MENU
Widok na most od strony południowej; zdjęcie wykonane z sąsiadującego drewnianego mostu drogowego który lata świetności też ma już za sobą a liczne dziury w wykonanej z desek nawierzchni dostarczają dodatkowej adrenaliny.

Dodał: emgie77° - Data: 2022-05-10 21:49:16 - Odsłon: 472
05 maja 2022

Drugorzędna, państwowa linia z Nowego Świętowa do przygranicznych Sławniowic została oddana do użytku 15 listopada 1894 roku. Jej początki sięgają okresu bezpośrednio po upaństwowieniu Kolei Górnośląskiej, a środki na budowę przyznano ustawą z 1886 roku, ponownie w 1892 roku, kiedy to ruszyła budowa. Linii nie przedłużono przez granicę do Písečná z powodu zbyt małego zainteresowania strony austriackiej. W latach 30. wprowadzono na trasę wagony motorowe, przez co zwiększono ilość kursów do 6 par w 1939 roku (wcześniej 4-5 par bezpośrednich). Kursy obsługiwał wagon VT135 06 z doczepą VB140 24 z lokomotywowni Nysa. W czasie wojny, do 1943 roku na trasę ponownie wróciły parowozy serii BR64 ciągnące 2 wagony kolei lokalnych. Ruch pociągów zamarł w 1945 r., prawdopodobnie z powodu uszkodzenia mostu na Białej Głuchołaskiej - na mapie sieci kolejowej z 1947 roku przystanki na linii mają jeszcze nazwy niemieckie! Ruch otwarto ponownie w 1948 roku, gdyż konieczne było jeszcze ustabilizowanie tutaj sytuacji politycznej (zakusy Czechów na zajęcie tej części Śląska) i do końca przewozów osobowych, tj. do 1961 r. kursowały tu tylko 2 pary na dobę obsługiwane z parowozowni w Nysie. Ruch towarowy związany z obsługą kamieniołomu cennego marmuru sławniowickiego prowadzono do 1984 roku, kilka lat dłużej prowadzono ekspedycję wagonów z paperni w Rudawie. Z cegielni w Łączkach ostatni pociąg odprawiono w 1965 roku. Na początku lat 90. ruch na linii zamarł, więc podjęto pohopnie decyzję o rozbiórce linii za Dłużnicą, którą przeprowadzono ok. 1992 r. Tory za Nowym Świętowem do Dłużnicy były rozkradane bez kontroli. Z dawnej linii pozostało obecnie ok 1,3 km toru od stacji Nowy Świętów. (moose za Świat Kolei 1/2004, G. Guersch)

Kilometraż stacji i przystanków/ładowni liczony od stacji Nowy Świętów. Kursywą zaznaczono obiekty nieczynne/nieistniejące, pogrubioną czcionką stację węzłową Nowy Świętów (kilometraż niemiecki w nawiasie):

- , Nowy Świętów, st., km 0,000 (km 0,00)
- bocznica Państwowej Fabryki Papieru Dłużnica, km 2,900 (?)
- , Dłużnica, po./bszl., km 3,056 (km 3,10)
- bocznica cegielni w Łączkach, (km 5,80)
- , Biskupów, po., km 8,250 (km 8,26)
- , Burgrabice, po., km 10,763 (km 10,76)
- , Sławniowice Nyskie, st., km 12,724 (km 12,72)

  • /foto/5535/5535563m.jpg
    1947
  • /foto/10309/10309713m.jpg
    1970
  • /foto/10309/10309718m.jpg
    1970
  • /foto/9235/9235465m.jpg
    1971
  • /foto/9841/9841347m.jpg
    2022
  • /foto/9844/9844954m.jpg
    2022
  • /foto/9907/9907963m.jpg
    2022
  • /foto/9907/9907964m.jpg
    2022
  • /foto/9907/9907966m.jpg
    2022
  • /foto/9907/9907968m.jpg
    2022

emgie77°

Poprzednie: Zamek Niemodlin Strona Główna Następne: Kamienica nr 54


StaSta | 2022-05-10 21:51:56
Zdanie zaczynamy pisać dużą literą. Tu poprawiłem, ale resztę popraw sam.
emgie77 | 2022-05-10 21:52:23
ok ;-)