MENU
Bocznica kolejowa na terenie huty szkła - jak widać w 1987 roku była... zelektryfikowana. Po prawej budynki magazynowe, dawne hale produkcyjne z 1884 r. Za nim biurowiec huty. Autor J. Burzyński.

Oryginalny opis zdjęcia: Huta Szkła "Wałbrzych" w Wałbrzychu. Budynek magazynu i budynek administracyjny ( w głębi)

Źródło: DUN1/HT/PSzl/25/6364

Link do źródłowego zasobu:

Wszystkie prawa zastrzeżone! (© Dolnośląska Biblioteka Cyfrowa)

Dodał: moose° - Data: 2021-05-08 22:24:20 - Odsłon: 1433
maj 1987


Dawny magazyn Huty Szkła Walcowanego Żan-Pol (wcześniej Państwowa Huta Szkła Lanego i Lustrzanego "Lustrzanka" a do roku 1945 Schlesische Spiegelglas Manufaktur). Po roku 1964 (data do ustalenia) w związku z pożarem sąsiedniej sali sportowej magazyn przebudowano na nową halę sportową dla pracowników. Obecnie mieszczą się tu różne hurtownie.
/Petroniusz/

  • /foto/9311/9311867m.jpg
    1987
  • /foto/3811/3811844m.jpg
    2013
  • /foto/3906/3906456m.jpg
    2013
  • /foto/3906/3906457m.jpg
    2013
  • /foto/4020/4020071m.jpg
    2013

Instytut Historii Architektury Sztuki i Techniki Politechniki Wrocławskiej Dolnośląska Biblioteka Cyfrowa - Wszelkie prawa zastrzeżone!

Poprzednie: 2020 - 2024 Budowa apartamentowca Drobnera 5-7 Strona Główna Następne: Opowiadania Zoni


moose | 2021-05-11 11:51:32
Zbliżony widok współczesny:
Chudini | 2021-05-17 23:48:46
@moose ta seria zdjęć przedstawiająca obiekty przemysłowe w latach 80 które ostatnio wrzucasz to jest istny kosmos :O:O:O Na marginesie - w tle chyba lokomotywa 401Da.
MacGyver_74 | 2021-05-18 00:07:08
Porównując do ogrodzenia obstawiałbym raczej SM25, czyli 9D. :)
Chudini | 2021-05-18 23:15:56
Faktycznie wygląda na malutką, ale to nie może być SM25. Powstały tylko 3 sztuki - jedna zezłomowana w 1970, druga w 1976, trzecia od 1975 stoi w Muzeum Kolejnictwa w Warszawie ;)
MacGyver_74 | 2021-05-18 23:35:37
A, bo widzisz... Miałem na myśli 2D / 409Da / SM03. Ale późno już było, a wczoraj wstałem wcześnie i "machnąłem" trasę Wrocław - RTON Chełmiec - TSR Radków - RTON Czarna Góra - Wrocław wykonując na ośrodkach przeglądy. Jak wróciłem miałem dość :)
moose | 2021-05-18 06:17:28
Tego materiału jest tyle, że przez rok mógłbym nic innego nie wrzucać. Jest to dosyć pracochłonne bo wymaga uwzględnienia informacji o źródle i prawach autorskich. Oczywiście każdy użytkownik może dodawać te zdjęcia.
Chudini | 2021-05-18 23:08:03
Czuję się zachęcony :)
moose | 2021-05-18 10:21:34
Bocznicę do Wamagu obsługiwała mała lokomotywa 409Da (na PKP SM03), a bocznicę huty rzeczywiście obsługiwała 401Da - pamiętam charakterystyczne wiązary, które wówczas 10-latkowi pozwalały odróżnić ją od innych lokomotyw manewrowych na sieci PKP.
zbyszek1030 | 2021-05-19 08:41:14
Rozjazd na zdjęciu prowadził do oddziału zamkniętego, pilnowanego przez wojsko. Produkowano tam peryskopy do łodzi podwodnych. Wagony zabierane ochraniane były aż do miejsca rozładunku!
moose | 2021-05-19 09:13:53
Ciekawe Zbyszku! Tylko nasuwa się pytanie, biorąc pod uwagę bardzo ograniczoną ilość łodzi podwodnych, czy tylko peryskopy do łodzi tam produkowano? Przecież peryskopy też są w pojazdach lądowych - czołgach i innych wozach bojowych.
moose | 2021-05-19 09:20:38
Zbyszku - o co może chodzić z tymi przewodami trakcyjnymi? To że w hucie jeździła elektryczna lokomotywa manewrowa (dwuosiowa, podobna do tej z kolejki walimskiej) to wiemy, ale dlaczego są druty w latach 80.? Czy to może już wtórnie wykorzystane pod przewody NN?
moose | 2021-05-19 09:33:29
Apropos - widok z elektrowozem na terenie huty znany jest z jednego rysunku który widziałem w naszym muzeum w kalendarzach wałbrzyskich z lat 30. (może komuś uda się kiedyś przekonać panią Solecką do ich zeskanowania). Była to lokomotywa dwuosiowa, tzw. Werklok, czyli lokomotywa przemysłowa, gdzieś pojawiła się informacja że produkcji szwajcarskiej. To chyba przekłamanie, bo takie lokomotywy produkowały zakłady Siemens-Schuckert (akronim SSW - może to myliło). Z tymże zawsze były to lokomotywy szyte na miarę np: , czy , czy
Chudini | 2021-05-19 10:56:17 | edytowany: 2021-05-19 10:56:31
lokomotywka jest tu po lewej stronie
moose | 2021-05-19 13:00:07
Jestem pod wrażeniem, nie dostrzegłem jej wcześniej!
zbyszek1030 | 2021-05-22 08:08:34
Oprócz peryskopów produkowano również szkło pancerne.Peryskopy w wagonach wieziono do portów całego Układu Warszawskiego.Pracowałem tam w 1971 roku jako mistrz przetoku.Sieć widocznie pozostawiono ponieważ za mnie elektrowozik był lokomotywą czynną i był krótszy od lokomotyw spalinowych,więc swobodnie mieścił się z wagonami na krótkim żeberku na dole.Manewry tam to była mordęga.Pozdrawiam wszystkich!
moose | 2021-05-25 16:24:50
Zbyszku, czy to była lokomotywa normalnotorowa? Pamiętasz jak wyglądała? To była taka maszyna jak tu: ?
zbyszek1030 | 2021-05-29 20:58:00
Tak! To była lokomotywka normalnotorowa. Oprócz niej była jedna 401 Da i jedna 409 Da. Tak było w 1971 roku.