MENU
Wagon dieslowski Kolejki Bolesławieckiej z 1934 roku, produkcji WUMAG Goerlitz, początkowo testowany na Kolejce Izerskiej z Mirska do Świeradowa Nadleśnictwa.

Dodał: moose° - Data: 2012-02-23 00:30:16 - Odsłon: 3962
Lata 1935-1936

W uzupełnienieniu artykułu o Kolejce Bolesławieckiej z 2005 r. należy dodać, że kursy pociągów pasażerskich zlikwidowano już w 1976 roku, natomiast przewozy towarowe formalnie zawieszono w listopadzie 2000r., ale wykonywano je jeszcze sporadycznie do 2004 do ciepłowni w Bolesławcu. Linia szybko padła łupem złodziei, a dewastację przyspieszyła decyzja gminy Warta Bolesławiecka o rozebraniu torowiska pomiędzy Raciborowicami a Iwinami dla budowy trasy rowerowej jak pomiędzy Lwówkiem i Pławną. Tory rozebrano, szyny spieniężono, a trasa nigdy nie powstała. Pod koniec 2008 roku linia została rozebrana, a od lipca 2009 r. wybierany był tłuczeń ze starotorza, stąd można stwierdzić że linia PLK nr 323 została fizycznie zlikwidowana.

Kilometraż dawnych stacji (st.), przystanków/ładowni (po./poł.) na linii (w nawiasie kilometraż niemieckiej kolejki liczony od Bolesławca):
- , Nowa Wieś Grodziska, st., km 0,000 (km 24,7)
- , Czaple Kamienne, poł., km 1,146 (km 23,6)
- , Rożnowiec, poł., km 2,021 (km 22,7)
- , Grodziec Zamczysko, po., km 4,067 (km 20,7)
- , Raciborowice Górne, st., km 8,904 (km 15,9)
- , Raciborowice Dolne, poł., km 10,286 (km 14,6)
- , Iwiny, st., km 13,194 (km 11,6)
- , Warta Bolesławiecka, po., km 16,464 (km 8,4)
- , Warta Złotnicka, st., km 17,546 (km 7,3)
- , Kruszynek, po., km 20,610 (km 4,2)
- , Godnów, po., km 21,750 (km 3,0)
- , Bolesławiec Piastów, po., km 23,400
- , Bolesławiec Wsch., st., km 24,726 (km 0,0)

Na linii występowały bocznice, nawet z własnymi posterunkami eksploatacyjnymi i z przewozami osobowymi (!) jak przypadku odgałęzienia z Warty Złotnickiej do Warty Bolesławieckiej Zach. (2,4 km):
- km 8,900 od stacji Raciborowice Górne odchodziły już przed 1945 r. bocznice do wyrobisk wapienia w kierunku Grodźca i Dolnych Raciborowic. Częściowo były tu też kolejki wąskotorowe z napędem linowym terenowym
- km 12,190 Posterunek Odgałęźny Konrad i bocznica nr 419 kopalni miedzi "Konrad" i zakładu przeróbki rudy w Iwinach,
- km 15,694 bocznica nr 420 kopalni miedzi i anhydrytów "Lubichów",
- km 16,950 bocznica nr 421 do kamieniołomu piaskowca w Wartowicach, a wcześniej początek krótkiej linii z Warty Zlotnickiej (km 0,0), przez Wartę Bolesław. Kamień. (Neu Warthau, po./ład., km 1,63) do Warty Bolesław. Zach. (Neu Warthau West, po./ład., km 2,38 - ta krótka linia doczekała się w systematyce kolejowej własnego nr 303 w 1971 r.
- km 22,400 bocznica nr 424 do magazynów zbożowych w Godnowie i do ciepłowni przy osiedlu Piast w Bolesławcu.

  • /foto/182/182200m.jpg
    1902
  • /foto/3339/3339121m.jpg
    1930 - 1935
  • /foto/3349/3349899m.jpg
    1936
  • /foto/8392/8392478m.jpg
    1936
  • /foto/3895/3895948m.jpg
    1967
  • /foto/3895/3895956m.jpg
    1967
  • /foto/6465/6465691m.jpg
    2003
  • /foto/6481/6481028m.jpg
    2005
  • /foto/6440/6440613m.jpg
    2008
  • /foto/3339/3339119m.jpg
    2012

"Eisenbahnen in Schlesien. Ostdeutsche Eisenbahngeschichte. Band 4 Siegfried Bufe , Bufe-Fachbuch-Verlag , Egglham 1993

Poprzednie: Trasa tramwajowa Demianplatz - Landeskrone Strona Główna Następne: Linia kolejowa nr 336 Mirsk - Świeradów Nadleśnictwo
Kolejka Izerska


Zdzisław K. | 2015-11-28 16:54:08
Tomasz K .
YouPiter | 2015-11-28 17:59:18
?