Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść




Ogród Sztuk, Nowa Sól
maras - Administrator: Hmmm... Na streetview widać to ...
Ośrodek wczasowy ZE ELWRO (dawny), ul. Nadmorska, Jarosławiec
Popski: A zimowisko w Podgórzynie, Podgórzu czy Szklarskiej Porębie? ;-)
Budynek nr 27, ul. Kozielska, Kędzierzyn-Koźle
kitapczy: Budynek przy ul. Bema 3 a-f powstał na miejscu, które w latach 30. nosiło nazwę Rummel Platz.
Budynek nr 73 (d. biuro), ul. Wyzwolenia, Pawłowiczki
kitapczy: Rozumiem, że nie mogę edytować - celem przypisania do obiektów - zdjęć innych użytkowników, tylko własne? To do bani!
Hala magazynowa ASC WORKERS, ul. Stacyjna, Wałbrzych
ragnar - Administrator: No nie bardzo wiku....

Ostatnio dodane
znaczniki do mapy

maras - Administrator
maras - Administrator
stap
tomimaki
tomimaki
maras - Administrator
rok - Administrator
rok - Administrator
sawa
Rob G.
Rob G.
Rob G.
Rob G.
FM
bungulator
FM
FM
FM
Rob G.
Rob G.
Rob G.

Ostatnio wyszukiwane hasła


 
 
 
 
Johann Christoph Lüders - przemysłowiec z Görlitz
Autor: maras - Administrator°, Data dodania: 2022-07-12 10:41:42, Aktualizacja: 2022-07-12 10:54:21, Odsłon: 537

Urodził się 12 lipca 1803 w Bettingerode

Johann Christoph Lüders urodził się 12 lipca 1803 w Bettingerode (Harzburg) i dorastał jako pasterz w ubogich warunkach. Po odbyciu praktyki rymarza i lakiernika (od 1817) był już w 1826 brygadzistą w fabryce powozów w Dreźnie. W 1827 r. założył w Görlitz warsztat rymarski i lakierniczy, w którym produkował powozy. W 1851 roku firma, która
w międzyczasie rozrosła się, przeniosła się do nowej siedziby przy Brunnenstraße, a w 1869 r. stała się spółką akcyjną produkującą materiały kolejowe w Görlitz. W ten sposób powstała największa i najbardziej znana firma przemysłowa w mieście, z której w wyniku fuzji z innymi firmami, w 1921 r. powstał Waggon- und Maschinenbau-Aktiengesellschaft (WUMAG). Topowe produkty firmy (samochody kolejowe, wagony restauracyjne, towarowe, limuzyny, Wagony ekspresowe, piętrowe) przyciągnęły międzynarodową uwagę i pomogły ukształtować historię niemieckiej kolei. Od pokoleń tysiące ludzi z Görlitz znalazło pracę i dochód w tej firmie. Skupienie się na innowacjach naukowych i technicznych, rozwój wydajnych i eleganckich produktów otworzyło pomyślny dostęp do rynku krajowego i międzynarodowego. W ten sposób Görlitz stało się powszechnie znane jako ośrodek przemysłowy.

 


Lüders udzielał się w polityce lokalnej. Od 1842 do 1869 r. pracował jako radny miejski. Był szczególnie zaangażowany w budownictwo, transport, przemysł i handel, edukację popularną i kulturę oraz promował praktyki zawodowe. W 1871 r. pokrył ponad połowę kosztów budowy domu stowarzyszenia handlowego (dziś Humboldthaus), a w 1851 r. kierował budową teatru w imieniu miasta. Dla Lüdersa biznes, polityka lokalna i kultura były nierozłączne. Uważał, żę przedsiębiorcy i administracja miasta powinni wspólnie pracować nad kształtowaniem i wdrażaniem tych trzech stron postępu społecznego w swojej jednostce. Ta ścieżka sprawdziła się i doprowadziła do rozkwitu Görlitz jako jednego z najbogatszych i najpiękniejszych miast niemieckich w XIX i na początku XX wieku.
Lüders zmarł 26 sierpnia 1872 r. i został pochowany na cmentarzu komunalnym w Görlitz. W 1903 r. nazwano jego imieniem plac i ulicę na terenie fabryki. Jego pomnik, który padł ofiarą II wojny światowej w 1942 roku, został odsłonięty naprzeciwko bramy fabryki przy Brunnenstrasse. Lüders postawił sobie żywy pomnik swoją działalnością, która nadal wywiera wpływ na współczesność i wskazuje drogę na przyszłość.

tekst: dr Ernest Kretzschmar

 

Zahttps://www.goerlitz-miasto.pl/Johann_Christoph_Lueders.html

 


/ / / / /
/ / / / / 24 /