MENU
Nieczynny dworzec kolejowy Jasień - widok od północnego wschodu.

Dodał: Iras (Legzol)° - Data: 2021-07-27 15:01:47 - Odsłon: 743
24 lipca 2021

Data: 2021:07:24 15:07:08   ISO: 200   Ogniskowa: 12 mm   Aparat: Canon EOS 1300D   Przysłona: f/9.5   Ekspozycja: 1/125 s  


Dworzec kolejowy oddano do użytku 15 maja 1875 r. wraz z uruchomieniem odcinka linii Miłkowice - Żagań - Jasień. W budynku znajdowała się poczekalnia z barem, przechowalnia bagażu, kasa oraz biura kolejowe. Obecnie budynek jest częściowo zamieszkały (głównie druga kondygnacja). Pomieszczenia w przyziemiu są zamknięte i nie spełniają już pierwotnej funkcji.
(Iras-Legzol)

  • /foto/6514/6514973m.jpg
    1899
  • /foto/4382/4382076m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/5919/5919570m.jpg
    1905 - 1915
  • /foto/5766/5766574m.jpg
    1906
  • /foto/5791/5791474m.jpg
    1928
  • /foto/7633/7633861m.jpg
    1933 - 1935
  • /foto/6857/6857675m.jpg
    2017
  • /foto/9420/9420781m.jpg
    2021
  • /foto/9420/9420785m.jpg
    2021

Iras (Legzol)°

Poprzednie: Budynek nr 63 (d. dworzec Jasień) Strona Główna Następne: 2019 - 2022 Budowa węzła drogowego Reja


