Parowóz zbudowany w 1942 r. w fabryce Henschel & Sohn w Kassel pod oznaczeniem kolei niemieckich 52 025. W 1945 r. przejęty na inwentarz PKP - pierwszy przydział MD Rybnik gdzie stacjonował do 1950 r. W latach 60. w Wolsztynie, Pile i Kostrzynie. W latach 70. Wrocław Gądów i Głogów. Od 1983 r. w Oleśnicy, a do 1989 r. Wrocław Brochów, gdzie został skreślony z inwentarza 05.03.1991 r. W 1997 roku parowóz został ustawiony jako pomnik techniki na stacji Wrocław Świebodzki:
"W dniu 22 grudnia 1997 roku na teren nieczynnego Dworca Świebodzkiego we Wrocławiu wjechał parowóz Ty2-22, oczywiście nie o własnych siłach. Maszyna ta została sprowadzona z lokomotywowni Wrocław Brochów przez firmę Kaz-Ma, która obecnie dysponuje dwoma wagonami typu 102A przebudowanymi na restaurację. Ideą sprowadzenia parowozu jest stworzenie mini skansenu, aby całkowicie nie zapomnieć o pierwotnym przeznaczeniu Dworca Świebodzkiego. Lokomotywa ta po zewnętrznej renowacji będzie eksponowana w charakterze pomnika techniki." R. Boduszek w "Świat Kolei" nr 2/1998
Do realizacji "skansenu" nie doszło, a parowóz stopniowo niszczał, ograbiany z elementów metalowych
,
. Po 20 latach odkupiło wrak od PKP Muzeum Miedzi w Lubinie. W 2018 r. przewieziono parowóz do Polkowic do warsztatów firmy Pol-Miedź-Trans gdzie przeprowadzono renowację lokomotywy. Po renowacji stanęła w dniu 5 grudnia 2021 r. jako pomnik na fragmencie toru przy stacji kolejowej Lubin. Lokomotywa i wiekowe wagony będą częścią wystawy poświęcona pierwszym osadnikom, którzy dotarli do Lubina po II wojnie światowej.
(moose - różne źródła)