MENU
Widok z wiaduktu na nieużywane torowisko na linii Kłodzko - Lądek.

Dodał: Zbigniew Waluś° - Data: 2011-08-31 20:00:33 - Odsłon: 4130
16 kwietnia 2011

Kolej Doliny Białej Lądeckiej budowano w latach 1894-1897. Otwarcie linii miało miejsce w dniu 14 listopada 1897 r. Linia, pomimo drugorzędnego znaczenia (jednotorowa, niezelektryfikowana) przez wiele lat służyła ożywieniu gospodarczemu wschodniej części Ziemi Kłodzkiej. Linię cechował spójny i unikalny na skalę Dolnego Śląska zespół architektoniczny dworców zbudowanych w konstrukcji ryglowej. Ruch osobowy prowadzono na linii pociągami do 15 marca 2004 r., do czerwca 2005 r. funkcjonowała autobusowa komunikacja zastępcza. Ruch towarowy na odcinku do Stronia Śl. zawieszono 22 sierpnia 2007 r., obecnie linia ma status bocznicy czynnej do kamieniołomów w Ołdrzychowicach (ostatnio ponownie wykorzystywana po budowie zakładu przeróbki kamienia w Romanowie). Za Trzebieszowicami linia jest nieprzejezdna - pojawiły ubytki w torowisku, co bardzo źle rokuje możliwości przywrócenia ruchu na linii w przyszłości.

Historię linii można przeczytać w artykule Janusza Kućmina, który ukazał się w Pielgrzymach w 1997 r.

Kilometraż stacji (st.) i przystanków (po.) na linii 322 liczony od posterunku odgałęźnego Kłodzko Nowe (w nawiasie odległości wg niemieckiego kilometraża liczone od Kłodzka Głównego). Pogrubieniem zaznaczono stację węzłową, kursywą obiekty nieczynne/nieistniejące.
- , Kłodzko Główne, st., (km 0,00)
- , Kłodzko Miasto, po., (km 1,74)
...
- , Kłodzko Nowe, podg., km -2,553 (km 3,97)
- , Krosnowice Kłodzkie, po., km 0,000 (km 6,90)
- , Żelazno, po., km 3,509 (km 10,13)
- , Ołdrzychowice Kłodzkie, st., km 6,772 (km 13,37)
- , Ołdrzychowice SZKB, bszl., km 9,300
- , Trzebieszowice , po., km 12,221 (km 18,81)
- , Radochów , po. , km 15,349 (km 21,94)
- , Lądek Zdrój, st., km 18,724 (km 25,31)
- , Lądek Stójków , po., km 21,046 (km 27,63)
- , Stronie Śląskie, st., 24,323 (km 30,90)

