Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść

 
 
 
 
Dworzec kolejowy Warszawa Gdańska
9
 
 
 
 
  ID: 9626800

Stacja kolejowa Warszawa Gdańska



Budowa
1878-1880
 
Historyczne nazwy stacji: Warszawa Nadwiślańska (Варшава Привислянский Вк.) (1876-1902), Warszawa Kowielskaja (Варшава Ковельская) (1902-1915), Warschau Koweler Bahnhof (1915-1918), Warszawa Kowelska (1918-1920 ), Warszawa Dworzec Gdański (1920-1922), Warszawa Gdańska (1923-1939), Warschau Danziger Bahnhof (1939-1945), Warszawa Gdańska (1945-)

Warszawa Gdańska to stacja mająca status stacji aglomeracyjnej w Warszawie i wykorzystywana jest głównie do regionalnego transportu pasażerskiego. Nazwa ...
Historyczne nazwy stacji: Warszawa Nadwiślańska (Варшава Привислянский Вк.) (1876-1902), Warszawa Kowielskaja (Варшава Ковельская) (1902-1915), Warschau Koweler Bahnhof (1915-1918), Warszawa Kowelska (1918-1920 ), Warszawa Dworzec Gdański (1920-1922), Warszawa Gdańska (1923-1939), Warschau Danziger Bahnhof (1939-1945), Warszawa Gdańska (1945-)

Warszawa Gdańska to stacja mająca status stacji aglomeracyjnej w Warszawie i wykorzystywana jest głównie do regionalnego transportu pasażerskiego. Nazwa stacji była kilkakrotnie zmieniana: początkowo nosiła nazwę Dworzec Nadwiślański, później Dworzec Kowelski od zakończenia Kolei Wiślanej w Kowlu na zachodniej Ukrainie. Obecną nazwę stacja otrzymała po zakończeniu I wojny światowej – w tym czasie kursowały tu pociągi do i z Gdańska. Od tej linii nazwano także pobliski Most Gdański na Wiśle. Stacja zlokalizowana jest na granicy warszawskich dzielnic Śródmieście i Żoliborz.

Pierwsza stacja powstała w tym miejscu w latach 1878-1880 po wybudowaniu około 520-kilometrowej Kolei Nadwiślańskiej i nazwana została jako Główny Dworzec Kolei Nadwiślańskiej lub Dworzec Nadwiślański. Tym samym zastąpiła najważniejszy dworzec warszawski dworzec na tej linii - Pragę Nadwiślańską. Budynek dworca składał się z szeregu parterowych drewnianych pawilonów z płaskimi szczytami elewacji w stylu reprezentacyjno-dekoracyjnym ówczesnej zabudowy stacyjnej Cesarstwa Rosyjskiego. Ponieważ lokalizacja stacji znajdowała się w obrębie pierwszego pasa fortyfikacji Cytadeli Warszawskiej nie pozwolono na wzniesienie budynku murowanego.

Na początku XX wieku zmieniono nazwę na Warszawa Kowelska (Dworzec Kowelski). Budynek został spalony w 1915 r., gdy wojska rosyjskie wycofywały się z Warszawy. Szybko zbudowano trzy tymczasowe, drewniane baraki. Podczas niemieckiej okupacji Warszawy w czasie I wojny światowej używano niemieckiej nazwy Warschau Koweler Bahnhof. Później dworzec nazwano Dworzec Gdański. W związku z budową wiaduktu nad torami (dziś ul. Mickiewicza) jeden z pawilonów musiał zostać rozebrany. W latach 1932-39 wybudowano nieistniejący już Dworzec Główny w Warszawie, który przejął część ruchu z Dworca Gdańskiego. Spadło znaczenie tej stacji na północy miasta; niemniej jednak do lat 60. służył jako stacja pociągów dalekobieżnych między Związkiem Radzieckim a Zachodem – zatrzymywały się tu pociągi do Moskwy, Leningradu, Berlina, Paryża, Ostendy, Pragi i Wiednia.

Oprócz dworca pasażerskiego do końca II wojny światowej funkcjonował także dworzec towarowy, który zaopatrywał tereny przemysłowe na Woli. Łącznica do tej nieistniejącej już stacji towarowej odchodziła od linii głównej około 700 metrów na zachód od stacji pasażerskiej, a sama stacja towarowa znajdowała się około 800 metrów na południowy zachód od stacji pasażerskiej. W ramach likwidacji getta warszawskiego w 1942 i 1943 r. żydowscy mieszkańcy getta (ok. 300 tys. osób) zostali wywiezieni z tzw. Umschlagplatz, czyli punktu przeładunkowego tej stacji towarowej do obozu zagłady w Treblince i do obozów pracy w dystrykcie lubelskim. Po 1945 roku plac towarowy został zamknięty. Na jego miejscu w latach 1974-1978 wybudowano osiedle mieszkaniowe przy ul. Stawki.

