii prowadziły głównie wagony silnikowe serii ET89 oraz pojemne składy ET25 i ET31. Do Szklarskiej Poręby Huty przyjeżdżał pociąg złożony z dwóch wagonów silnikowych i ośmiu wagonów pasażerskich. Tu pociąg rozłączano i do Czech jechał tylko jeden wagon silnikowy. Na linii do granicy państwowej było 10 stacji, 1 przystanek, 1 mijanka i 3 bocznice (Papiernia , Karelma w Piechowicach Dln., oraz Celwiskoza ). W roku 1958 po regulacji granicy państwowej stacja Tkacze przeszła do Czech i nosi nazwę Harrachov. Po rozbudowie zakładów Celwiskoza, linię przebudowano obchodząc zakład bokiem. Powstał tam wtedy przystanek Celwiskoza oraz następny JG Orle przy nowo wybudowanym osiedlu. Powstała też kolejna bocznica kamieniołomu przed Jakuszycami o nazwie Czerwony Potok. W 1945 roku pociągi towarowe docierały aż do Jakuszyc. W 1962 roku zamknięto odcinek Szklarska Poręba Górna - Huta dla ruchu osobowego. Odcinek ten został przekazany w 2009 roku samorządowi, który w latach 2009-2010 przeprowadził odbudowę nieużywanego od kilkudziesięciu lat odcinka do granicy. Po stronie czeskiej pociągi kursowały do Harrachova. Ponowne uruchomienie odcinka granicznego, choć nie bez problemów nastąpiło 3 lipca 2010 r. Tutaj (autor Pt4794) film z zimowego przejazdu wyremontowanym odcinkiem linii. W 2012 r. rozpoczęła się modernizacja górskiej części linii nr 311 na odcinku z Piechowic do Szklarskiej Poręby Górnej. Pod koniec września 2012 r. zawieszono komunikację kolejową z Jeleniej Góry do Szklarskiej Poręby Górnej. Odcinek graniczny z Kořenova do Szklarskiej Poręby Górnej pozostał w obsłudze czeskiego przewoźnika VIAMONT (od 2016 České Dráhy). Modernizacja miała się pierwotnie zamknąć do sierpnia 2013 r., ostatecznie linię otwarto 16 listopada 2013 r. Od połowy lat 90. zlikwidowano posterunek odgałęźny Dębowa Góra, zatem formalnie ruchem na linii 311 steruje się ze stacji Jelenia Góra. Pociągi w kierunki Szklarskiej Poręby wyruszają obecnie dawnym torem nr 2 linii 274. Przy zmianie organizacji ruchu nie zdecydowano się jednak na przeliczenie kilometraża na słupkach hektometrowych. Odcinkiem linii w km 29+844 (przed semaforem wjazdowym na stację Szklarska Poręba Górna) do 43+138 (granica państwa) zarządza Dolnośląska Służba Dróg i Kolei, podmiot Województwa Dolnośląskiego. (moose)

Kilometraż stacji (st.) i przystanków / ładowni (po./poł.) i bocznic (bszl.) liczony jest nadal (km 0,000) od dawnego posterunku odgałęźnego Dębowa Góra (do lat 2000 linia w instrukcji D29 nosiła nazwę Dębowa Góra - Szklarska Poręba Jakuszyce), niemiecki kilometraż (w nawiasie) liczony był od Jeleniej Góry. Stacje węzłowe zaznaczono pogrubioną czcionką, obiekty nieczynne/nieistniejące - kursywą:
- , Jelenia Góra, st., km -3,124 (km 0,00)
- , Jelenia Góra Zabobrze, po., km -2,155