  • /foto/6590/6590611m.jpg
    1887
  • /foto/6423/6423902m.jpg
    1900
  • /foto/371/371742m.jpg
    1900 - 1903
  • /foto/371/371382m.jpg
    1900 - 1904
  • /foto/100/100821m.jpg
    1900 - 1910
  • /foto/6470/6470168m.jpg
    1934
  • /foto/6470/6470185m.jpg
    1934
  • /foto/7809/7809605m.jpg
    1973
  • /foto/4599/4599906m.jpg
    1978
  • /foto/4599/4599907m.jpg
    1978
  • /foto/4600/4600056m.jpg
    1978
  • /foto/4600/4600057m.jpg
    1978
  • /foto/61/61535m.jpg
    1984
  • /foto/311/311625m.jpg
    2008
  • /foto/333/333491m.jpg
    2010
  • /foto/335/335702m.jpg
    2010
  • /foto/336/336489m.jpg
    2010
  • /foto/408/408275m.jpg
    2011
  • /foto/408/408277m.jpg
    2011
  • /foto/409/409300m.jpg
    2011
  • /foto/409/409567m.jpg
    2011
  • /foto/410/410600m.jpg
    2011
  • /foto/421/421663m.jpg
    2011
  • /foto/430/430129m.jpg
    2011
  • /foto/430/430130m.jpg
    2011
  • /foto/3420/3420667m.jpg
    2012
  • /foto/3420/3420710m.jpg
    2012
  • /foto/3498/3498185m.jpg
    2012
  • /foto/3786/3786353m.jpg
    2013
  • /foto/3786/3786365m.jpg
    2013
  • /foto/3786/3786393m.jpg
    2013
  • /foto/3786/3786973m.jpg
    2013
  • /foto/3787/3787011m.jpg
    2013
  • /foto/3787/3787020m.jpg
    2013
  • /foto/4322/4322035m.jpg
    2013
  • /foto/4306/4306711m.jpg
    2013
  • /foto/4323/4323155m.jpg
    2013
  • /foto/4323/4323158m.jpg
    2013
  • /foto/4344/4344540m.jpg
    2014
  • /foto/4391/4391844m.jpg
    2014
  • /foto/4446/4446422m.jpg
    2014
  • /foto/4454/4454758m.jpg
    2014
  • /foto/4454/4454780m.jpg
    2014
  • /foto/4454/4454900m.jpg
    2014
  • /foto/4472/4472085m.jpg
    2014
  • /foto/4472/4472135m.jpg
    2014
  • /foto/4475/4475101m.jpg
    2014
  • /foto/4497/4497346m.jpg
    2014
  • /foto/4527/4527790m.jpg
    2014
  • /foto/4527/4527863m.jpg
    2014
  • /foto/5195/5195260m.jpg
    2014
  • /foto/5202/5202441m.jpg
    2014
  • /foto/5202/5202442m.jpg
    2014
  • /foto/4548/4548299m.jpg
    2014
  • /foto/4552/4552579m.jpg
    2014
  • /foto/4814/4814715m.jpg
    2014
  • /foto/4876/4876600m.jpg
    2014
  • /foto/4876/4876601m.jpg
    2014
  • /foto/4876/4876612m.jpg
    2014
  • /foto/5109/5109301m.jpg
    2014
  • /foto/5127/5127609m.jpg
    2014
  • /foto/5286/5286513m.jpg
    2015
  • /foto/5286/5286514m.jpg
    2015
  • /foto/5307/5307657m.jpg
    2015
  • /foto/5312/5312488m.jpg
    2015
  • /foto/5312/5312498m.jpg
    2015
  • /foto/5312/5312508m.jpg
    2015
  • /foto/5320/5320317m.jpg
    2015
  • /foto/5320/5320318m.jpg
    2015
  • /foto/5321/5321269m.jpg
    2015
  • /foto/5321/5321859m.jpg
    2015
  • /foto/5309/5309639m.jpg
    2015
  • /foto/5311/5311319m.jpg
    2015
  • /foto/6566/6566673m.jpg
    2017
  • /foto/6566/6566676m.jpg
    2017
  • /foto/6575/6575464m.jpg
    2017
  • /foto/6575/6575502m.jpg
    2017
  • /foto/6595/6595089m.jpg
    2017
  • /foto/6577/6577138m.jpg
    2017
  • /foto/6586/6586147m.jpg
    2017
  • /foto/6588/6588120m.jpg
    2017
  • /foto/6613/6613436m.jpg
    2017
  • /foto/6962/6962639m.jpg
    2017
  • /foto/6962/6962640m.jpg
    2017
  • /foto/6962/6962641m.jpg
    2017
  • /foto/6989/6989764m.jpg
    2017
  • /foto/6989/6989765m.jpg
    2017
  • /foto/7055/7055811m.jpg
    2018
  • /foto/7071/7071826m.jpg
    2018
  • /foto/7071/7071827m.jpg
    2018
  • /foto/7072/7072544m.jpg
    2018
  • /foto/7244/7244589m.jpg
    2018
  • /foto/7244/7244590m.jpg
    2018

Zbigniew Waluś°

Poprzednie: Folwark (dawny) Strona Główna Następne: Jabłów


moose (administrator) | 2011-08-31 20:46:30
Zdjęcie nie przedstawia wiaduktu, natomiast możesz je śmiało przypisać do obiektu dla tej linii :
Petroniusz (admin) | 2011-08-31 21:22:43
Jedna z szyn w oddali (po lewej) jest dziwnie wyprostowana. (?)
moose (administrator) | 2011-09-01 13:24:42
Petro- to ewidentnie akcja złomiarska na tym odcinku. Wydaje mi się, że podkładki stopowe łączące szybę z podkładem są powyrywane. Szyn jako zbyt charakterystycznego elementu nie kradnie się.
tadpole | 2011-09-02 00:10:55
Szyn sie nie kradnie ? Juz czuje sie bezpieczniej.
moose (administrator) | 2011-09-02 09:04:14
Nie kradnie dlatego, że są zbyt charakterystyczne. Jeśli zdarza się akcja z palnikiem to wycina się 2-3 metrową szynkę np. do konstrukcji nadproża. Giną najczęściej podkładki stopowe - ważą dużo i nie są oczywistym elementem kolejowym oraz łubki których zastosowanie może być przeróżne z uwagi na przewiercone otwory. W takiej sytuacji jak widać na zdjęciu choć szyny pozostają pozornie na swoim miejscu nic ich nie trzyma z podkładami.
Petroniusz (admin) | 2011-09-02 06:36:56
Aha
Zbigniew Waluś | 2011-09-01 09:05:16
A ten wiadukt też przypisać do linii Stronie - Kłodzko?
moose (administrator) | 2011-09-01 21:18:50
Oczywiscie, tylko zostaw też przypisanie do Radochowa.