W 1929 r. zbudowano tzw. Kolej Młocińską - normalnotorową prywatną linię kolejową istniejąca w latach 1929–1943, łączącą stację Warszawa Gdańska z Młocinami, Łomiankami i składnicą amunicji w Palmirach w Puszczy Kampinoskiej. Kolej działała pod nazwą „Kolej Elektryczna Warszawa – Młociny – Modlin” Sp. Akcyjna. Linia, wbrew nazwie, obsługiwana była trakcją parową (2 parowozy „Ferrum 29”, bardzo zbliżone do powojennego typu TKh49), a wagony osobowe i towarowe spółka dzierżawiła od PKP. Z powodu kryzysu gospodarczego lat 30., a następnie braku zainteresowania inwestorów i nabywców nieruchomości ruch na linii był niewielki, a linia nigdy nie została zelektryfikowana. Wbrew zamierzeniom obsługiwała głównie ruch towarowy – początkowa liczba ośmiu pociągów pasażerskich dziennie stopniowo ulegała zmniejszaniu tak, że w późniejszym okresie ruch był obsługiwany składami mieszanymi składającymi się z jednego wagonu pasażerskiego i jednego lub więcej wagonów towarowych. W ostatnim przedwojennym rozkładzie jazdy PKP, wydanym 15 maja 1939 roku, linia ta w ogóle nie figuruje, co sugeruje, że przewozy pasażerskie zostały zawieszone. Linię rozebrali hitlerowcy w 1943 roku i nie została odbudowana po wojnie.

Drewniane budynki dworca pasażerskiego Niemcy spalili pod koniec wojny. Po wojnie ponownie wybudowano tymczasowe drewniane baraki na potrzeby działalności stacji. W lipcu 1946 r. odbudowano zniszczony wiadukt przy dworcu kolejowym, łączący centrum Warszawy z Żoliborzem. Przez pewien czas Dworzec Gdański był najważniejszą stacją w mieście. W latach 1958-1959 wybudowano nowoczesny, postmodernistyczny budynek dworca według projektu Stanisława Kallera - dworzec oddano do użytku 12 września 1959 roku. Był to pierwszy po wojnie wzniesiony na stałe budynek stacyjny w Warszawie. Powierzchnia użytkowa budynku, w której oprócz kas i poczekalni znajduje się restauracja i poczta, trzy kioski spożywcze, fryzjer i toalety, miała około 900 metrów kwadratowych. Po wydarzeniach marcowych z 1968 r. wielu Polaków pochodzenia żydowskiego opuściło kraj – głównie przez Dworzec Gdański. 30 lat później (marzec 1998) na wschodniej ścianie budynku dworca zamontowano tablicę z napisem Henryka Grynberga: "Zostawili więcej niż mieli".

Od 1972 r. stacja była stacją końcową dla pociągów podmiejskich na zelektryfikowanych trasach przez Legionowo do Nasielska i Tłuszcza. W tym czasie codziennie na stacji zatrzymywały się średnio 52 pociągi pasażerskie. Wraz z budową Dworca Centralnego w Warszawie Dworzec Gdański ponownie stracił na znaczeniu. W maju 1973 roku, podczas nieplanowanego postoju technicznego pociągu, którym David Bowie jechał z Moskwy do Paryża, Bowie przeszedł z Warszawy Gdańskiej na Żoliborz. Inspiracją do tego pobytu była również piosenka „Warszawa”, która została wydana w 1977 roku na płycie „Low”.

W 1984 roku w budynku dworca wybuchł pożar, a podczas późniejszej przebudowy dobudowano piętro. W 1987 roku wybuchł kolejny pożar. Od końca lat 80-tych budynek dworca i infrastruktura stacji popadały w postępującą ruinę. Stacja towarowa całkowicie zaniechała działalności – większość bocznic i torów odstawczych zlikwidowano, a tereny po nich są stopniowo zabudowywane (powstało tam m.in. centrum handlowe Arkadia). Pierwsze zmiany jakościowe nastąpiły w 2003. Na I linii metra warszawskiego otwarto stację Dworzec Gdański. W 2004 roku utworzono spółkę Koleje Mazowieckie, dla której Dworzec Gdański stał się jednym z głównych węzłów obsługi pasażerów. Docelowo dworzec już w 2003 roku miał się stać pierwszym węzłem komunikacji zbiorowej w Warszawie, jednak nie doszło do budowy podziemnego łącznika stacji metra z peronami stacji PKP. Dworzec Gdański był dodatkowo jedynym dworcem w Warszawskim Węźle Kolejowym, który nie posiadł typowych, wysokich peronów, co utrudniało korzystanie z popularnych na tej trasie składów EN57. Ogólna infrastruktura peronowa była w złym stanie, choć sam budynek dworca, w odróżnieniu od wielu innych obiektów tego typu w Polsce, nie uległ znacznej degradacji.

