Wyprodukowane w 1902 roku przez wrocławskie fabryki Einsenwerk Gustav Trelenberg i Linke-Hoffmann Werke. "Jaś" był wagonem silnikowym a "Małgosia" doczepką. Był to model "Berolina". W 1969 roku na 25 lecie pozwrotu Ziem Zachodnich i Północnych do Macierzy załoga MPK rozpoczęła rekonstrukcje i odbudowę "Jasia". Do tego czasu był wagonem technicznym na stanie wrocławskiego Zakładu Torowego MPK. Od 1970 wozi turystów. W 1972 roku dołączyła do niego , podobnie odrestaurowana "Małgosia"
bonczek/hydroforgroup/ ...
Wyprodukowane w 1902 roku przez wrocławskie fabryki Einsenwerk Gustav Trelenberg i Linke-Hoffmann Werke. "Jaś" był wagonem silnikowym a "Małgosia" doczepką. Był to model "Berolina". W 1969 roku na 25 lecie pozwrotu Ziem Zachodnich i Północnych do Macierzy załoga MPK rozpoczęła rekonstrukcje i odbudowę "Jasia". Do tego czasu był wagonem technicznym na stanie wrocławskiego Zakładu Torowego MPK. Od 1970 wozi turystów. W 1972 roku dołączyła do niego , podobnie odrestaurowana "Małgosia"
Pokaż więcej
Pokaż mniej
bonczek/hydroforgroup/ - Kalendarz Wrocławski 2002 / J. Korzeniowski Berolina to model tramwaju eksploatowanego w różnych miastach (m.in. we Wrocławiu i w Berlinie) produkowany na podstawie projektu zlecanego do produkcji w kilku fabrykach (między innymi Linke-Hoffmann). Jest to tramwaj dwusiowy z otwartymi pomostami. Na potrzeby Wrocławia zrealizowano wariant zwany Neuberolina. Jako doczepy do wozów silnikowych Berolina eksploatowano nierzadko przebudowane wozy konne. Odpowiednio po wycofaniu wagonów silnikowych Berolina z pierwszej linii eksploatacji adaptowano je ma wozy doczepne dla służby z kolejną generacją wrocławskich tramwajów - m.in. Standard. Zachowany, lecz częściowo zrekonstruowany, skład tramwajów tego modelu to Jaś i Małgosia, w którym kontrowersje budzi łukowe zamknięcie otworów okiennych. W ikonografii widoczne są jedynie tramwaje z prostokątnym wariantem okien. |
|||||||||||||||||||||||||
|
||
Tramwaj turystyczny Jaś i Małgosia na innych fotografiach | ||