MENU
Okolicznościowa ulotka z okazji 25 lecia Kolejki Izerskiej, która to rocznica przypadała w dniu 31.10.1934 r. Pomimo bardzo trudnej sytuacji finansowej Spółki - po kryzysie przełomu lat 20/30 i rosnącej konkurencji indywidualnej motoryzacji Spółka Kolejki Izerskiej potrafiła utrzymać potoki podróżnych utrzymując własny tabor, jak również "wpuszczając" na linię pociągi specjalne kolei państwowych DRG. Z jednej strony spółka umożliwiała kursowanie wagonów bezpośrednich z Berlina do Świeradowa, odłączanych na stacji w Gryfowie. Z drugiej strony sposobem na nieregularne potoki podróżnych miało być wprowadzenie do ruchu małych wagonów silnikowych. Pozyskanie w 1934 r. do testów z zakładów WUMAG w Zgorzelcu małego wagonu było precedensem na prywatnych liniach i uruchomiło zamówienia na kolejne wersje rozwojowe ówczesnych szynobusów. Do wybuchu wojny zakłady w Zgorzelcu wyprodukowały na potrzeby prywatnych operatorów ponad 30 wagonów silnikowych.

Dodał: moose° - Data: 2012-02-26 23:06:58 - Odsłon: 5241
31 października 1934

UWAGA!! Obiekt wyłącznie dla zdjęć archiwalnych z linii kolejowej Mirsk - Świeradów Nadleśnictwo, tj. sprzed remontu w latach 2021-2023.


Artykuł o Kolejce Izerskiej:

Pod koniec września 2012 roku pojawiła się informacja o możliwej fizycznej likwidacji niektórych linii kolejowych przez PKP PLK. Wśród nich znalazła się ta linia na odcinku Gryfów - Mirsk (LK 317) i dalej do Świeradowa-Zdroju. Planom rozbiórki linii sprzeciwiło się Stowarzyszenie Kolej Karkonoska, którego prezes skierował do marszałka województwa dolnośląskiego list otwarty w sprawie likwidacji tej linii, uznając za niemożliwą jej reaktywację w wypadku fizycznej likwidacji omawianej linii kolejowej. W odpowiedzi na pismo 13 maja 2013 Stowarzyszenie uzyskało odpowiedź, w której wicemarszałek województwa dolnośląskiego Jerzy Łużniak zapewnił poparcie dla koncepcji reaktywacji linii i informuje, że zgodnie z ustawą o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego PKP gmina może nieodpłatnie przejąć linię kolejową, czyli w tym przypadku nie musi płacić za wartość torów znajdujących się na tej linii. W tym czasie jednak miasto Świeradów-Zdrój rozpoczęło demontaż torów na dawnej stacji. 12 stycznia 2018 roku Miasto Świeradów-Zdrój ogłosiło przetarg na adaptację budynku byłego dworca kolejowego wraz z otoczeniem na centrum muzealno-kulturalne, lecz ze względu na to, iż kwoty zaproponowane przez firmy obiegające się o wykonanie prac przeważały budżet przewidziany na prace, 15 lutego 2018 roku ogłoszono powtórzone postępowanie, w którym 13 marca 2018 roku wybrano wykonawcę robót. Umowę na wykonanie robót podpisano 23 marca 2018 roku. Prace przy rewitalizacji zabudowy stacji obejęły roboty rozbiórkowe, montaż konstrukcji i nowego pokrycia dachów, roboty murarskie, prace renowacyjne i zagospodarowanie terenu. W budynku dawnego dworca otwarto Miejskie Centrum Kultury, Aktywności i Promocji Gminy "Stacja Kultury".

Rozpoczęty proces rewitalizacyjny skutkował ogłoszeniem we wrześniu 2019 r. przez UMWD przetargu na wykonanie studiów wykonalności dla uruchomienia pociągów między stacjami Gryfów Śląski i Świeradów-Zdrój z opcją dojazdu do Jindřichovic pod Smrkem. W 2020 r. Ministerstwo Infrastruktury zgodziło się przekazać linię województwu dolnośląskiemu (na odcinku od km -0,172 do 7,890). Pod koniec maja 2021 roku rozpoczął się pierwszy etap prac rewitalizacyjnych, polegający na uprzątnięciu samosiejek i pozostałości infrastruktury pod kolejne etapy prac oraz na szczegółowym przeglądzie wraz z zaleceniami remontowymi obiektów inżynieryjnych. Prawdopodobnie pod koniec 2022 r., po zakończeniu odbudowy linii 317, zostanie ogłoszony przetarg na prac budowlanych na linii 336.
(moose)

Kilometraż stacji (st.), przystanków (po.) i ładowni (poł.) liczony od stacji Mirsk. Pogrubioną czcionką zaznaczono stację węzłową, kursywą obiekty nieczynne/nieistniejące:
- , Mirsk, po., km 0,000
- , Mroczkowice, po., km 3,328
- , Krobica, poł., km 5,260
- , Świeradów Zdrój, st., km 7,701
- , Świeradów Nadleśnictwo, ład., km 10,500

  • /foto/438/438727m.jpg
    1909
  • /foto/3879/3879086m.jpg
    1909
  • /foto/4866/4866281m.jpg
    1923
  • /foto/5890/5890263m.jpg
    1924
  • /foto/448/448486m.jpg
    1930 - 1935
  • /foto/8839/8839783m.jpg
    1934
  • /foto/8839/8839784m.jpg
    1934
  • /foto/8839/8839781m.jpg
    1935
  • /foto/8839/8839782m.jpg
    1935
  • /foto/438/438193m.jpg
    1935
  • /foto/438/438937m.jpg
    1935
  • /foto/438/438314m.jpg
    1939
  • /foto/4827/4827111m.jpg
    2014
  • /foto/10686/10686177m.jpg
    2023

"Eisenbahnen in Schlesien. Ostdeutsche Eisenbahngeschichte. Band 4 Siegfried Bufe , Bufe-Fachbuch-Verlag , Egglham 1993

Poprzednie: Most Rędziński (AOW) Strona Główna Następne: Most Rędziński (AOW)