- , Dębowa Góra, podg., km 0,031 (km 3,50)
- , Jelenia Góra Zachodnia, st., km 1,101 (km 4,58)
- , Nastawnia JGZ/ Celwiskoza bocznica, bszl., km 1,652
- , Jelenia Góra Celwiskoza, d. po., km 2,158 (km 6,35)
- , Jelenia Góra Przemysłowa, po., km 2,852
- , Jelenia Góra Cieplice, po., km 5,290 (km 8,68)
- , Jelenia Góra Orle, po., km 7,636
- , Jelenia Góra Sobieszów, st., km 9,261 (km 12,66)
- Bocznica szlakowa nr 322 "Karelma", bszl., km 11,206
- , Piechowice Dolne, p.o., km 11,582 (km 14,98)
- Bocznica szlakowa nr 324 "Papiernia", bszl., km 11,750
- , Piechowice, st., km 13,316 (km 16,71)
- , Górzyniec, po., km 17,282 (km 20,68)
- , Kopaniec (Zalesie), d. mijanka, km 19,460 (km 22,47)
- , Tunel pod Zbójnickimi Skałami, km 22,200:km 22,345
- , Szklarska Poręba Dolna, po., km 22,801 (km 26,20)
- , Szklarska Poręba Średnia, po., km 25,889 (km 29,28)
- , Szklarska Poręba Górna, st., km 28,438 (km 31,87)
- ,Szklarska Poręba JKSM, bszl., km 29,111
- , Szklarska Poręba Huta, po., km 30,905 (km 34,29)
- , Czerwony Potok, bszl., km 34,394 (km 37,786)
- , Jakuszyce, po., km 37,111 (km 40,58)
- , Nowy Świat, mijanka, km 42,100 (km 45,60)
- granica państwa, km 42,997 (km 49,98)
- , Harrachov / Tkacze, po., km 44,300 (km 47,70)
- , Tunel Izerski, km 45,500
- , Kořenov, st., km 48,900 (km 52,40)

  • /foto/390/390096m.jpg
    1900
  • /foto/9443/9443649m.jpg
    1900 - 1902
  • /foto/3759/3759334m.jpg
    1900 - 1910
  • /foto/258/258997m.jpg
    1902
  • /foto/6019/6019739m.jpg
    1902
  • /foto/8107/8107796m.jpg
    1902
  • /foto/8107/8107801m.jpg
    1902
  • /foto/339/339891m.jpg
    1902
  • /foto/8093/8093519m.jpg
    1902 - 1903
  • /foto/3491/3491915m.jpg
    1902 - 1904
  • /foto/311/311984m.jpg
    1902 - 1905
  • /foto/8335/8335957m.jpg
    1902 - 1910
  • /foto/3209/3209658m.jpg
    1902 - 1945
  • /foto/3451/3451957m.jpg
    1904
  • /foto/67/67632m.jpg
    1905
  • /foto/5875/5875292m.jpg
    1905
  • /foto/6335/6335032m.jpg
    1905
  • /foto/6543/6543443m.jpg
    1905
  • /foto/6640/6640812m.jpg
    1905
  • /foto/7936/7936441m.jpg
    1905
  • /foto/298/298062m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/368/368291m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/5900/5900092m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/8990/8990653m.jpg
    1906
  • /foto/301/301115m.jpg
    1910 - 1913
  • /foto/450/450265m.jpg
    1910 - 1914
  • /foto/135/135473m.jpg
    1910 - 1926
  • /foto/367/367869m.jpg
    1912
  • /foto/7575/7575043m.jpg
    1913
  • /foto/8964/8964661m.jpg
    1913
  • /foto/340/340065m.jpg
    1914 - 1915
  • /foto/421/421850m.jpg
    1914 - 1922
  • /foto/394/394992m.jpg
    1914 - 1923
  • /foto/18/18782m.jpg
    1915 - 1920
  • /foto/94/94905m.jpg
    1920
  • /foto/6940/6940765m.jpg
    1920 - 1924
