MENU
Um 1910 - mit den Gebäuden Klenner und Lange / Nowa Sól około roku 1910. Na drugim planie port rzeczny, a po prawej plac św. Floriana z zabudową Klenner i Lange.

Dodał: DITA° - Data: 2011-09-21 15:34:15 - Odsłon: 2110
Lata 1900-1917


Basen portowy razem z kanałem portowym to dawne starorzecze Odry. W ramach prac regulacyjnych prowadzonych w latach 30. XIXw. basen oddzielono od pozostałej części starorzecza i przystosowano jako zimowisko dla barek. W latach 1893-1897 dokonano modernizacji portu wg planu inspektora wodnego Schultza: główne nabrzeże przeładunkowe zlokalizowano w południowej części basenu, umacniając je konstrukcjami ceglano-drewnianymi, na których umieszczono drewniane pomosty. Po pomostach przemieszczały się dźwigi parowe. W tej części portu wybudowano główny magazyn oraz bocznicę kolejową. W okresie międzywojennym port wraz z basenem był jednym z intensywniej użytkowanych na Odrze. W lutym 1945, krótko przed zajęciem miasta przez wojska radzieckie, w porce i basenie cumowało kilkadziesiąt jednostek - w czasie walk o miasto kilka z nich zostało uszkodzonych i zatopionych. Po wojnie magazyny portowe i bocznica kolejowa przy basenie znajdowała się w dyspozycji Centrali Produktów Naftowych. Na początku lat 70. XXw. przeprowadzono modernizację, w ramach której umocniono kamieniem i betonowymi płytami nabrzeża postojowe w basenie wyposażając je w pomosty i dalby cumownicze, sam basen pogłębiono i ogrodzono. W latach 2006-2007, w ramach modernizacji portu, wzdłuż basenu i kanału portowego wybudowano ścianę przeciwpowodziową wraz z promenadą.
(Petroniusz na podstawie: Andrzejewski T., Gącarzewicz M., Nowosolskie ulice, tom 1 A-G, Muzeum Miejskie, Nowa Sól, 2009)

  • /foto/6341/6341693m.jpg
    1895 - 1899
  • /foto/279/279724m.jpg
    1898
  • /foto/8430/8430573m.jpg
    1898 - 1899
  • /foto/216/216846m.jpg
    1899
  • /foto/4994/4994886m.jpg
    1900
  • /foto/5566/5566392m.jpg
    1900
  • /foto/5713/5713675m.jpg
    1900
  • /foto/8850/8850888m.jpg
    1900
  • /foto/253/253401m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/204/204016m.jpg
    1900 - 1908
  • /foto/236/236512m.jpg
    1900 - 1910
  • /foto/402/402797m.jpg
    1903
  • /foto/242/242760m.jpg
    1904
  • /foto/242/242763m.jpg
    1905
  • /foto/221/221987m.jpg
    1908
  • /foto/317/317133m.jpg
    1908 - 1914
  • /foto/6245/6245419m.jpg
    1909
  • /foto/371/371101m.jpg
    1910 - 1916
  • /foto/446/446537m.jpg
    1910 - 1920
  • /foto/446/446540m.jpg
    1910 - 1920
  • /foto/8850/8850871m.jpg
    1910 - 1920
  • /foto/4119/4119137m.jpg
    1910 - 1921
  • /foto/183/183615m.jpg
    1911
  • /foto/7818/7818768m.jpg
    1911 - 1914
  • /foto/8779/8779487m.jpg
    1912
  • /foto/242/242769m.jpg
    1916
  • /foto/317/317134m.jpg
    1917
  • /foto/5006/5006809m.jpg
    1917
  • /foto/4709/4709404m.jpg
    1918
  • /foto/213/213534m.jpg
    1918 - 1920
  • /foto/306/306160m.jpg
    1918 - 1923
  • /foto/7494/7494003m.jpg
    1918 - 1923
  • /foto/242/242770m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/3546/3546153m.jpg
    1925
  • /foto/6661/6661464m.jpg
    1925
  • /foto/6758/6758272m.jpg
    1926
  • /foto/332/332291m.jpg
    1926 - 1932
  • /foto/323/323005m.jpg
    1927 - 1930
  • /foto/242/242759m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/251/251866m.jpg
    1931
  • /foto/3241/3241174m.jpg
    1932
  • /foto/3460/3460854m.jpg
    1932
  • /foto/4790/4790326m.jpg
    1935 - 1939
  • /foto/5059/5059691m.jpg
    1935 - 1939
  • /foto/3900/3900137m.jpg
    1935 - 1940
  • /foto/325/325481m.jpg
    1936 - 1940
  • /foto/242/242687m.jpg
    1938
  • /foto/5326/5326264m.jpg
    1961
  • /foto/6914/6914065m.jpg
    1961
  • /foto/7184/7184148m.jpg
    1961
  • /foto/8454/8454108m.jpg
    1961 - 1963
  • /foto/4882/4882609m.jpg
    1965 - 1966
  • /foto/6009/6009130m.jpg
    1968
  • /foto/5320/5320106m.jpg
    1969 - 1970
  • /foto/6574/6574331m.jpg
    1987 - 1989
  • /foto/383/383728m.jpg
    2011
  • /foto/3239/3239868m.jpg
    2011
  • /foto/3239/3239872m.jpg
    2011
  • /foto/445/445450m.jpg
    2012
  • /foto/3649/3649297m.jpg
    2013
  • /foto/8464/8464691m.jpg
    2015
  • /foto/8464/8464727m.jpg
    2015
  • /foto/6832/6832037m.jpg
    2017

DITA°

Poprzednie: Sąd Apelacyjny we Wrocławiu Wydział Cywilny i Karny Strona Główna Następne: 2010 - 2013 Przebudowa pl. Nowy Targ i budowa podziemnego parkingu