Iras (Legzol) | 2021-07-27 15:06:03
Nazwę obiektu "Ładownia kolejowa Jasień (d. stacja)" można zmienić na "Stacja kolejowa Jasień (dawna)". Ponadto, według mnie, stacja nie powinna mieć przypisania adresowego (tu: ul. Kolejowa 63), tylko samą ulicę. Numer 63 ma dworzec.
maras | 2021-07-27 16:00:17
Numer usunąłem.
Iras (Legzol) | 2021-07-27 21:48:06
Za numer dziękuję, ale została jeszcze ładownia (vide pierwsze zdanie:)
Iras (Legzol) | 2021-07-27 23:13:25
Czy ostatnio o każdą zmianę muszę prosić podaniem? Marku czy mój wniosek o zmianę nazwy jest niewłaściwy? Numer usunąłeś, ale zostawiłeś nazwę "Ładownia..." Zaręczam Ci byłem tam i mogę pod przysięgą zeznać, że nie ma tam żadnej ładowni :) Zatem ponawiam prośbę.
MacGyver_74 | 2021-07-27 23:30:01
W ostatnim okresie funkcjonowania był to przystanek. Wcześniej ładownia, a pierwotnie stacja. Zmieniłem nazwę zgodnie z ostatnią funkcją, dopisałem stację do nazw dawnych. Jednak oficjalnie, wg nomenklatury kolejowej, obiekt nie został zlikwidowany a jedynie wyłączony z eksploatacji. Nie jest więc "dawny", a jedynie "nieczynny". A ten stan może się jeszcze zmienić, bo tory nie zostały zlikwidowane a teren sprzedany. :)
moose | 2021-07-27 23:37:44 | edytowany: 2021-07-27 23:43:16
Sprawa nie jest taka prosta i oczywista i nie do końca rozwiązanie przystankowe jest dobre. Jasień BĘDZIE dopiero przystankiem osobowym o ile uda się przeprowadzić rewitalizację odcinka LK 275 Bieniów - Lubsko w ramach programu Kolej Plus. W ostatnich mi dostępnych "Wykazach posterunków ruchu i punktów eksploatacyjnych" PKP-PLK miał status LPO - a zatem ładowni z funkcją przystanku. Dlatego był ładownią, choć zapewne tej funkcji nie pełnił. Przypominam kolegom że dopisek "dawny" oznacza całkowitą utratę funkcji, a "nieczynny" jej czasowe zawieszenie. Zatem nie jest to jeszcze "Stacja kolejowa Jasień (dawna)" bo linia nie została zlikwidowana, ale rzeczywiście nieczynny przystanek. Dworzec moim zdaniem stracił już swoją funkcję i tu mu się należy zmiana na "Budynek nr 63 (d. dworzec)".
MacGyver_74 | 2021-07-27 23:50:06
Jak sam powiedziałeś, funkcji ładowni raczej nie pełnił, a, równocześnie, przystankiem był od końca IIWŚ. Dlatego uznałem, że taka nazwa będzie najlepsza. Co do wyboru stanu (dawny vs. nieczynny) to chyba się zgadzamy. :)
SP32 | 2021-08-01 23:17:48
Tak dla porządku to Jasień był stacją do początku lat 90-tych XX w.
Iras (Legzol) | 2021-07-28 00:22:22
Panowie administratorzy uzgodnijcie do licha jedną opcję. Wcześniej wyjaśniono mi, że jeżeli dworzec nie jest w całości zamieniony na mieszkania, to ma status nieczynnego. Jeżeli jest całkowicie zamieszkany, to wówczas (i słusznie) ma status budynku. Na tym dworcu parter jest nieczynny, dlatego nazwałem ten budynek dworcem nieczynnym. To tyle wyjaśnia, bo Was szanuję. Co do całkowitej utraty funkcji to widzę relatywizm, bo jednak dworzec ją utracił, a przystanek jest tylko chwilowo nieczynny :)) Co do nazwy "Przystanek" też się z tym zgadzam. Mam tylko pytanie do Rafała" Dlaczego tutaj użyto nazwy "Stacja", chociaż od 1945 r. był to przystanek, a od 1963 r. tylko ładownia? Dlatego wzorując się na przykładzie Budziwojowa, sugerowałem nazwę obiektu „Stacja kolejowa Jasień” (dawna czy nieczynna, pies z nią tańcował :) Reasumując, proszę Kolegów o konsekwencję.
moose | 2021-07-28 10:26:38
Irku - Twoja interpretacja odnośnie dworca nawet mi się podoba, choć nie ze mną to ustalałeś. Nie ma dyskusji wśród adminów i nikt nie spisuje już dobrych pomysłów, stąd zdarza się że mieli się ponownie załatwiony temat. Co do Jasienia - wg mnie dworzec utracił całkowicie swoją funkcję dlatego przekwalifikowałem go na "budynek nr" (zastanawiam się czy zmieniać kategorię obiektu - ale nie, bo na mapie wiadomo od razu że to obiekt infrastruktury kolejowej). Nawet gdyby doszło do rewitalizacji linii 275 na tym odcinku i "uczynnienia" przystanku Jasień to i tak PKP-PLK nie ruszy dworca - zrobią przystanek modułowo (nawierzchnia peronów, wiata, czy wystandaryzowane tablice SIP). Co do