MENU
Perony stacji w Lwówku. Zadaszenie stalową wiatą i przejścia podziemne powstały po rozbudowie węzła na czterokierunkowy, co miało miejsce w latach 1904-1909. Widoczne barierki odgradzające skrajny tor na Wleń i Jelenią Górę zachowały się częściowo do dnia dzisiejszego. Tor po lewej stronie wyprowadzał pociągi na Gryfów. Na torze widoczny pojedynczy wagon ze zbiornikami, prawdopodobnie na gaz świetlny używany do latarni np. na mniejszych stacjach pozbawionych zasilania elektrycznego. Skan widokówki ze zbioru Adama Pacześniaka.

Dodał: moose° - Data: 2012-04-09 00:07:43 - Odsłon: 3581
Lata 1909-1915


Dawna stacja węzłowa w km 32,636 linii Jelenia Góra - Żagań (72,1 km w przeciwnym kierunku) i jednocześnie w km 48,572 linii z Legnicy do Gryfowa Śląskiego. Stacja znajduje się na wysokości 212 m npm. Połączenie kolejowe do Lwówka zainicjowano 15.10.1885 r. spinając koleją zarazem stare miasta, ważne ośrodki tkactwa i sukiennictwa: Mirsk, Gryfów i Lwówek. W 1895 roku przedłużono linię do Nowej Wsi Grodziskiej, a rok później, dokładnie 111 lat temu (15.05.1896) otwarto linię Legnica-Lwówek. Stacją węzłową stał się 20.07.1904 r. kiedy otwarto północny, mniej skomplikowany technicznie odcinek Kolei Doliny Bobru. Węzłem czterokierunkowym Lwówek stał się dopiero 28.08.1909 roku (Lwówek-Wleń-Siedlęcin-Jelenia Góra). Upadek stacji rozpoczął się w l. 80-tych, kiedy zlikwidowano połączenie do Gryfowa (1983 r.), a następnie w latach 90-tych, kiedy likwidowano połączenie ze Złotoryją (Jerzmanicami) w 1991 roku i w 1996 do Zebrzydowej. Obecnie jest to stacja końcowa dla relacji osobowej z Jeleniej Góry. Niestety, często pojawiają się groźby zawieszenia tejże linii i próby wygaszenia popytu (podstawianie autobusu za pociąg, znikoma ilość połączeń). Stacja jest wykorzystywana w znikomym stopniu i przedstawia smutny widok resztek dawnej świetności jak: 4 tory przy peronach, 4 tory do formowania składów i 4 tory przy placach ładunkowych. Na stacji zachowały się: dworzec z magazynem i rampą załadunkową, 4-stanowiskowa parowozownia z zapleczem technicznym i własną wieżą wodną (częściowo w ruinie), potężna betonowa wieża wodna na 20 tys. litrów wody, dwa zadaszone perony o długości ponad 230 metrów, przejścia podziemne na perony, nastawnia dysponująca od strony Wlenia (druga - od strony Zebrzydowej została rozebrana). Od 2011 roku obsługę ruchu na linii 283 przejęły Koleje Dolnośląskie. Cały odcinek z Jeleniej Góry przez Lwówek do Zebrzydowej pokonuje tylko 1 para pociągów na dobę, ponadto kurs Jelenia-Lwówek obsługują jeszcze 2/3 pary szynobusów (moose - różne źródła)

  • /foto/10314/10314079m.jpg
    1892 - 1894
  • /foto/10286/10286130m.jpg
    1895 - 1900
  • /foto/3634/3634841m.jpg
    1901
  • /foto/64/64832m.jpg
    1902 - 1904
  • /foto/447/447461m.jpg
    1908 - 1912
  • /foto/7713/7713382m.jpg
    1910 - 1915
  • /foto/3485/3485367m.jpg
    1910 - 1916
  • /foto/287/287662m.jpg
    1910 - 1918
  • /foto/447/447468m.jpg
    1915
  • /foto/5975/5975076m.jpg
    2003
  • /foto/5975/5975078m.jpg
    2003
  • /foto/5975/5975080m.jpg
    2003
  • /foto/5975/5975081m.jpg
    2003
  • /foto/20/20233m.jpg
    2004
  • /foto/20/20234m.jpg
    2004
  • /foto/20/20238m.jpg
    2004
  • /foto/9540/9540696m.jpg
    2007
  • /foto/9540/9540701m.jpg
    2007
  • /foto/447/447972m.jpg
    2007
  • /foto/447/447978m.jpg
    2007
  • /foto/8546/8546253m.jpg
    2007
  • /foto/3744/3744856m.jpg
    2007
  • /foto/234/234919m.jpg
    2008
  • /foto/253/253808m.jpg
    2008
  • /foto/447/447768m.jpg
    2009
  • /foto/447/447771m.jpg
    2009
  • /foto/3786/3786766m.jpg
    2009
  • /foto/10583/10583731m.jpg
    2010
  • /foto/8999/8999383m.jpg
    2010
  • /foto/3385/3385819m.jpg
    2012
  • /foto/3558/3558197m.jpg
    2012
  • /foto/4877/4877397m.jpg
    2014
  • /foto/5698/5698265m.jpg
    2015
  • /foto/5698/5698266m.jpg
    2015
  • /foto/6410/6410142m.jpg
    2016
  • /foto/6410/6410143m.jpg
    2016
  • /foto/6410/6410144m.jpg
    2016
  • /foto/7457/7457553m.jpg
    2018
  • /foto/7898/7898989m.jpg
    2018
  • /foto/7909/7909157m.jpg
    2018
  • /foto/8059/8059774m.jpg
    2018
  • /foto/9291/9291283m.jpg
    2021
  • /foto/9291/9291285m.jpg
    2021
  • /foto/10276/10276971m.jpg
    2023
  • /foto/10276/10276995m.jpg
    2023
  • /foto/10277/10277002m.jpg
    2023
  • /foto/10277/10277004m.jpg
    2023
  • /foto/10277/10277015m.jpg
    2023

Adam Pacześniak - zbiory prywatne

Poprzednie: Stacja kolejowa Lwówek Śląski Strona Główna Następne: Städtische Klinikum Görlitz