W latach 2007–2010 przeprowadzona została modernizacja odcinka linii kolejowej nr 9 od przystanku Warszawa Zoo do stacji kolejowej Legionowo. W marcu 2010 roku uruchomiono kursy linii S9, uzupełniającej rozkład pociągów Kolei Mazowieckich na trasie do Legionowa. We wrześniu 2009 PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę ze Skanską na pierwszy etap modernizacji stacji Warszawa Gdańska, w ramach którego m.in. rozebrano 4 perony i wybudowano 2 nowe oraz wybudowano łącznik łączący stację kolejową ze stacją metra. Całość kontraktu opiewała na kwotę 129 milionów złotych, w kosztach remontu partycypowało również miasto. Remont zakończył się oddaniem tunelu podziemnego łączącego stację metra z dworcem i południowym Żoliborzem w lutym 2011. Wskutek podjętych działań powstał pierwszy w mieście węzeł przesiadkowy tego typu, łączący metro, tramwaje i linie autobusowe, czyli komunikację miejską z koleją aglomeracyjną i regionalną.

W czerwcu 2015 PKP PLK podpisały umowę z konsorcjum firm Trakcja PRKiI, ZUE oraz Comsa na drugi etap modernizacji, w ramach którego m.in. odbudowano jeszcze jeden peron. Prace przy budowie ruszyły w lipcu i trwały przez rok. W październiku 2019 PKP PLK podpisały ze spółką Sarinż umowę na opracowanie i wykonanie rozbudowy stacji obejmującą budowę dwóch nowych kładek, ośmiu wind, trzech ciągów schodów ruchomych i ośmiu zwykłych. Kładki z urządzeniami towarzyszącymi zostały oddane do użytku we wrześniu 2021.

Stacja służy obecnie jako ważny przystanek dla lokalnych i regionalnych połączeń kolejowych. Regionalny przewoźnik kolejowy Koleje Mazowieckie wykorzystuje Warszawę Gdańską do obsługi linii R90 i RE90 w kierunku Działdowa. Warszawska Kolej Miejska SKM obsługuje linię S9 na trasie od stacji Warszawa Zachodnia do Legionowa i Wieliszewa przez Warszawę Gdańską. W roku 2021 stacja obsługiwała ok. 6000 pasażerów na dobę i liczba ta wzrasta. W 2022 r., w związku z przebudową stacji Warszawa Zachodnia i ograniczoną przepustowością linii w kierunku Warszawy Centralnej - stacja Warszawa Gdańska przejęła część ruchu dalekobieżnego.

(moose - różne źródła)
Pokaż więcej Pokaż mniej
 

  • Data: 1949
    komentarze: 0
    Stacja kolejowa Warszawa Gdańska wraz z barakami dworcowymi. Źródło: ...
  • Data: 2022-12-12
    komentarze: 0
    Stacja Warszawa Gdańska - perony stacji, widok w kierunku południowo-zachodnim. ...
  • Data: 2022-12-12
    komentarze: 0
    Stacja Warszawa Gdańska - perony z lat 2011-2016, wraz z nowymi ...
  • Data: 2022-12-12
    komentarze: 0
    Stacja Warszawa Gdańska - w związku z przebudową stacji Warszawa ...
  • Data: 2022-12-12
    komentarze: 0
    Stacja Warszawa Gdańska - w związku z przebudową stacji Warszawa ...
  • Data: 2022-12-12
    komentarze: 0
    Stacja Warszawa Gdańska pełni nadal funkcję ważnego punktu komunikacyjnego ...
  • Data: 2022-12-12
    komentarze: 0
    Stacja Warszawa Gdańska
  • Data: 2022-12-12
    komentarze: 0
    Stacja Warszawa Gdańska pełni nadal funkcję ważnego punktu komunikacyjnego ...
  • Data: 2022-12-12
    komentarze: 0
    Stacja Warszawa Gdańska - tory towarowe od strony ul. ks. Indrzejczyka ...