  • /foto/255/255878m.jpg
    1920 - 1925
  • /foto/318/318746m.jpg
    1920 - 1935
  • /foto/421/421873m.jpg
    1920 - 1935
  • /foto/6826/6826859m.jpg
    1923 - 1930
  • /foto/3651/3651084m.jpg
    1923 - 1935
  • /foto/23/23269m.jpg
    1925
  • /foto/313/313730m.jpg
    1925 - 1940
  • /foto/6243/6243752m.jpg
    1926
  • /foto/9563/9563251m.jpg
    1927
  • /foto/345/345702m.jpg
    1927 - 1929
  • /foto/61/61813m.jpg
    1927 - 1933
  • /foto/377/377031m.jpg
    1927 - 1934
  • /foto/3379/3379034m.jpg
    1928
  • /foto/10700/10700732m.jpg
    1928
  • /foto/7148/7148244m.jpg
    1929
  • /foto/242/242304m.jpg
    1930
  • /foto/262/262223m.jpg
    1930 - 1935
  • /foto/338/338548m.jpg
    1930 - 1935
  • /foto/9531/9531519m.jpg
    1930 - 1935
  • /foto/7477/7477731m.jpg
    1930 - 1938
  • /foto/262/262219m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/10862/10862626m.jpg
    1931
  • /foto/5548/5548757m.jpg
    1932
  • /foto/54/54960m.jpg
    1933
  • /foto/6322/6322964m.jpg
    1934
  • /foto/340/340130m.jpg
    1934 - 1936
  • /foto/10958/10958819m.jpg
    1934 - 1937
  • /foto/258/258488m.jpg
    1934 - 1939
  • /foto/339/339151m.jpg
    1934 - 1941
  • /foto/8393/8393822m.jpg
    1935
  • /foto/3860/3860806m.jpg
    1935 - 1936
  • /foto/378/378043m.jpg
    1935 - 1937
  • /foto/7460/7460183m.jpg
    1935 - 1939
  • /foto/3441/3441669m.jpg
    1936
  • /foto/8079/8079237m.jpg
    1936
  • /foto/3250/3250815m.jpg
    1936
  • /foto/6553/6553197m.jpg
    1936 - 1939
  • /foto/5481/5481120m.jpg
    1937
  • /foto/6753/6753982m.jpg
    1937
  • /foto/9081/9081770m.jpg
    1937
  • /foto/9248/9248089m.jpg
    1937
  • /foto/6543/6543414m.jpg
    1938
  • /foto/6543/6543415m.jpg
    1938
  • /foto/6543/6543416m.jpg
    1938
  • /foto/384/384171m.jpg
    1941
  • /foto/10670/10670370m.jpg
    1942
  • /foto/10670/10670386m.jpg
    1942
  • /foto/6540/6540082m.jpg
    1944
  • /foto/6540/6540516m.jpg
    1944
  • /foto/6540/6540517m.jpg
    1944
  • /foto/6541/6541155m.jpg
    1944
  • /foto/6541/6541156m.jpg
    1944
  • /foto/6540/6540029m.jpg
    1944
  • /foto/6153/6153409m.jpg
    1946
  • /foto/3657/3657631m.jpg
    1960
  • /foto/8263/8263781m.jpg
    1962 - 1965
  • /foto/4788/4788377m.jpg
    1969
  • /foto/411/411942m.jpg
    1981
  • /foto/10696/10696458m.jpg
    1988
  • /foto/3530/3530083m.jpg
    1991 - 1998
  • /foto/3530/3530032m.jpg
    1997 - 1998
  • /foto/6447/6447349m.jpg
    1999
  • /foto/5211/5211586m.jpg
    2005
  • /foto/30/30311m.jpg
    2005
  • /foto/43/43133m.jpg
    2005
  • /foto/47/47901m.jpg
    2005
  • /foto/47/47897m.jpg
    2005
  • /foto/47/47903m.jpg
    2005
  • /foto/6121/6121411m.jpg
    2006
  • /foto/341/341881m.jpg
    2008
  • /foto/9850/9850794m.jpg
    2010
  • /foto/9850/9850827m.jpg
