Stocznia Rzeczna powstała w Żarkowie w 1890 r. jako mały zakład trudniący się remontami taboru pływającego i zatrudniający około 70 pracowników. Z czasem jej działalność rozwinęła się. Produkowała głównie barki rzeczne i holowniki, a w czasie II wojny światowej kadłuby łodzi podwodnych. (W tej stoczni firma "Bauchelt A.G." montowała, na potrzeby Kriegsmarine, kadłuby okrętów podwodnych średniej klasy U-Boot Type II, przeznaczony na akweny płytkie, typu Morze Bałtyckie. Za: Przemysław Lewicki "Festung ...
Stocznia Rzeczna powstała w Żarkowie w 1890 r. jako mały zakład trudniący się remontami taboru pływającego i zatrudniający około 70 pracowników. Z czasem jej działalność rozwinęła się. Produkowała głównie barki rzeczne i holowniki, a w czasie II wojny światowej kadłuby łodzi podwodnych. (W tej stoczni firma "Bauchelt A.G." montowała, na potrzeby Kriegsmarine, kadłuby okrętów podwodnych średniej klasy U-Boot Type II, przeznaczony na akweny płytkie, typu Morze Bałtyckie. Za: Przemysław Lewicki "Festung Glogau 1944-1945") W 1929 r. została przejęta przez Towarzystwo Żeglugi Parowej Emanuel Friedländer et Co we Wrocławiu. Jej dyrektorami byli w okresie 1901-1941 Ludwig Kruse, a w następnych latach jego syn Wemer Kruse.
Pokaż więcej
Pokaż mniej
W czasie oblężenia miasta Stocznia uległa znacznemu zniszczeniu, a po kapitulacji rosyjskie "oddziały trofiejne" demontowały i wysyłały do Związku Radzieckiego pozostałe jeszcze maszyny i urządzenia. Pierwszym organizatorem prac na terenie Stoczni po zorganizowaniu władz polskich, jesienią 1945 r., był inż. Władysław Gadus - kierownik Państwowego Zarządu Wodnego w Głogowie. Przejął on ocalałe budynki i urządzenia od radzieckiej Komendy Miasta i zabezpieczył je przed dewastacją. W dniu 15 lipca 1946 r. zakład został przejęty przez Przedsiębiorstwo Państwowe Polska Żegluga na Odrze we Wrocławiu. Kierownikiem Stoczni został inż. Stanisław Antoniak, a od 2 października 1946 r. inż. Antoni Michalewicz. Rozpoczęto działalność produkcyjną polegającą początkowo na wydobywaniu z dna rzeki zatopionych barek i remontowaniu ich. W 1946 r. wyremontowano 3 barki. 19 grudnia 1947 r. przedsiębiorstwo "Polska Żegluga na Odrze" przemianowane zostało na "Państwową Żeglugę na Odrze" i weszło w skład "Państwowej Żeglugi Śródlądowej". W tym roku obok remontu barek wydobyto również i wyremontowano czeski holownik "Josef Ressel", który w 1948 r. został przekazany władzom czeskim. W latach 1947-1949 Stocznia wyprodukowała między innymi holowniki "Śląsk", "Kopernik", "Partyzant", "Zawisza" i ponad 60 procent barek pływających pod polską banderą w Polskiej Żegludze na Odrze. Stocznia, która w 1946 r. zatrudniała około 300 pracowników, w 1948 r miała ich 502 i była największym zakładem przemysłowym w Głogowie. W dalszym ciągu remontowano tam barki i holowniki, a od 1949 r. wytwarzano nowe 550 tonowe barki rzeczne typu "Wielka Wrocławska" oraz holowniki o mocy 300 KM. Eksportowano je między innymi do Wietnamu. W następnych latach głogowska Stocznia Rzeczna zmieniła profil produkcyjny i z dniem l stycznia 1957 r. została przemianowana na Głogowską Fabrykę Maszyn Budowlanych "Famaba", podległą Zjednoczeniu Przemysłu Maszyn Budowlanych w Warszawie. (Janusz Chutkowski) Literatura: J. Chutkowski, Dzieje Głogowa t. II, Legnica 1991 s. 128-129; Das War Glogau. Stadt und Land an der Oder 1913-1945, Hannower 1991 s. 137-138; Das Buch der Stadt Glogau, Berlin 1926 r. s. 203-204; Głogów - praca zbiorowa pod redakcją. K. Matwijowskiego, Wrocław - Głogów 1994 s. 273 i nast.. Za: Fabryka Maszyn Budowlanych FAMABA S.A. w Głogowie wywodzi swoje istnienie od stoczni rzecznej na Odrze, która podobnie jak i samo miasto została zniszczona podczas ostatniej wojny w 90 procentach. W dniu 14.01.1946 r. wydano akt powołujący przedsiębiorstwo państwowe pod nazwą Głogowska Stocznia Rzeczna. Pierwszą produkcją zakładu były remonty zniszczonych barek i holowników, budowa konstrukcji stalowych i urządzeń dźwigowych. W 1957 roku zakład, już jako Głogowska Fabryka Maszyn Budowlanych "FAMABA" rozpoczął produkcję różnych urządzeń budowlanych: betoniarek, żurawi wieżowych, suwnic. Od 1 stycznia 1999 roku fabryka została przekształcona w Spółkę Akcyjną. W roku 2001 Famaba rozpocząła produkcję wież do elektrowni wiatrowych. |
|||||||||||||||||||||||||
|
||
Fabryka Maszyn Budowlanych Famaba S.A. Stocznia Żarków (dawna) na innych fotografiach |
||