Fragment dawnej Kolei Sowiogórskiej (Eulengebirgsbahn), która po wojnie otrzymała nr 327 (Dzierżoniów - Radków), zamykanej i likwidowanej w różnych okresach.
Po przejęciu linii kolejowych przez PKP, do 1974 roku, kilometraż linii Srebrna Góra - Dzierżoniów liczony był od stacji Srebrna Góra, a odcinek Ząbkowice Śl. - Srebrna Góra należał do linii Kondratowice - Radków (pomimo tego że od 1934 roku nie istniał już fizycznie odcinek Srebrna Góra - Wolibórz). Ostatecznie, po 1974 roku, z odcinka ...
Fragment dawnej Kolei Sowiogórskiej (Eulengebirgsbahn), która po wojnie otrzymała nr 327 (Dzierżoniów - Radków), zamykanej i likwidowanej w różnych okresach.
Pokaż więcej
Pokaż mniej
Po przejęciu linii kolejowych przez PKP, do 1974 roku, kilometraż linii Srebrna Góra - Dzierżoniów liczony był od stacji Srebrna Góra, a odcinek Ząbkowice Śl. - Srebrna Góra należał do linii Kondratowice - Radków (pomimo tego że od 1934 roku nie istniał już fizycznie odcinek Srebrna Góra - Wolibórz). Ostatecznie, po 1974 roku, z odcinka Ząbkowice Śl. - Srebrna Góra i Srebrna Góra - Dzierżoniów utworzono linię wg D29 318. Kilometraż linii liczono od Ząbkowic Śląskich. Z odcinka Kondratowice - Ząbkowice Śl. linię 320, a z odcinka Dzikowiec Kłodzki, a później Nowa Ruda Słupiec - Radków, linię 327. Odcinek od Bielawy Zachodniej (km 28,295) do Srebrnej Góry (km 12,380) został przejęty przez samorząd Województwa Dolnośląskiego w 2019 r. z PKP jako działki gruntów na których pozostały szczątkowo obiekty inżynieryjne dawnej linii. W 2021 roku Dolnośląska Służba Dróg i Kolei ogłosiła przetarg na opracowanie dokumentacji na odtworzenie linii kolejowej nr 318 z założeniem: 1) budowy przystanków osobowych: nowy przystanek Bielawa Zalew (km 24,400, nazwa robocza), Ostroszowice (km 21,380), Grodziszcze (km 18,490), Jemna (km 14,830), Srebrna Góra (km 12,710) - pozostałe przystanki w śladzie dawnego usytuowania 2) budowy na stacji Bielawa Zachodnia trzech torów (główny zasadniczy, mijankowy i odstawczy) i dwie krawędzie peronowe dla powiązania z LK341, na stacji Srebrna Góra - jedna krawędź peronowa. Nie są przewidywane inne instalacje na przystankach jak oświetlenie i monitoring 3) nie przewiduje się zabudowy urządzeń sterowania ruchem - ruchem będzie kierować nastawnia na stacji Dzierżoniów Śl. Przetarg został unieważniony z powodu zbyt małej kwoty zaplanowanej na zadanie. W lutym 2022 r. DSDiK ogłosiła przetarg na inwentaryzację wraz z zaleceniami remontowymi linii kolejowej nr 318 relacji Srebrna Góra - Bielawa Zachodnia od km 12,380 do km 28,295 (zmieniona kilometracja), gdzie założono budowę dodatkowego przystanku pn. Bielawa Camping Sudety w pobliżu Jeziora Bielawskiego. W ramach przetargu założono wykonanie projektu wykonawczego linii kolejowej spełniającej następujące parametry: - prędkość maksymalna pociągów pasażerskich 80 kmh - klasa techniczna toru - 5 (dopuszczenie szyn regenerowanych, podsypka do grubości 0,2 m, dopuszczenie podkładów regenerowanych), - długość peronów 85-100 m, wysokość peronu 0,85 m - nacisk na oś: 200 kN - powiązanie SRK z istniejącą na linii 341 - przepustowość 8 par na dobę. Realizacja zadania inwentaryzacji wg zamówienia: do września 2022 r., faktycznie zrealizowano do października 2022 r. za kwotę 970,5 tys. zł. W lutym 2024 r. władze Województwa Dolnośląskigo zapowiedziały przekazanie na rewitalizację połączenia do Srebrnej Góry kwoty 11,8 mln zł. W pierwszej kolejności ma powstać 5 km odcinek w granicach Bielawy, obchodzący zalew Sudety i dochodząc do przystanku Nowa Bielawa. Na jego realizację zostanie ogłoszony przetarg jeszcze w 2024 r., a budowa ma być zakończona w 2025 r. (moose) |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Linia kolejowa nr 318 Srebrna Góra - Bielawa Zachodnia na innych fotografiach | ||