MENU
Na olbrzymim pustym placu po dawnym ZNTK natknąłem sie na taką pozostałość po dawnej infrastrukturze jednej z hal. Pierwsze skojarzenie jakie mi się nasunęło to że jest to być może fragment fundamentów dawnej obrotnicy.Może ktoś wie co to było?

Dodał: FM° - Data: 2012-03-31 10:06:24 - Odsłon: 4049
27 marca 2012


Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego we Wrocławiu (ZNTK Wrocław). Nieistniejące przedsiębiorstwo zajmujące się naprawą i budową pojazdów szynowych. Zakłady powstały w 1866 w związku z budową Kolei Prawego Brzegu Odry (Rechte - Oder - Ufer Eisenbahn).

W 1931 nastąpiła reorganizacja i na bazie istniejącego zakładu powstały Zakłady Naprawcze Kolei Rzeszy o pow. ponad 120 tys. m², które zatrudniały ok. 1770 pracowników. Po zakończeniu II wojny światowej przystąpiono do odbudowy zniszczonej infrastruktury i już we wrześniu 1945 zostały oddane do użytku pierwsze naprawione lokomotywy. Od 1952 pod nazwą ZNTK. W trakcie rozbudowy w latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych powstały nowe hale: tłoczni blach, krajalni, budowy wagonów i acetylenowni a liczba zatrudnionych wzrosła do 5000 osób. W 1996 przedsiębiorstwo zostało przekształcone w spółkę akcyjną, co nie uratowało ZNTK od likwidacji, która nastąpiła trzy lata później. Wrocławskie ZNTK specjalizowało się głównie w naprawie i budowie wagonów towarowych. Obecnie większość zabudowań nie istnieje, ostatnie wyburzenia nastąpiły w styczniu 2008. (za Wikipedią)

  • /foto/3423/3423156m.jpg
    1891
  • /foto/3421/3421392m.jpg
    1902
  • /foto/3423/3423187m.jpg
    1907
  • /foto/3423/3423188m.jpg
    1908
  • /foto/183/183601m.jpg
    1955 - 1965
  • /foto/186/186295m.jpg
    1960
  • /foto/6510/6510838m.jpg
    1960
  • /foto/6510/6510839m.jpg
    1960
  • /foto/4319/4319128m.jpg
    1969
  • /foto/3632/3632371m.jpg
    1999
  • /foto/3632/3632377m.jpg
    1999
  • /foto/3632/3632384m.jpg
    1999
  • /foto/2/002339m.jpg
    2003
  • /foto/2/002344m.jpg
    2003
  • /foto/2/002345m.jpg
    2003
  • /foto/2/002346m.jpg
    2003
  • /foto/2/002347m.jpg
    2003
  • /foto/11/11157m.jpg
    2003
  • /foto/11/11158m.jpg
    2004
  • /foto/11/11280m.jpg
    2004
  • /foto/13/13155m.jpg
    2004
  • /foto/46/46903m.jpg
    2005
  • /foto/46/46904m.jpg
    2005
  • /foto/46/46905m.jpg
    2005
  • /foto/65/65860m.jpg
    2006
  • /foto/66/66020m.jpg
    2006
  • /foto/66/66021m.jpg
    2006
  • /foto/66/66577m.jpg
    2006
  • /foto/75/75996m.jpg
    2006
  • /foto/196/196675m.jpg
    2006
  • /foto/95/95622m.jpg
    2006
  • /foto/114/114250m.jpg
    2006
  • /foto/114/114251m.jpg
    2006
  • /foto/114/114254m.jpg
    2006
  • /foto/114/114255m.jpg
    2006
  • /foto/140/140774m.jpg
    2007
  • /foto/140/140777m.jpg
    2007
  • /foto/170/170117m.jpg
    2007
  • /foto/3604/3604436m.jpg
    2008
  • /foto/445/445717m.jpg
    2012
  • /foto/445/445719m.jpg
    2012
  • /foto/4455/4455045m.jpg
    2012

FM°

Poprzednie: Wieżyczka wartownicza Strona Główna Następne: Wrocławskie Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego (ZNTK Wrocław) (dawne)


5nvfx!n | 2013-01-15 19:45:00
IMHO na obrotnicę za małą średnica i wątpię, aby podstawę obrotnicy robiono z cegły. To raczej pozostałości wieży ciśnień lub jakiegoś innego zbiornika.
Wincenty Miros | 2013-01-15 21:21:26
Z porównania widocznych na zdjęciu zabudowań ul. Trzebnickiej i planu SVA przypuszczam, że jest to podbudowa jednej z trzech obrotnic w tym przypadku środkowa prowadzących do parowozowni. Z pomiaru na planie wynika, że ma średnicę ok. 12,5 m i to by się zgadzało z tym co widać na zdjęciu. Co do podbudowy z cegły to w tamtych czasach budowano dużo większe konstrukcje jak chociażby wiadukty kolejowe.
Virzzz | 2013-01-15 21:28:55
Por.
Wincenty Miros | 2013-01-15 21:39:34
Por.