MENU
ZNACZNIKI
Dawny Königsplatz, potem pl. 1 Maja, a obecnie pl. Jana Pawła II w latach 60, widok w kierunku zachodnim w stronę ul. Legnickiej. Od lewej widoczne m.in.: Akademia Muzyczna, kamienice przy ul. Dobrej, kamienica nr 21 , dawna fabryka papierosów i kamienice przy ul. Sokolniczej. W prawym dolnym rogu widoczne ruiny banku Alexanderhaus.
Zdjęcie autorstwa Tomasza Olszewskiego, Wystawa plenerowa zdjęć T.Olszewskiego w Rynku koło pomnika Aleksandra hr. Fredry, wernisaż 1 czerwca 2011 o godz. 11.00 w Ratuszu, wystawa czynna do 30.06.2011 Zaprasza Muzeum Miejskie Wrocławia, Wydawnictwo Via Nova oraz Biuro Promocji Miasta Wrocławia.

Dodał: Mmaciek - Administrator° - Data: 2011-05-29 22:05:53 - Odsłon: 21217
Lata 1960-1965

Plac powstał w pierwszej połowie XIX w. po zdobyciu Wrocławia przez wojska napoleońskie, a następnie wyburzeniu Bramy Mikołajskiej w 1820 r. W dwa lata później nad fosą przerzucono nowy most zwany Królewskim (Königsbrücke). W tym czasie plac miał kształt prostokąta o powierzchni ok. 0,5 ha i zabudowany był od zachodu w podkowę z zamkniętymi narożnikami.
Wtedy plac określany był jako An der Königsbrücke (Przy Moście Królewskim). Lecz już wkrótce wzwiązku z szybkim rozwojem miasta zaszła potrzeba przebudowy placu. W 1866 r. został on powiększony do 1,5 ha, zlikwidowano most zasypując fosę oraz zmieniono nazwę na Königs Platz (plac Królewski). Na początku XX w. w osi fosy wzniesiono na północy pomnik Bismarcka, a naprzeciwko fontannę wraz z grupą rzeźb Walka i Zwycięstwo. Jeszcze przed wojną planowano podwyższyć zabudowę zachodniej strony placu do 5 kondygnacji lecz do realizacji nigdy nie doszło.

W czasie walk o Festung Breslau zabudowa placu została w większości zniszczona. Ocalał jedynie gmach zajmowany obecnie przez Akademię Muzyczną oraz fontanna. W kolejnych latach w ramach odbudowy placu wzniesiono zupełnie niepasujący budynek Cuprum, a także w miejscu dawnego banku braci Alexander wzniesiono nowy budynek szpitala im. Babińskiego. Dużo zmieniło się na początku lat 80. Właśnie wtedy przebudowano plac i utworzono pzejście podziemne (otwarte 24 marca 1984).
Początkowo nieoficjalnie plac nosił nazwę pl. Królewskiego, lecz już w 1946 r. zmieniono nazwę na plac 1. Maja. Obowiązywała ona do 31 XII 2005 r. Od 1 stycznia 2006 r. patronem placu jest papież Jan Paweł II.