    2010
  • /foto/7858/7858800m.jpg
    2010
  • /foto/371/371608m.jpg
    2011
  • /foto/404/404640m.jpg
    2011
  • /foto/405/405932m.jpg
    2011
  • /foto/446/446722m.jpg
    2012
  • /foto/447/447458m.jpg
    2012
  • /foto/447/447992m.jpg
    2012
  • /foto/4354/4354714m.jpg
    2012
  • /foto/4354/4354728m.jpg
    2012
  • /foto/3276/3276503m.jpg
    2012
  • /foto/3276/3276513m.jpg
    2012
  • /foto/3276/3276525m.jpg
    2012
  • /foto/3276/3276583m.jpg
    2012
  • /foto/9058/9058355m.jpg
    2012
  • /foto/3607/3607208m.jpg
    2012
  • /foto/3911/3911604m.jpg
    2013
  • /foto/3939/3939477m.jpg
    2013
  • /foto/8642/8642410m.jpg
    2013
  • /foto/4137/4137540m.jpg
    2013
  • /foto/4224/4224513m.jpg
    2013
  • /foto/4224/4224529m.jpg
    2013
  • /foto/4231/4231852m.jpg
    2013
  • /foto/7005/7005545m.jpg
    2014
  • /foto/5381/5381095m.jpg
    2015
  • /foto/5382/5382232m.jpg
    2015
  • /foto/5382/5382275m.jpg
    2015
  • /foto/8328/8328038m.jpg
    2015
  • /foto/6299/6299633m.jpg
    2016
  • /foto/6933/6933460m.jpg
    2017
  • /foto/7110/7110220m.jpg
    2018
  • /foto/7110/7110222m.jpg
    2018
  • /foto/7822/7822667m.jpg
    2018
  • /foto/7828/7828937m.jpg
    2018
  • /foto/7808/7808981m.jpg
    2019
  • /foto/7858/7858806m.jpg
    2019
  • /foto/7858/7858817m.jpg
    2019
  • /foto/7996/7996461m.jpg
    2019
  • /foto/9092/9092409m.jpg
    2019
  • /foto/9094/9094397m.jpg
    2019
  • /foto/9376/9376977m.jpg
    2020
  • /foto/9122/9122311m.jpg
    2020
  • /foto/9146/9146137m.jpg
    2020
  • /foto/9288/9288598m.jpg
    2021
  • /foto/9447/9447388m.jpg
    2021
  • /foto/9447/9447411m.jpg
    2021
  • /foto/9447/9447418m.jpg
    2021
  • /foto/9447/9447431m.jpg
    2021
  • /foto/9441/9441463m.jpg
    2021
  • /foto/9485/9485930m.jpg
    2021
  • /foto/9520/9520768m.jpg
    2021
  • /foto/9433/9433746m.jpg
    2021
  • /foto/9785/9785051m.jpg
    2022
  • /foto/9961/9961212m.jpg
    2022
  • /foto/9784/9784838m.jpg
    2022
  • /foto/9784/9784840m.jpg
    2022
  • /foto/9962/9962753m.jpg
    2022
  • /foto/9962/9962755m.jpg
    2022
  • /foto/9964/9964129m.jpg
    2022
  • /foto/9966/9966524m.jpg
    2022
  • /foto/9966/9966546m.jpg
    2022
  • /foto/10273/10273401m.jpg
    2022
  • /foto/10399/10399662m.jpg
    2022
  • /foto/10399/10399668m.jpg
    2022
  • /foto/10399/10399699m.jpg
    2022
  • /foto/10399/10399750m.jpg
    2022
  • /foto/10399/10399803m.jpg
    2022
  • /foto/10151/10151985m.jpg
    2022
  • /foto/11006/11006792m.jpg
    2024
  • /foto/11091/11091470m.jpg
    2024
  • /foto/11092/11092183m.jpg
    2024
  • /foto/11230/11230066m.jpg
    2024

www.ebay.de

Poprzednie: 2012 - 2013 Budowa Hotelu B&B Strona Główna Następne: Dom nr 21 (WuWa - Wzorcowy Dom nr 37 [Moshamer])