MENU
Reliktowe urządzenia załadunkowe kamienia (bazaltu) na bocznicy kopalni Wilcza Góra. Ewidentnie działalność kopalni chyli się ku końcowi. Obiekt nie jest już dozorowany, wszelkie złomopodatne instalacje zostały już zdemontowane. Załadunek kruszywa odbywa się tylko przez widoczy na pierwszym planie zsyp z muld ciężarówek, bądź bezpośrednio ładowarkami. Być może w ciągu najbliższych kilku lat w ogóle linia 342 straci sens istnienia, zwłaszcza że jej stan techniczny jest tragiczny i zdarzały się tu dosyć często wykolejenia taboru (stąd szlakowa 20 kmh).

Dodał: moose° - Data: 2011-10-26 22:47:59 - Odsłon: 1539
Rok 2011

Jednotorowa 7,3 km długości linia oddana do użytku 15 (lub 18) maja 1951 roku. Celem budowy linii było doprowadzenie kolei do kopalni miedzi Lena w Wilkowie-Leszczynie, eksploatowanej od 1939 roku i ponownie od 1950 roku. Dla potrzeb kopalni powstało w Wilkowie osiedle mieszkaniowe, a w dawnym obozie pracy zbudowanym w okresie II wojny światowej ulokowano Ośrodek Pracy Więźniów, późniejszy zakład karny. W latach 1952-1959 prowadzono na linii ruch pasażerski na odcinku z Jerzmanic do Wilkowa Złotoryjskiego (6,2 km, 19 minut podjazd, 16 minut zjazd). W 1953 r, kursowało 5 par pociągów. Na trasie w km 3,189 znajduje się bocznica szlakowa Wilcza Góra, od której odchodzi odgałęzienie do kopalni bazaltu na Wilkołaku (Wilczej Górze) - bocznica jest czynna i sporadycznie użytkowana po zamknięciu kamieniołomu. Dalej za bocznicą tory w stronę Wilkowa są już zarośnięte, a po chwili przecięte asfaltem, przez co nieprzejezdne. Odcinek do Wilkowa i Leszczyny (Zakładu Urządzeń Górniczych LENA) zamknięty jest od 1999 r., a likwidowany od 2004 roku. Przejezdny, czynny szlak o długości ok. 3,5 km jest obecnie najbardziej stromą linią kolejową w Polsce o nachyleniu ok. 50 promili. Na najbardziej stromym odcinku pociąg pokonuje 70 metrów różnicy wysokości na odcinku 3 km. Tor jest obecnie w bardzo kiepskim stanie, obowiązuje prędkość szlakowa 20 km/h, a składy wagonowe są wyłącznie wpychane pod górę przez lokomotywy spalinowe.

Kilometraż linii przedstawia się następująco:
- , Jerzmanice Zdrój, st., km 0,000
- , Wilcza Góra, bszl., km 3,189
- , Wilków Złotoryjski, st., km 6,277
- , Leszczyna, ładownia, km 7,300

  • /foto/418/418413m.jpg
    2011
  • /foto/418/418418m.jpg
    2011
  • /foto/418/418420m.jpg
    2011
  • /foto/418/418422m.jpg
    2011
  • /foto/418/418425m.jpg
    2011
  • /foto/418/418428m.jpg
    2011
  • /foto/418/418432m.jpg
    2011
  • /foto/418/418434m.jpg
    2011
  • /foto/418/418443m.jpg
    2011
  • /foto/418/418451m.jpg
    2011
  • /foto/447/447968m.jpg
    2012
  • /foto/3783/3783960m.jpg
    2012
  • /foto/3783/3783989m.jpg
    2012
  • /foto/7279/7279425m.jpg
    2013

moose°

Poprzednie: Dom nr 116 Strona Główna Następne: Wnętrza bazyliki