Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść




Wełmice
dariuszfaranciszek: Gasthof von Paulissch - przypisano do obiektu - stan ob. (żółta ściana szczytowa z świerkiem (?) )
Koszary, ul. Wolności, Brzeg
Alistair: Na pierwszym planie dzisiejsza ul. Robotnicza.
ul. Piłsudskiego Józefa, Limanowa
Jan R: Wdali kominy rafinerii nafty.
Ośrodek wczasów wagonowych, ul. Bohaterów Westerplatte, Ustka
Lekok: Też miałem wątpliwości. Pamiętam z 1965 r., podobne wagony były też na wysokości dworca kolejowego w Ustce a czasie robienia tych zdjęć jawią mi się jak przez mgłę. Poprawiam nazwę obiektu.
Przystanek kolejowy Bielawa Centralna, Bielawa
Krzysztof Bach: Nie do końca rozumiem Twój opis. Ja przyjeżdżając do Bielawy na wakacje z innego końca polski w połowie lat 60 XX wieku wiedziałem, że z wujkiem zwiedzimy prawie wszystkie miejsca w pobliskich górach. Z zasady przyjeżdżałem autobusem czerwonym, ale widok był podobny, wszystko pracowało nawet latem dymiły kominy. Wszędzie pracowały maszyny włókiennicze.

Ostatnio dodane
znaczniki do mapy

dariuszfaranciszek
Jan R
Jan R
MR1990
Jan R
t.ziemlicki@wp.pl
Jan R
foxi
Hellrid
rok - Administrator
Zbigniew Franczukowski (bynio)
Darkow
Zbigniew Franczukowski (bynio)
J. Budziński z Kłodzka
Mmaciek - Administrator
Mmaciek - Administrator
Mmaciek - Administrator
Mmaciek - Administrator
SIERP
SIERP
maras - Administrator

Ostatnio wyszukiwane hasła


 
 
 
 
Początki wrocławskiej komunikacji
Autor: bonczek/hydroforgroup/°, Data dodania: 2008-02-22 15:58:09, Aktualizacja: 2008-02-22 15:58:09, Odsłon: 2791

1945 - 1948
Najpierw pojawili się wrocławscy Pionierzy. Tymi, którzy mieli tworzyć początki powojennej, wrocławskiej komunikacji byli między innymi: Jerzy Rutkowski, Władysław Hartwig, Jan i Marian Wójcikowie, Karasiewicz, Stefan Kukurba, Grabowski, Bartosiewicz, Stempkowski, Sobiech, Winer, Orłowski, Nowicki, Kurowski.
Wszystkimi na początku kierował przedwojenny warszawski tramwajarz inż. Kazimierz Mech oraz pierwsza dyrekcja MPK w składzie: inż. Tadeusz Arcinowski, inż. Czesław Ochab, Jan Południak.
Datą początku wrocławskiej, polskiej komunikacji był 10 maja 1945 roku, kiedy to właśnie powołano pierwszą w/w dyrekcję.
Pierwszą siedziba wrocławskiego MPK był budynek przy ulicy Władysława Łokietka 9.
Wrocław powitał ich podobnie jak innych olbrzymimi zniszczeniami. Całkowicie zniszczona sieć napowietrzna, 50% słupów podtrzymujących trakcję legło w gruzach, połowa torów tramwajowych zniszczona ( 100 km ). Całkowicie zniszczone zakłady naprawcze, i spustoszone obiekty zaplecza technicznego. Na 137 budynków należących do komunikacji tylko 7 nadawało się do użytku.
74 tramwaje silnikowe zniszczone w 25%
157 wozów silnikowych w 50%
43 wozy silnikowe zniszczone całkowicie
45 wozów doczepnych zniszczonych w 25%
180 wozów doczepnych zniszczonych w 50%
150 wozów doczepnych zniszczonych na złom

Z autobusów wrocławskich w 1945 znaleziono 21 autobusów i 24 przyczepy do nich.
Wyremontowano 24 sztuki.
W takich warunkach już 6 sierpnia uruchomiono pierwszy, wrocławski autobus, który kursował z Karłowic do gmachu sądu przy Podwalu.
Był na początku autobusem pracowniczym, wożącym członków ówczesnego Zarządu Miejskiego.
Pierwszy tramwaj "1" wyruszył na trasę w dniu 22 sierpnia 1945 roku na trasie od ul. Spółdzielczej do pl. Słowiańskiego. Prowadził go dawny lwowski motorniczy Władysław Siekiera. Trasę tę przedłużono wkrótce do ulicy Słowiańskiej a następnie do Dworca Nadodrze, który był w owym czasie głównym dworcem Wrocławia.
Ta pierwsza, wrocławska linia to na początku jedynie 3 wozy tramwajowe kursujące co pół godziny.
Druga linia "2" ruszyła 6 października 1945 roku spod Dworca Nadodrze do ul. Żmigrodzkiej. Przy niej trwały wciąż prace mające na celu połączenie Nadodrza z Dworcem Głównym
22 listopada 1945 otwarto linię "3" łączącą Rynek i zbieg Legnickiej i Poznańskiej.
Rok 1946 to priorytet prac remontowych mających na celu połączenie trzech wrocławskich dworców ze sobą (Głównego, Nadodrze i Świebodzkiego), i tak w kolejności otwarto kolejne linie:
4 Rynek - Cmentarz Grabiszyński (24.01.946)
5 Rynek - ul. Krakowska (15.03.1946)
6 Most Warszawski - ul. Muzealna (25.07.1946)
7 Rynek - Świdnicka - Powstańców Śl. Krzyki (27.09.1946)
8 pl. Karola Marksa - Osobowice (17.07.1946)
9 ul. Chopina - ul. Sienkiewicza (30.09.1946)
10 Dworzec Nadodrze - Dworzec Świebodzki - Dworzec Główny (26.07.1946)
11 linia na Kowale (01.12.1946

Rok 1947
12 łącząca Sępolno z Rynkiem

Rok 1948 niósł za sobą przygotowania do WZO.
14 Grabiszynek - Powstańców Śl. - Rynek (26.05.1948)
15 ul. Dyrekcyjna - Hala Ludowa
14.08.1948 otworzono linię łączącą ul. Hubską z ul. Kołłątaja
12.1948 uroczyste otwarcie lini łączącej ul. Strzegomską z zakładami "Archimedes”
Zwieńczeniem roku 1948 było powstanie "Zerówki"czyli "Okólnej"
Ilość wozów tramwajowych w poszczególnych latach 1945 - 1948
1945 r. 83
1946 r. 129
1947 r. 182
1948 r. 257

Autobusy do 1950 roku nie były priorytetem wrocławskiej komunikacji. W początkowym okresie cały tabor stanowiło 10 poniemieckich wozów marki "Busing" kursujących na trzech liniach i notorycznie się psujacych.
Ilość autobusów w poszczególnych latach 1945 - 1948
1945 r. 10
1946 r. 11
1947 r. 12
1948 r. 22

bonczek/hydroforgroup/2008 na podstawie broszury "MPK we Wrocławiu 1945 - 1970" nieznanego wydawcy i autora (?)




/ / / /