MENU
Wrocławski tramwaj i tramwajarze.

Dodał: maras - Administrator° - Data: 2012-03-19 22:53:08 - Odsłon: 3404
Lata 1900-1915

Berolina – oznaczenie tramwaju elektrycznego wytwarzanego w latach 1898–1903 i eksploatowanego w Berlinie i Wrocławiu. Wagony typu Berolina to jednoczłonowe, dwustronne i dwukierunkowe wozy produkowane w wersji silnikowej i doczepnej - biernej. Drewniane pudło wagonu osadzono na dwuosiowym podwoziu. Stanowisko motorniczego umieszczono na otwartym pomoście, zaś przedział pasażerski oddzielono przesuwanymi drzwiami. Wewnątrz zamontowano naprzeciw siebie drewniane ławy.
Tramwaje Berolina były dostarczane do Berlina w latach 1898–1903 w dwóch wersjach:

Alt-Berolina
Neu-Berolina

W zależności od zapotrzebowania montowano jednak silniki rozmaitych producentów o zróżnicowanej mocy, a wagony dostosowywano do indywidualnych wymagań przewoźnika.

Na bazie wersji Neu w zakładach Linke-Hofmann Werke wyprodukowano w latach 1901–1902 serię wozów dla przewoźników we Wrocławiu. Podwozia wagonów dostarczyła wrocławska firma Eisenwerk Gustav Trelenberg, a wersje dla poszczególnych przewoźników różniły się szczegółami budowy układów hamulcowych.
Wagony eksploatowane we Wrocławiu również poddawane były modernizacjom i przebudowom, a ostatecznie zostały wycofane w latach 30. Część z nich wykorzystywano później jako tabor gospodarczy.

Po II wojnie światowej dwa egzemplarze z 1901 roku (silnikowy i doczepny) odbudowano, dostosowując je przy tym do współczesnych wymagań tak technicznych (widoczną z zewnątrz różnicą w stosunku do oryginału jest pantograf typu "wiedeńskiego", który zastąpił stosowany niegdyś pałąk, a później "lirę"), jak i potrzeb wynikających z przepisów ruchu drogowego (np. oświetlenie i kierunkowskazy); kursują one jako Jaś i Małgosia na linii turystycznej Towarzystwa Miłośników Wrocławia. Początkowo wagony muzealne pomalowane były na kremowo-niebiesko, a następnie uzyskały malowanie biało-czerwone, widoczne do dziś.

Za

  • /foto/418/418945m.jpg
    1897
  • /foto/7637/7637897m.jpg
    1898 - 1905
  • /foto/440/440786m.jpg
    1900
  • /foto/440/440797m.jpg
    1900
  • /foto/4353/4353233m.jpg
    1900 - 1902
  • /foto/323/323972m.jpg
    1900 - 1908
  • /foto/4604/4604838m.jpg
    1900 - 1908
  • /foto/1/001519m.jpg
    1900 - 1915
  • /foto/35/35481m.jpg
    1900 - 1915
  • /foto/423/423295m.jpg
    1905
  • /foto/0/000190m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/422/422720m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/444/444990m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/5098/5098247m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/6023/6023932m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/8235/8235096m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/4221/4221297m.jpg
    1905 - 1915
  • /foto/271/271340m.jpg
    1906
  • /foto/3456/3456023m.jpg
    1908
  • /foto/3803/3803930m.jpg
    1912

Aukcje internetowe

Poprzednie: Peterskirche - kościół św. Piotra i Pawła Strona Główna Następne: Złoty Jar


Virzzz - Administrator | 2012-03-19 23:07:33
Opis trasy jest, orientacyjne datowanie również, za pojazdem widać jakieś mikre fragmenty obiektów... Ma ktoś ochotę spróbować toto zlokalizować? :))
Virzzz - Administrator | 2012-03-19 23:12:54
Południowy wschód?
Wincenty Miros | 2012-03-20 19:44:16
Trasa tramwaju jest doskonale widoczna na tramwaju. Postój tramwaju gdzie obsługa mogła odpocząć, zapalić papierosa czy załatwić sprawy fizjologiczne możliwy był na końcowym przystanku. Tak więc nie wygląda to na pl. Legionów bo była tam gęsta zabudowa, której tu nie widać czyli pozostaje druga możliwość to ul.Krakowska przy starym cmentarzu św. Bernarda. Przez szubę widać jakby niewielki daszek.
wito-Administrator | 2012-03-20 21:01:00
Pisze też Klein Tschansch. Może budka wajhowego na pętli, czy coś w tym rodzaju ?
Wincenty Miros | 2012-03-20 22:33:15
Klein Tschansch to Księże Małe czyli to prawdopodobne, że zdjęcie zostało zrobione tutaj .