MENU
 Zobacz to zdjęcie w artykule (1) 
Sprzęt obrońców Festung Breslau na zrujnowanej ulicy. Foto Henryk Makarewicz.
Hanf75: No cóż, dowodu nie mam, ale według mnie jest to dawne skrzyżowanie ul. Trzemeskiej z ul. Legnicką, widok w głąb ul. Młodych Techników. Dalej po lewej stronie wlot dzisiejszej ul. Kruszwickiej, po prawej stronie ulicy nie ma, jest tylko zawalona kamienica. Skrzyżowania z ul. Czarnieckiego nie widać, natomiast obiekty zamykające perspektywę to kamienice stojące niegdyś przy skrzyżowaniu ul. Młodych Techników / Zachodnia
[poprzednio dodane: 2006-11-09 03:07:09, Przez: Andrzej K.....° , Odsłon: 11708 , Punkty: 5.94 (22) ]

Dodał: wito-Administrator° - Data: 2011-11-06 14:23:40 - Odsłon: 11144
Rok 1945

  • /foto/205/205765m.jpg
    1895
  • /foto/400/400890m.jpg
    1898
  • /foto/4142/4142662m.jpg
    1914
  • /foto/5185/5185498m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/3/003190m.jpg
    1936
  • /foto/3918/3918502m.jpg
    1937
  • /foto/310/310295m.jpg
    1937
  • /foto/4375/4375810m.jpg
    1937
  • /foto/4694/4694599m.jpg
    1955 - 1965
  • /foto/3936/3936979m.jpg
    1966
  • /foto/205/205089m.jpg
    1968 - 1970
  • /foto/77/77427m.jpg
    1969
  • /foto/37/37179m.jpg
    1970
  • /foto/77/77426m.jpg
    1970
  • /foto/110/110963m.jpg
    1983 - 1986
  • /foto/110/110970m.jpg
    1983 - 1986
  • /foto/139/139889m.jpg
    2007
  • /foto/139/139891m.jpg
    2007
  • /foto/151/151013m.jpg
    2007
  • /foto/151/151018m.jpg
    2007
  • /foto/243/243660m.jpg
    2008
  • /foto/3918/3918504m.jpg
    2012
  • /foto/4624/4624939m.jpg
    2014

waralbum.ru

Poprzednie: ul. Jakuba, św. Strona Główna Następne: Zdjęcia niezidentyfikowane (Wrocław)


