[Search] Szukaj   [Recent Topics] Najnowsze Tematy   [Hottest Topics] Hottest Topics   [Members]  Użytkownicy   [Groups] Strona główna 
Podnośnia statków Niederfinow  XML
Spis Forum » Podróże i turystyka
Autor Wiadomości
Danuta B.


Joined: 19/05/2012 23:23:03
Wiadomości: 345
Offline

Jakoś zeszło, że dopiero niedawno tam dotarliśmy. Z grubsza wiadomo, o co chodzi, napatrzyłam się na zdjęcia w internetach, tyle, ze one z dronów i w żaden sposób nie oddają skali obiektu.

Ale krótki rys - w latach 1906-14 za rządów Fryderyka II Wielkiego (który wielkim budowniczym był) dla transportu towarów powstał kanał łączący rzeki - Hawelę i Odrę. Różnica poziomów terenu i lustra wody wynosi w tym miejscu 36 m. Różnicę tę pierwotnie statki pokonywały dzięki systemowi śluz, co widać na reprodukcji archiwalnego zdjęcia. Bywało, że statki czekały w kolejce nawet kilka tygodni.


W czasach Republiki Weimarskiej rozpoczęto budowę podnośni statków, zwanej fachowo śluzą windową. Budowa (1927-34) była dokumentowana, a jakże - zdjęciami:




Na miejscu okazuje się, że to olbrzymia budowla ze stali. Trudno ją sfocić porządnie z bliska, słuchając przewodnika, ale obecność ludzi na tym fikuśnym kadrze oddaje skalę budowli:


Teren wokół jest ogrodzony, trudno na dole blisko podejść:


Tu kadr od spodu, pod górnym kanałem, nad jezdnią kanał wypełniony wodą:


Zbliżenie na wnętrze konstrukcji z górnego poziomu. Obciążniki są na górze, bo winda po zakończonej pracy zaparkowana jest na dole:


Statek wpływa na swoim poziomie (dolnym lub górnym) do podnośni, jak na tym zdjęciu:


I tam pływając cały czas w monstrualnej wannie, razem z tą wanną i wodą zostaje podniesiony o 36 m. Na zdjęciu widać kilka małych jednostek, ale pamiętać warto, że tędy spławiano barki z węglem.


Najfajniejsze zdjęcia można zrobić ze zbocza górki, którą trzeba pokonać by wejść na górny pomost okalający konstrukcję. Nad jezdnią jest kanał z wodą.


Za chwilę dostaniemy się na górny pomost, widać już wodę w górnym kanale:


Poziom rzeki Haweli, jesteśmy dokładnie nad jezdnią:



Podnośnia znowu się nie wyrabia, w 1996 r. rozpoczęto prace nad nową śluzą. Usytuowana jest niedaleko.


Skala obiektu jeszcze większa:


Widok z poziomu górnego kanału:


Widok z górnego pomostu na budowaną podnośnię. Budowa trwa tak długo, że projekt jakby trochę wczorajszy:


Równolegle trwają roboty przy poszerzeniu kanału:


Szczerze polecamy wizytę w tym miejscu. To jest, że uderzę w monumentalny ton - świadectwo kultury technicznej i dorobek ludzkości (rękami Niemców).
Danuta i Festung byli tam w czerwcu 2019 r.

PS. Mieliśmy okazję przejechać się... przepłynąć tam i curik, spacerowym stateczkiem, pokonując te 36 m dwukrotnie.












This message was edited 8 times. Last update was at 09/08/2019 13:01:21

maras - Administrator


Joined: 19/05/2012 23:23:03
Wiadomości: 677
Offline

Świetna relacja!!
eversub000


Joined: 08/10/2019 15:08:40
Wiadomości: 1
Offline

Jak działa taka podnośnia statków?
Danuta B.


Joined: 19/05/2012 23:23:03
Wiadomości: 345
Offline

Na tej stronie są schematy działania i objaśnienia http://www.wsa-eberswalde.de/wir_ueber_uns/bauwerke/schiffshebewerk_niederfinow/broschuere/Niederf.poln.web.pdf
 
Spis Forum » Podróże i turystyka
Przejdź do: