MENU
Nastawnia wykonawcza w zachodniej głowicy stacji W-w Nadodrze .

Dodał: Sylwek° - Data: 2011-09-29 18:53:59 - Odsłon: 3490
26 września 2011


Historia dworca zaczęła się już w 1850 roku kiedy to przedstawiciele mieszkańców Przedmieścia Nadodrzańskiego skierowali w dniu 22 czerwca 1850 roku petycję do ministra handlu von der Heydta, prosząc w niej o umieszczenie planowanego dworca na ich gruncie. Naczelny Prezes Prowincji poparł tę prośbę. Sam fakt połączenia kolejowego z Dworcem Głównym zdeprecjonował pozycje przyszłego Dworca Nadodrze już na samym starcie. Przebudowany w 1912. Otwarcie linii Wrocław Nadodrze - Sołtysowice - Psie Pole - Oleśnica nastąpiło 28 V 1868.
b/h/2009

Kiedyś duża stacja, która obsługiwała intensywny ruch towarowy generowany przez okoliczne zakłady przemysłowe. Dziś po większości fabryk nie pozostało już śladu, a pozostałe bocznice wykorzystują jeszcze Elektrociepłownia i firmy położone w Porcie Miejskim (zachodnia głowica stacji). Tory do ZNTK, tartaku, elewatora zbożowego, Prefabetu, Browaru Piastowskiego, Przedsiębiorstwa Robót Wiertniczych, Odlewni i Gazowni Miejskiej są już od kilku lat nieużywane i w większości rozebrane w związku z upadkiem ww. przedsiębiorstw . Na części rozległych placów ładunkowych położonych przy ul. Rychtalskiej (tam kiedyś mieściła się ekspedycja towarowa) i Browarnej rozgościły się złomowiska, większa zaś część jest opuszczona i zaniedbana. Górka rozrządowa jest położona na wschodniej głowicy stacyjnej przy nastawni WN1 ale już od kilkunastu lat jest nieużytkowana i zarośnięta przez chaszcze i młode drzewka. Również zaniedbane są tory przy magazynie dworcowym (rosną na nich drzewa), a sam magazyn kolejowy jest wykorzystywany przez prywatne podmioty. Dawniej posiadał on rampę, przy której następował załadunek tramwajów towarowych. Ekspedycja towarowa mieściła się najpierw w budynku przy skrzyżowaniu ulic Rychtalskiej i Browarnej, na przełomie XX i XXI wieku przeniesiono ją do budynku dworca przy pl. Staszica i mieściła się tam aż do jej całkowitej likwidacji (wasiukibic, 2014).

  • /foto/4490/4490421m.jpg
    1910
  • /foto/7658/7658640m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/200/200459m.jpg
    1937 - 1945
  • /foto/382/382323m.jpg
    1939
  • /foto/309/309897m.jpg
    1945
  • /foto/416/416570m.jpg
    1945
  • /foto/335/335242m.jpg
    1950
  • /foto/223/223391m.jpg
    1950 - 1960
  • /foto/107/107352m.jpg
    1984
  • /foto/3481/3481777m.jpg
    1997 - 2005
  • /foto/69/69170m.jpg
    2003
  • /foto/68/68658m.jpg
    2004
  • /foto/68/68661m.jpg
    2004
  • /foto/68/68668m.jpg
    2004
  • /foto/68/68669m.jpg
    2004
  • /foto/68/68670m.jpg
    2004
  • /foto/13/13273m.jpg
    2004
  • /foto/12/12787m.jpg
    2004
  • /foto/61/61173m.jpg
    2005
  • /foto/96/96249m.jpg
    2006
  • /foto/96/96256m.jpg
    2006
  • /foto/116/116372m.jpg
    2006
  • /foto/116/116374m.jpg
    2006
  • /foto/145/145582m.jpg
    2007
  • /foto/8412/8412492m.jpg
    2008
  • /foto/255/255791m.jpg
    2008
  • /foto/255/255793m.jpg
    2008
  • /foto/10007/10007659m.jpg
    2009
  • /foto/410/410328m.jpg
    2011
  • /foto/413/413175m.jpg
    2011
  • /foto/3662/3662587m.jpg
    2013
  • /foto/3663/3663100m.jpg
    2013
  • /foto/3665/3665719m.jpg
    2013
  • /foto/3732/3732625m.jpg
    2013
  • /foto/3740/3740292m.jpg
    2013
  • /foto/3822/3822306m.jpg
    2013
  • /foto/4443/4443143m.jpg
    2013
  • /foto/5275/5275767m.jpg
    2015
  • /foto/5275/5275828m.jpg
    2015
  • /foto/5275/5275832m.jpg
    2015
  • /foto/5276/5276099m.jpg
    2015
  • /foto/5732/5732612m.jpg
    2015
  • /foto/8067/8067763m.jpg
    2019
  • /foto/8067/8067765m.jpg
    2019

Sylwek°

Poprzednie: 2010 - 2013 Budowa Odra Tower Strona Główna Następne: pl. Piastowski


robik64 | 2012-02-25 17:19:10
Nastawnia wykonawcza w zachodniej głowicy stacji W-w Nadodrze
wojtasss298 | 2020-08-20 21:54:08
Na zdjęciu widać tarczę rozrządową, czy to możliwe że kiedyś tu była górka rozrządowa bo wzniesienie jest mało widoczne?
SP32 | 2020-08-20 22:14:22 | edytowany: 2020-08-20 22:18:38
Jeżeli jest tarcza to znaczy, że prowadzono niegdyś rozrząd grawitacyjny. Wzniesienie nie musi być duże, wszystko jest zależne od długości głowicy rozjazdowej i torów do zestawiania pociągów. Tutaj widać dobrze, że różnica wysokości jednak jest.
wojtasss298 | 2020-08-20 22:35:06
to ciekawe, widać że chyba od dawna nie używane, w sumie całkiem możliwe że przestawiano tutaj węglarki które potem miały jechać do elektrowni, ale to już chyba było dawno :).
SP32 | 2020-08-20 23:33:34
Nie o to chodzi w rozrządzie wagonów. Rozrząd pozwala na przyspieszenie procesu zestawiania pociągów towarowych z pojedynczych wagonów lub ich grup. Zamiast długotrwałych prac manewrowych (przestawiania wagonów między torami) lokomotywa napycha zestaw wagonów na górkę, gdzie jej obsługa odczepia kolejne wyznaczone wagony lub ich grupy, które następnie grawitacyjnie staczają się na odpowiednie tory dzięki przestawianiu drogi rozjazdowej (rozrząd grawitacyjny). Dzięki temu z wagonów pochodzących z bocznic, placów ładunkowych i innych mniejszych stacji w miarę szybko zestawiało się pociągi towarowe jadące w Polskę lub świat. To tak w uproszczeniu.