Andrzej Kostrzewa | 2006-11-09 03:10:17
Wydawało mi się że ta fotka już była na stronie.
MT | 2006-11-09 09:16:16
A była, była - , moim zdaniem warto te zdjęcia przypisać do działu Festung Breslau bo w samych niezidentyfikowanych szybko pójdą w zapomnienie...
Jeanick | 2006-11-09 16:58:06
Nie BYŁA tylko JEST. Gorszą trzeba usunąć.
Jeanick | 2006-11-09 17:01:32
Skoro przy poprzedniej fotografii NEO napisał, że jest to Sandomierska, to bez sensu jest przypisanie do "Zdjęcia niezidentyfikowane".
Virzzz - Administrator | 2010-07-18 23:37:12
Przekonuje mnie ta lokalizacja. Prawie na pewno któraś z tych ulic jest nieistniejącą już Sandomierską.
Virzzz - Administrator | 2010-07-18 23:41:07
Może to będzie przydatne...
Virzzz - Administrator | 2010-07-24 16:47:17
?
Virzzz - Administrator | 2010-07-24 16:51:13
Alexanderstr. z zachodu na wschód?
gulsar | 2006-11-09 19:25:21
coś tu nie gra. to samo zdjęcie o którym mowa wyżej podpisane jest "Upadek Festung Breslau - Jońca , Konieczny" Ksiązkę czytałem po raz kolejny kilka tygodni temu i nie natrafiłem na to zdjęcie (może inne wydanie?). Mam pytanie skąd wiadomo, że to była ul. Sandomierska ? może są zdjęcia tej ulicy sprzedc 1945 roku ?
LooK OuT! | 2009-03-30 23:35:15
Czy na końcu ulicy nie rysuje się sylwetka dawnego szpitala fortecznego przy pl. Strzegomskim?
wito-Administrator | 2010-04-17 13:35:54
Zwalony słup ogłoszeniowy z sześciokątnym daszkiem ?
wito-Administrator | 2010-04-17 13:37:32
Kupka oporządzenia, hełmy maski p-gaz. Miejsce zdawania uzbrojenia przez kapitulujących ?
Virzzz - Administrator | 2010-07-19 20:50:57
Andrzej Kraska-Lewalski w swym artykule o zachowanej ikonografii Festung Breslau w MMWr i ZNiO przypuszcza, że tak. Autorska próba lokalizacji na narożniku 2 równoległych ulic budzi jednak wątpliwości :D
stap | 2013-01-29 20:28:22
Oraz zasobniki na taśmy do MG..jeden taki w piwnicy mam ale pusty :)
Virzzz - Administrator | 2010-07-19 20:44:17
W oryginale (MMWr., sygn 16/6) owo zdjęcie jest nieco szersze - niestety reprodukcja, którą dysponuję jest w zbliżonej (chyba nawet gorszej) jakości niż powyższa - stąd domniemania o Sandomierskiej/Dobrzyńskiej/Kujawskiej nie potrafię jeszcze (?) potwierdzić....
matii | 2010-09-01 19:56:21
w książce festung breslau 1945 historia i pamięć autor podaje ze jest to ul.garvestr. kujawska/dobrzynska jako jeden s punktow zdawania broni. fotke wykonal h.markiewicz
Virzzz - Administrator | 2010-09-01 21:49:59
Wspomniana przez Ciebie (i mnie wcześniej także :D) pozycja podaje dosłownie: "najprawdopodobniej róg Garvestr. (obecnie ul. Kujawska) i Lessingstr. (ul. Dobrzyńska) gdzie, przypuszczalnie, znajdował się jeden z punktów, w którym żołnierze III Rzeszy musieli oddać swój ekwipunek...". Powyżej pisałem o nieszczególnej ochocie do krzyżowania się równoległych ulic linkując także do ilustrującego dany fragment miasta odpowiedniego planu sekcyjnego - skoro zaś Dobrzyńska nie może krzyżować się z Kujawską stąd wysnuwam wniosek, że podpis z "FB 1945. Historia i pamięć" w tym fragmencie jest błędny. :D
wito-Administrator | 2010-07-24 22:07:02
Prosta sprawa, nazwa widnieje na tabliczce nad zasobnikami :))
Virzzz - Administrator | 2010-07-25 22:15:30
Twa odpowiedź jest tak prosta jak ciut wymijająca :P Choć może ktoś przy zetknięciu z oryginałem zwróci uwagę na ten dość istotny fragment zdjęcia :)
wito-Administrator | 2010-09-01 20:29:57
matii°-możebne :) jeśli to widok na południe i widać na końcu budynek na Mauritiusplatz (pl. Wróblewskiego) a po prawej za rogiem byłby kościół Maurycego. Skrzyżowanie z Alexander Strasse i dlatego na tabliczce jakby długi wyraz (Alexander ?) i pod spodem Strasse. Ho ho ho,cóż to moje piękne oczy widzą ? Jest jeszcze jedna tabliczka ,maksymalnie prawo-góra z końcówką ...ner ?(Alexander Str ?) Więc coś nie tak.
Virzzz - Administrator | 2010-09-01 22:07:49
Wałkując naprzemiennie SSA (kamienice po prawej z lat 1890-1905) i sekcyjny wychodzi mi jedyne potencjalnie pasujące miejsce - Alexanderstr. nr 17+ (prawa), 20+ (lewa) gdyby nie... umiarkowanie zgodne porównania z nielicznymi zdjęciami z okolic oraz ów "zamykający perspektywę" obiekt stojący pod lekkim skosem (?) w stosunku do obu pierzei potencjalnej Aleksanderstr. Nie pasuje mi Wasze przypuszczenie o Kujawskiej, przestaje również pasować własne :P Powrót do punktu wyjścia?
Virzzz - Administrator | 2010-09-01 22:26:56
