Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść

 
 
 
 
Dworzec kolejowy Herby Stare
12
 
Nastawnia dysponująca HS
1
 
Wieża ciśnień (kolejowa)
2
 
Stacja kolejowa Herby (Ruskie) (dawna)
1
 
 
 
 
  ID: 9506003

Stacja kolejowa Herby Stare

Herby (1892-1905); Preussisch Herby (1905-22); Herby Śląskie (1922-39); Alt Herby (1940-45); Herby Śląskie (do 1947 r.)



Budowa
1892, 1905, 1940
 
Historycznie stacja Herby Stare powstała z połączenia układów torowych dwóch stacji granicznych - pruskiej i rosyjskiej.

Pomysł budowy stacji w Herbach powstał wkrótce po wybudowaniu Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej z Warszawy do Sosnowca. Akcjonariat Kolei Prawego Brzegu Odry (ROUE), budującej połączenie Wrocławia z Katowicami, chciał przez połączenie tych dwóch linii skrócić drogę transportu towarów przewożonych przez granicę prusko-rosyjską. W 1854 roku pomysł poparł car Mikołaj I Romanow, ...
Historycznie stacja Herby Stare powstała z połączenia układów torowych dwóch stacji granicznych - pruskiej i rosyjskiej.

Pomysł budowy stacji w Herbach powstał wkrótce po wybudowaniu Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej z Warszawy do Sosnowca. Akcjonariat Kolei Prawego Brzegu Odry (ROUE), budującej połączenie Wrocławia z Katowicami, chciał przez połączenie tych dwóch linii skrócić drogę transportu towarów przewożonych przez granicę prusko-rosyjską. W 1854 roku pomysł poparł car Mikołaj I Romanow, ale realizację linii Częstochowa-Herby zablokowali właściciele linii wiedeńskiej, którzy obawiali się spadku dochodów. Do pomysłu próbowano bezskutecznie wrócić w roku 1867.

1 stycznia 1892 roku koleje pruskie KPEV oddały do użytku linię łączącą stację Lubliniec z Herbami Pruskimi, którą w październiku 1894 przedłużono do Fosowskich, co dało połączenie z Opolem. W 1900 roku powstało towarzystwo budujące kolej częstochowsko-herbską, ale z powodu problemów w porozumieniu z władzami DŻWW zdecydowano o budowie wąskotorowej linii kolejowej, niemającej połączenia z linią wiedeńską. Budowę zrealizowano ostatecznie w latach 1901-1903. W 1905 roku połączono obydwie stacje krótkim 1 km odcinkiem. Dwie szerokości toru funkcjonowały tu aż do lat 1914-1917 kiedy to władze postanowiły ujednolić rozstaw torów na swoim obszarze działania. Po 1922 roku Herby znowu stały się osobnymi stacjami - niemiecką (śląską) i polską. Dopiero w 1940 władze niemieckie postanowiły zlikwidować dawną stację rosyjską, włączając ją w układ torowy stacji śląskiej i przenosząc na cały układ nazwę Alt Herby (Herby Stare).

Obecnie Herby Stare to rozbudowana stacja węzłowa, położona w bliskości skrzyżowania Magistrali Węglowej oraz linii kolejowej nr 61 - obydwu ważnych w ruchu towarowym. Posiada 6 torów głównych, z których 3 znajdują się przy peronach - jednokrawędziowym przy budynku dworca oraz dwukrawędziowym pomiędzy torami nr 1 i 2, połączonego z dworcem przejściem w poziomie szyn. W przeszłości znajdował się tu jeszcze peron 3 pomiędzy torami 4 i 6, który został rozebrany ok. 2015 r. Na stacji mają początek także rozległe, w większości już nieużywane bocznice - do bazy nawierzchniowej (część terenu bocznicy zagospodarowana już przez firmę Yawal), Lasów Państwowych oraz grupa torów przyległa do terenu aresztu śledczego. Ruch pociągów prowadzony jest przez nastawnie "HS" i "HS1", które posiadają urządzenia mechaniczne scentralizowane z sygnalizacją świetlną, przy czym praktycznie wszystkie rozjazdy po których odbywają się przebiegi pociągowe posiada napędy elektryczne. Nastawnia dysponująca obsługuje także rogatki na przejeździe kolejowym, leżącym w ciągu drogi wojewódzkiej. W latach 2013-2015 na odcinku Częstochowa Stradom - Fosowskie przeprowadzona została inwestycja, polegająca na kompleksowej rewitalizacji linii. W ramach prac dokonano wymiany nawierzchni torów nr 1 i 2, przebudowano też dwa perony a trzeci - rozebrano. Dzisiaj Herby Stare leżą na drodze najszybszego połączenia Warszawy i Krakowa z Wrocławiem, przez co odbywa się tutaj dość duży ruch pociągów pasażerskich dalekobieżnych. Znacznie mniejszy jest ruch lokalny - kursuje tutaj zaledwie kilka par pociągów, a bywały okresy podczas których stacja w Herbach nie obsługiwała wcale pociągów lokalnych.

(moose - różne źródła w tym A. Karwat semaforek.kolej.org.pl)
Pokaż więcej Pokaż mniej
 

  • Data: 1900-1905
    komentarze: 0
    Herby. Stacja kolejowa Herby Stare i granica prusko-rosyjska.
  • Data: 1902
    komentarze: 0
    Herby. Dworzec kolejowy, tartak parowy-fabryka beczek rodzeństwa ...
  • Data: 1903
    komentarze: 0
    Herby. Dworzec kolejowy, tartak parowy-fabryka beczek rodzeństwa ...
  • Data: 1905-1908
    komentarze: 2
    Herby na pocztówce wielopolowej z początku XX w.
  • Data: 1911
    komentarze: 0
    Dworzec w Herbach Starych (Śląskich) od peronów pod koniec pierwszej ...
  • Data: 1914
    komentarze: 0
    Herby - urząd graniczny, poczta ze sklepem, przejście graniczne, ...
  • Data: 1916
    komentarze: 2
    Preussisch Herby - Herby. Stacja kolejowa - ul Dworcowa, obiekt ...
  • Data: 1916
    komentarze: 0
    Herby. Stacja kolejowa, obiekt dla rekonwalescentów, przejście ...
  • Data: 2022-06-15
    komentarze: 0
    Budynek dworca Herby Stare.
  • Data: 2022-06-15
    komentarze: 0
    Tory w kierunku Lublińca.
  • Data: 2022-06-15
    komentarze: 0
    Z kierunku Lublińca nadjechał pociąg towarowy. Na pierwszym planie ...
  • Data: 2022-06-15
    komentarze: 0
    Tory w kierunku Częstochowy.
  • Data: 2022-06-15
    komentarze: 0
    Budynek dworca Herby Stare oraz nieczynnej spedycji.
  • Data: 2022-06-15
    komentarze: 0
    Z kierunku Częstochowy wjechał szynobus 22WEd. Czteroczłonowy, ...