Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść

 
 
 
  ID: 6371481

Linia kolejowa nr 781 Lasów - granica państwa (- Charlottenhof)

Umgehungsbahn Neißebrücke Horka



Budowa
1976, 1983
Status
Do rozbiórki
Likwidacja
1993, 1997
 
781 to numer przypisany krótkiej, bo 1,5 km linii kolejowej wybudowanej wyłącznie na potrzeby wojska. Linia miała strategiczny charakter - toru dojazdowego do przeprawy rezerwowej przez graniczną Nysę Łużycką, gdzie most miał być przerzucony w czasie ćwiczeń, a w czasie wojny postawiony w krótkim czasie. Linia kończyła się w NRD w Charlottenhof, gdzie również odchodził rozjazd od linii Berlin-Görlitz. Cała jej długość wynosiła 6,31 km. Linia wojskowa w Lasowie odchodziła zwykłym rozjazdem od linii ...
781 to numer przypisany krótkiej, bo 1,5 km linii kolejowej wybudowanej wyłącznie na potrzeby wojska. Linia miała strategiczny charakter - toru dojazdowego do przeprawy rezerwowej przez graniczną Nysę Łużycką, gdzie most miał być przerzucony w czasie ćwiczeń, a w czasie wojny postawiony w krótkim czasie. Linia kończyła się w NRD w Charlottenhof, gdzie również odchodził rozjazd od linii Berlin-Görlitz. Cała jej długość wynosiła 6,31 km. Linia wojskowa w Lasowie odchodziła zwykłym rozjazdem od linii nr 278 w km 17,477 (niemiecki km 5,18), a kilometraż granicy to km 18,820 (km 3,29). Koncepcja budowy strategicznej przeprawy przez Nysę, dublującej most kolejowy w Horce i Zgorzelcu powstała w 1974 r i w 1976 r. rozpoczęto przygotowania w Charlottenhof - kładąc tor w śladzie dawnej wąskotorówki do wapienników Ludwigsdorf, który dochodził (km 0,3) do koszarów wojska NRD (NVA-Panzergerätelagers PGL-2 Ostritz). W 1983 r. zbudowano przy Ober Neundorf (km 2,3 od Charlottenhof) plac dla montażu konstrukcji składanej mostu nad Nysą Łużycką. We wsi kończył się ślepo tor (km 2,734). Na przełomie sierpnia i września 1983 r. miały miejsce ćwiczenia wojsk Układu Warszawskiego "Bariera 1984" Neiße-Übung, w których udział wzięli głownie żołnierze Armii Ludowej NRD (regiment wojsk kolejowych Walddrehna) i żołnierze PGWAR. Do ułożenia była estakada o dł. 664 m nad rowem Nysy Łużyckiej na 50 podporach, z czego 11 mieli ułożyć żołnierze niemieccy z zastosowaniem składanej estakady kolejowej typ ESB-16, a 39 podpór mieli ułożyć żołnierze radzieccy wykorzystując składaną estakadę typ REM-500. Po nim miał powstać 441 m estakada po polskiej stronie, która jeszcze nie była gotowa na początku września. Ostatecznie zadanie ukończono prawdopodobnie wykorzystując polską składaną estakadę kolejową typ SEK-500 i 23 września 1983 r. miała miejsce pokazowa prezentacja przed dowództwem 3 armii przejazdu ciężkiego pociągu po moście. Zaraz po zakończeniu ćwiczeń estakady zostały rozebrane i w terenie pozostały tylko tory dojazdowe, nikomu już niepotrzebne. Nadanie tej linii w 1986 r. numeru 781 i nazwy oraz kilometrażu do km 1,343 było maskowaniem faktycznego jej przeznaczenia. Linia formalnie została zamknięta w 1993 r. po niemieckiej i w 1997 r. po polskiej stronie. Rozjazd po stronie niemieckiej w Charlottenhof zlikwidowano w 2004 r. , po polskiej stronie w 2007 r. W październiku 2013 r. tory po niemieckiej stronie rozebrano. Po polskiej stronie pozostały w zasadzie wszystkie szyny, porozrzucane, bez skradzionych mocowań. Źródła: , S. Fedorowicz Zapomniana linia wojskowa w: Stacja Chrzypsko Wielkie 12(36)2013 - periodyk poświęcony kolei: , P. Bley DDR-Reichsbahn und Vorbereitung, Berlin 2017 (moose)
Pokaż więcej Pokaż mniej
 

  • Data: 1983
    komentarze: 0
    Dokumentacja budowy przeprawy mostowej nad Nysą Łużycką w 1983 ...
  • Data: 1983
    komentarze: 0
    Dokumentacja budowy przeprawy mostowej nad Nysą Łużycką w 1983 ...
  • Data: 1983
    komentarze: 0
    Dokumentacja budowy przeprawy mostowej nad Nysą Łużycką w 1983 ...

Linia kolejowa nr 781 Lasów - granica państwa (- Charlottenhof) na innych fotografiach
  • 2013