Należy oczywiście konfrontować również z Jak onegdaj zauważył Morgot oba zdjęcia przedtawiają bardzo zbliżoną sytuację.
wito-Administrator | 2010-09-01 20:36:13
Brak torów tram a Kujawską katulał śi nr 26.
moose (administrator) | 2011-03-22 13:32:26
To co z tym przypisaniem?
Hanf75 | 2011-08-16 16:09:05
No cóż, dowodu nie mam, ale według mnie jest to dawne skrzyżowanie ul. Trzemeskiej z ul. Legnicką, widok w głąb ul. Młodych Techników. Dalej po lewej stronie wlot dzisiejszej ul. Kruszwickiej, po prawej stronie ulicy nie ma, jest tylko zawalona kamienica. Skrzyżowania z ul. Czarnieckiego nie widać, natomiast obiekty zamykające perspektywę to kamienice stojące niegdyś przy skrzyżowaniu ul. Młodych Techników / Zachodnia, wg. planu . Dom za skrzynkami amunicyjnymi z literami GAST... nad wejściem to ten budynek po prawej z dwoma balkonami . Tory tramwajowe widoczne są jako białe linie biegnące od lewej krawędzi zdjęcia, tuż przed zwalonym słupem aż do skrzynek amunicyjnych. Na tabliczkach z nazwami ulic napisane jest Friedrich Wilhelm (niższa) i Mariannen (wyższa). No i to tyle, proszę to potraktować jedynie jako propozycję, gdyż sam mam nieco wątpliwości typu balkony, zwieńczenia kamienic czy podpory wykuszu.
ToMeK | 2012-10-29 12:25:53
Sprawdziłem tą tezę na mapach topograficznych z okresu powojennego i wszystko się zgadza. To jest zdjęcie wykonane z Trzemeskiej w stronę ul. Zachodniej. Skrzyzówanie na pierwszym planie to Legnicka.
wito-Administrator | 2011-11-06 14:24:28
Waclaw Grabkowski | 2011-11-06 16:39:00
W stosie charakterystyczny hełm wojenny luftschutz, taki odkopano na Pułaskiego
Virzzz - Administrator | 2011-11-06 19:55:22
To chyba lepsze ale mam dylemat... :)
maras - Administrator | 2011-11-06 21:39:55
Lepsze, lepsze...
jaxan | 2012-10-29 19:36:05
To może być Legnicka, widok w Młodych Techników. Pierwszy rząd balkonów to Młodych Techników 1. Drugi rząd balkonów(szerokie) to kamienica Nr 3. Kamienica z wykuszem to nr 5. Następna (przed zburzoną) z dwoma rzędami balkonów to nr 7. Wszystkich tych kamienic są plany w Archiwum Budowlanym Miasta Wrocławia. Po lewej widoczna narożna kamienica z balkonami to Młodych Techników 12-14 Kruszwicka 1. W książce Wrocław 1947 Fotografie lotnicze na stronie nr 46 zdjęcie nr 42 można zobaczyć prawdopodobne miejsce tej ulicy. Wyburzenia z tego miejsca na zdjęciu tam są podobne.
LooK OuT! | 2012-10-31 01:49:52
Napisałem w 2009, że w tle widać "bunkier" na pl. Strzegomskim, ale chyba mnie olano. Cieszę się, że po latach dochodzimy do tych samych wniosków, że na zdjęciu jest Legnicka.
maras - Administrator | 2012-10-31 01:56:05
Trzeba oddać Ci prawdę, byłeś pierwszy, który był na dobrym tropie :))
ToMeK | 2012-10-30 09:55:57
Wnioskuję o opisanie zdjęcia wg ustalonej lokalizacji.
Mmaciek - Administrator | 2012-10-30 14:02:24
Ok
ToMeK | 2012-10-31 13:47:35
Ustalonej przez Hanf75, czyli, że jest to skrzyżowanie Trzemeskiej z ul. Legnicką, widok w głąb ul. Młodych Techników. Żeby to udowodnić musiałbym się posłużyć linkami do konkurencyjnego portalu - ale z bezpieczęństwa procesowego tego nie zrobię - za to można sobie w domu popatrzeć do książki "Wrocław 1947 Fotografie lotnicze" i zobaczyć, że gdyby to miała być Legnicka i widok na bunkier ze skrzyzowania z Trzemeską / Młodych techników, to bunkier to nie byłby po prawej, lecz zasłonił widok w całości, a po drugie na odcinku Trzemeska - pl. Strzegomski nie było już żadnych przecznic po lewej, a na zdjęciu są
alsen | 2012-10-31 19:46:45
Skoro na zdjęciu widoczna jest ul. Młodych Techników to przypisanie nie powinno być do tej ulicy zamiast do Legnickiej?
Mmaciek - Administrator | 2012-10-31 20:08:39
Ok, czyli zmieniamy na Młodych Techników. @ Tomek - niebawem potrzebne zdjęcia się pojawią ;-)
Hanf75 | 2012-10-31 20:51:08
Może warto przypisać również do ul. Trzemeskiej, na której stoi fotograf i której mały fragmencik jednak widać. Tak na marginesie, jeśli ktoś ma odwagę może spróbować zrobić zdjęcie porównawcze. Miejsce, gdzie stał pan Makarewicz to dziś (mniej więcej) przystanek tramwajowy Młodych Techników w stronę centrum.
Marox | 2013-01-29 23:58:45
Nie wygląda mi to na Legnicką, bo brak jest torowiska linii tramwajowej. Ponadto budynek w oddali nie ma kształtu okrągłego, a przypomina kamienicę narożną w kształcie trójkąta i rozwidlające się ulice, więc nie jest to bunkier przy pl. Strzegomskim. Lokalizacji trzeba szukać gdzie indziej. Tylko gdzie?