MENU
Skrzyżowanie dwóch ważnych dla Wałbrzycha linii kolejowych:
1) biegnącej "górą" nadal funkcjonującej linii nr 274 na odcinku między wiaduktem "Ulica 1 Maja" a stacją Wałbrzych Fabryczny;
2) biegnącej "dołem" istniejącej częściowo dawnej linii Wałbrzych Miasto - Kopalnia Victoria; obecnie jest to bocznica do skupu złomu na terenie dawnych Szybów Siostrzanych; pierwotnie tor biegł spod wiaduktu do lewego dolnego narożnika zdjęcia.

Dodał: Petroniusz° - Data: 2011-11-05 20:02:56 - Odsłon: 3412
maj 2011

Obecnie w większej części rozebrana linia o długości 4,5 km stanowiła pierwotny przebieg kolei węglowej ze Starego Zdroju do kopalni Wrangel (szyb Wojciech kop. Victoria) i Heydt (szyb Zbigniew kop. Victoria) na dzielnicy Sobięcin, skąd po zmianie kierunku jazdy pociągi dojeżdżały pod kopalnię Bahnschacht (dzisiejsza stacja Wałbrzych Fabryczny). Układ taki funkcjonował w latach 1853 - 1868, kiedy to nacjonalizowana Kolej Dolnośląsko-Marchjska (NME) zbudowała łącznicę prowadzącą serpentynami z Wałbrzycha Głównego do Wałbrzycha Miasto. Od tego czasu, a zasadniczo od lat 80. XIX w., tj. po upaństwowieniu wszystkich kolei na terenie Prus znaczenie dawnej kolei węglowej zaczęło maleć. Linia stawała się coraz wyraźniej bocznicą dla kopalni obok których przechodziła. Po otwarciu Dworca Fabrycznego, jako najbliższego centrum Wałbrzycha znaczenie Dworca Dolnego także ograniczyło się do ekspedycji towarowej (kiedy dokładnie zlikwidowano ruch pasażerski - nie wiadomo). Z analizy map wynika, że z niewiadomych przyczyn po 1925, a przed 1938 rokiem ciągłość linii została przerwana na przejeździe przez ul. 1 Maja (na wysokości dzisiejszej Galerii Victoria).

Wg mapy sieci kolejowej DRG z 1940 kilometraż dawnej linii węglowej, liczony od Wrocławia Świebodzkiego, przedstawiał się następująco:
- Wałbrzych Miasto (Waldenburg Altwasser), km 69,90
- bocznica do szybu Chwalibóg i ładowni szybu Wanda (Seegen-Gotes u. Bismarck Schacht), km 70,84
- Wałbrzych Dolny (Waldenburg unt. Bf.), km 71,75
- bocznica kopalni Maria (Hans Heinrich Schacht), km 71,90
- bocznica przy Szybach Siostrzanych (Friedenshoffnung Grube), km 72,98
- bocznica ? (Glückhilf Industriebau), km 73,40
- kopalnia Victoria szyb Wojciech (Wrangel Schacht), km 74,22

Linia stopniowo podzielona po wojnie obejmowała czynny odcinek do elektrowni miejskiej (Wałbrzych Dolny Towarowy) do 1973 roku i od strony Wałbrzycha Fabrycznego, przez Kopalnię "Victoria" pociąg mógł dojechać pod Szyby Siostrzane. Po przebudowie dróg miejskich na początku lat 70. zlikwidowano tor wzdłuż ul. Kolejowej (nazwa ulicy pozostała!) pozostawiając odcinek toru do dawnego przejazdu przy ul. Chrobrego, jako wyciągowy dla składów dojeżdżających do szybu "Chwalibóg". Obecnie dawną linią sporadycznie użytkują pociągi zdawcze z węglem do składu opału przy ul. Batorego (infrastruktura d. szybu "Chwalibóg") i od koksowni Victoria do skupu złomu na terenie d. szybów Siostrzanych).

  • /foto/316/316748m.jpg
    1850 - 1870
  • /foto/163/163526m.jpg
    1860 - 1865
  • /foto/175/175688m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/21/21437m.jpg
    1920 - 1924
  • /foto/340/340357m.jpg
    1932
  • /foto/328/328523m.jpg
    1932 - 1935
  • /foto/244/244489m.jpg
    1935 - 1939
  • /foto/427/427454m.jpg
    1945 - 1955
  • /foto/3961/3961309m.jpg
    1945 - 1957
  • /foto/293/293089m.jpg
    1970 - 1973
  • /foto/9566/9566328m.jpg
    2007
  • /foto/291/291478m.jpg
    2008
  • /foto/312/312315m.jpg
    2010
  • /foto/312/312317m.jpg
    2010
  • /foto/3749/3749672m.jpg
    2010
  • /foto/3749/3749680m.jpg
    2010
  • /foto/420/420470m.jpg
    2011
  • /foto/4565/4565429m.jpg
    2014
  • /foto/5434/5434900m.jpg
    2015
  • /foto/5968/5968618m.jpg
    2016
  • /foto/5968/5968626m.jpg
    2016
  • /foto/7894/7894693m.jpg
    2019
  • /foto/7934/7934031m.jpg
    2019
  • /foto/7934/7934035m.jpg
    2019
  • /foto/8108/8108985m.jpg
    2019
  • /foto/8108/8108988m.jpg
    2019
  • /foto/8108/8108995m.jpg
    2019
  • /foto/8108/8108996m.jpg
    2019
  • /foto/9405/9405599m.jpg
    2021
  • /foto/9566/9566651m.jpg
    2021
  • /foto/9566/9566664m.jpg
    2021
  • /foto/9566/9566669m.jpg
    2021
  • /foto/9566/9566692m.jpg
    2021
  • /foto/9566/9566716m.jpg
    2021
  • /foto/9566/9566749m.jpg
    2021
  • /foto/9483/9483220m.jpg
    2021

Petroniusz°

Poprzednie: Kaplica cmentarna Strona Główna Następne: Kamienica nr 52


Petroniusz | 2011-11-05 20:07:55
Po ostatnich porządkach w obiektach kolejowych nie chciałbym namieszać. Prośba do Rafała aby założył właściwy obiekt z odpowiednim opisem i kilometrażem. :)
moose | 2011-11-05 22:38:07
Super Petro - brakowało mi tego "asa".
mroczan | 2011-11-06 10:43:17
Od czterech lat dokładnie na stronie istnieją dwa ujęcia tego skrzyżowania. To tak dla przypomnienia, oba nie są "asami", ale jednak są.
Petroniusz | 2011-11-07 09:10:57
Myślę, że nie chodziło o to, że to zdjęcie jest "asem" a o to, że jest to pierwsze zdjęcie wiaduktu. Po Twoim komentarzu już wiemy, że wcześniej Ty wstawiłeś jego zdjęcia, ale ponieważ dodałeś je do obiektu "Szyb Wojciech" znalezienie ich to była trudna sztuka. Po utworzeniu obiektu "Wiadukt" mogłeś je tam przenieść sam i nie byłoby tematu. Zmieniłem przypisanie Twoich fotografii i teraz wszystko gra. :)
mroczan | 2011-11-07 15:21:44
Petroniuszu dzięki, chyba trochę namieszałem. Usprawiedliwia mnie fakt, że cztery lata wstecz nie było obiektu "Wiadukt", dodałem więc do Wrangla. Jako ciekawostkę dodam, że po prawej stronie za wiaduktem istniał kiedyś domek dróżnika z adresem ul. św. Józefa numeru niestety nie pamiętam.