Budziwojowa - przed wojną był stacją (posterunkiem ruchowym z urządzeniami srk, dworcem, rampą, ładownią itp.), a cezura 1945 nie ma tu znaczenia. Znaczenie ma natomiast czy jest to obiekt dawnej stacji na linii czynnej/istniejącej, czy nieistniejącej. Jeśli mamy do czynienia ze stacją zdegradowaną do przystanku na czynnej linii to mielibyśmy "Przystanek kolejowy Budziwojów (d. stacja)", a jeśli mamy do czynienia z obiektem który utracił swoją funkcję zupełnie w wyniku likwidacji linii to "Stacja kolejowa Budziwojów (dawna)". Tak to widzę. Jak ktoś chce podyskutować to zapraszam, ja będę tak działać.
Iras (Legzol) | 2021-07-29 10:35:55
Bardzo dziękuję za odpowiedź. Co prawda nie jestem adminem :) ale spisuję wiele rzeczy, bo dążę do tego, aby w kolejnictwie zapanował chociaż "japoński" (jako-taki) porządek. Wyjaśnienie Twojego pojmowania "nieczynności" i "budynkowości" dworców (tak czy siak byłych:) lekko zakwestionuję. Za przykład podam dworzec w Świerzawie. W czasie kiedy stacja była czynna, pociągi jeździły aż miło, dworzec kolejowy wyglądał mniej więcej tak. Po lewej stronie za wejściem od peronów znajdował się magazyn (przed wojną była tam restauracja). Korytarz prowadził na zewnątrz dworca. Bliżej wyjścia "do miasta", po prawej stronie znajdowała się poczekalnia z okienkiem kasowym. W poczekalni był piec kaflowy. Do pomieszczeń służbowych wchodziło się bezpośrednio z peronu. W pierwszym pomieszczeniu urzędował dyżurny ruchu. Z tego pomieszczenia był dostęp do kasy biletowej, pomieszczeń socjalnych i biura zawiadowcy stacji (tak to wyglądało w połowie lat 80. XX wieku). Tak było w przyziemiu. Natomiast całe pierwsze piętro było mieszkaniem, które zajmował zawiadowca z rodziną. Czyli góra - mieszkania, dół - pomieszczenia służbowe. Zatem, jeżeli mieszkanie zostało, a dół jest nieczynny, to cały dworzec jest nieczynny. W przypadku gdy na górze nie będzie nikt mieszkał, a dół będzie czynny, dworzec w dalszym ciągu będzie czynny Jeżeli góra i dół staną się mieszkaniami, to bez dyskusji mamy do czynienia z budynkiem mieszkalnym (d. dworzec). Wiadomo, że w przypadku „nieczynności” góry i dołu, cały obiekt będzie nieczynny. Zatem uważam, że to pomieszczenia służbowe, a dokładniej ich stan, determinują nazwę obiektu. A może ustalić jedną, prostą zasadę? Na liniach czynnych i nieczynnych, gdy budynek dworca w sposób jednoznaczny nie spełnia swojej funkcji, oznaczać dworce jako nieczynne. Natomiast na liniach zlikwidowanych, obligatoryjnie dworce przemianowywać na budynki z adnotacją „d. dworzec”. A teraz… Budziwojów :) Napisałeś Jeśli mamy do czynienia ze stacją zdegradowaną do przystanku na czynnej linii to mielibyśmy "Przystanek kolejowy Budziwojów (d. stacja)", a jeśli mamy do czynienia z obiektem który utracił swoją funkcję zupełnie w wyniku likwidacji linii to "Stacja kolejowa Budziwojów (dawna)". Zatem mam rozumieć, że w przypadku likwidacji linii nr 275 obiekt „Przystanek kolejowy Jasień (nieczynny) zamieni się na „Stacja kolejowa Jasień (dawna)”? To tyle w temacie.
moose | 2021-07-29 10:50:37
Jeśli dojdzie do likwidacji tego odcinka no to tak powinno to być przemianowane, ale... bądźmy dobrej myśli że Kolej Plus pomoże ocalić ten odcinek 275.
Iras (Legzol) | 2021-07-29 10:56:22
Nadzieja umiera ostatnia... Co uważasz na temat mojej propozycji "dworcowej"? Zgodnie z nią zamieniam dworzec Przemków Odlewnia na budynek (zgodnie z Twoją sugestią zostawiam piktogram dworca).
moose | 2021-07-29 13:55:16
Na liniach czynnych i nieczynnych, gdy budynek dworca w sposób jednoznaczny nie spełnia swojej funkcji, oznaczać dworce jako nieczynne. Natomiast na liniach zlikwidowanych, obligatoryjnie dworce przemianowywać na budynki z adnotacją „d. dworzec” - takie rozwiązanie będzie uniwersalne. Jak będę przy dużym komputerze to zaktualizuję zasady ABC o to - żeby nie umknęło.
maras | 2021-07-27 23:30:26
Oj Irku, nie doczytałem... Mam teraz fazę dodawania własnych zdjęć, to mniej uważnie obserwuję stronę, ale widzę, że Piotr już zmienił nazwę na przystanek :))