  • /foto/252/252127m.jpg
    1820 - 1833
  • /foto/354/354624m.jpg
    1840 - 1850
  • /foto/33/33571m.jpg
    1850 - 1900
  • /foto/7526/7526693m.jpg
    1860 - 1866
  • /foto/5413/5413174m.jpg
    1863
  • /foto/398/398160m.jpg
    1880
  • /foto/3911/3911097m.jpg
    1880
  • /foto/257/257878m.jpg
    1881
  • /foto/4371/4371282m.jpg
    1890
  • /foto/3506/3506935m.jpg
    1890 - 1899
  • /foto/444/444532m.jpg
    1890 - 1900
  • /foto/154/154728m.jpg
    1890 - 1910
  • /foto/5476/5476609m.jpg
    1890 - 1910
  • /foto/3576/3576960m.jpg
    1895 - 1899
  • /foto/12/12848m.jpg
    1895 - 1900
  • /foto/35/35474m.jpg
    1895 - 1900
  • /foto/3321/3321851m.jpg
    1895 - 1900
  • /foto/336/336075m.jpg
    1895 - 1904
  • /foto/6580/6580761m.jpg
    1895 - 1904
  • /foto/1/001287m.jpg
    1895 - 1910
  • /foto/3742/3742352m.jpg
    1898
  • /foto/424/424821m.jpg
    1899
  • /foto/5740/5740820m.jpg
    1899
  • /foto/5802/5802140m.jpg
    1899
  • /foto/6828/6828790m.jpg
    1899
  • /foto/3482/3482001m.jpg
    1900
  • /foto/4828/4828897m.jpg
    1900
  • /foto/5764/5764293m.jpg
    1900 - 1902
  • /foto/218/218809m.jpg
    1900 - 1903
  • /foto/21/21634m.jpg
    1900 - 1904
  • /foto/433/433042m.jpg
    1900 - 1904
  • /foto/3972/3972210m.jpg
    1900 - 1904
  • /foto/5598/5598981m.jpg
    1900 - 1904
  • /foto/5649/5649037m.jpg
    1900 - 1904
  • /foto/5729/5729444m.jpg
    1900 - 1904
  • /foto/6387/6387351m.jpg
    1900 - 1904
  • /foto/11/11780m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/21/21931m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/363/363210m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/6284/6284604m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/8/8938m.jpg
    1900 - 1906
  • /foto/33/33358m.jpg
    1900 - 1906
  • /foto/5844/5844973m.jpg
    1900 - 1907
  • /foto/3404/3404797m.jpg
    1900 - 1909
  • /foto/206/206030m.jpg
    1900 - 1910
  • /foto/3788/3788448m.jpg
    1900 - 1910
  • /foto/6157/6157787m.jpg
    1900 - 1910
  • /foto/35/35376m.jpg
    1900 - 1915
  • /foto/243/243929m.jpg
    1900 - 1920
  • /foto/361/361455m.jpg
    1901
  • /foto/3803/3803647m.jpg
    1901
  • /foto/4071/4071521m.jpg
    1901 - 1910
  • /foto/257/257493m.jpg
    1902
  • /foto/347/347657m.jpg
    1902
  • /foto/435/435886m.jpg
    1902
  • /foto/5652/5652802m.jpg
    1902
  • /foto/6481/6481362m.jpg
    1902
  • /foto/7256/7256464m.jpg
    1902 - 1910
  • /foto/7464/7464883m.jpg
    1902 - 1915
  • /foto/281/281988m.jpg
    1903
  • /foto/5097/5097220m.jpg
    1903
  • /foto/5134/5134789m.jpg
    1904
  • /foto/5316/5316803m.jpg
    1904
  • /foto/190/190347m.jpg
    1905
  • /foto/423/423295m.jpg
    1905
  • /foto/5304/5304996m.jpg
    1905
  • /foto/305/305140m.jpg
    1905 - 1906
  • /foto/7074/7074684m.jpg
    1905 - 1907
  • /foto/3443/3443556m.jpg
    1905 - 1909
  • /foto/6424/6424689m.jpg
    1905 - 1909
  • /foto/7329/7329811m.jpg
    1905 - 1909
  • /foto/0/000761m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/34/34025m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/64/64430m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/383/383895m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/389/389989m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/412/412128m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/417/417065m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/423/423317m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/444/444990m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/5179/5179447m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/6780/6780647m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/5/005797m.jpg
    1905 - 1915
  • /foto/16/16775m.jpg
    1905 - 1915
  • /foto/433/433501m.jpg
    1905 - 1915
  • /foto/3264/3264113m.jpg
    1905 - 1915
  • /foto/3493/3493810m.jpg
    1905 - 1915
  • /foto/3315/3315183m.jpg
    1906
  • /foto/4368/4368021m.jpg
    1906
  • /foto/363/363679m.jpg
    1906 - 1912
  • /foto/7164/7164237m.jpg
    1906 - 1920
  • /foto/4639/4639546m.jpg
    1907
  • /foto/5331/5331907m.jpg
    1907
  • /foto/5992/5992794m.jpg
    1908
  • /foto/404/404110m.jpg
    1909
  • /foto/7890/7890214m.jpg
    1909 - 1919
  • /foto/0/000766m.jpg
    1910
  • /foto/61/61720m.jpg
    1910
  • /foto/218/218819m.jpg
    1910
  • /foto/3781/3781694m.jpg
    1910
  • /foto/6363/6363811m.jpg
    1910
  • /foto/4/004632m.jpg
    1910 - 1915
  • /foto/403/403894m.jpg
    1910 - 1915
  • /foto/410/410273m.jpg
    1910 - 1915
  • /foto/4864/4864921m.jpg
    1910 - 1915
  • /foto/247/247425m.jpg
    1910 - 1916
  • /foto/3973/3973440m.jpg
    1910 - 1916
  • /foto/7798/7798853m.jpg
    1910 - 1916
  • /foto/17/17851m.jpg
    1910 - 1920
  • /foto/33/33041m.jpg
    1910 - 1920
  • /foto/3971/3971073m.jpg
    1910 - 1920
  • /foto/5244/5244928m.jpg
    1910 - 1920
  • /foto/7053/7053155m.jpg
    1910 - 1920
  • /foto/37/37932m.jpg
    1910 - 1930
  • /foto/301/301630m.jpg
    1911
  • /foto/4095/4095317m.jpg
    1911
  • /foto/197/197801m.jpg
    1913
  • /foto/429/429772m.jpg
    1913
  • /foto/6568/6568761m.jpg
    1913
  • /foto/6924/6924973m.jpg
    1915 - 1917
  • /foto/4169/4169276m.jpg
    1915 - 1926
  • /foto/132/132499m.jpg
    1916
  • /foto/292/292814m.jpg
    1916
  • /foto/5175/5175679m.jpg
    1916
  • /foto/396/396214m.jpg
    1917
  • /foto/4438/4438118m.jpg
    1917
  • /foto/250/250272m.jpg
    1920
  • /foto/10/10590m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/215/215691m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/4488/4488588m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/3716/3716454m.jpg
    1920 - 1940
  • /foto/46/46095m.jpg
    1920 - 1941
  • /foto/6557/6557995m.jpg
    1923
  • /foto/300/300380m.jpg
    1925 - 1928
  • /foto/4771/4771922m.jpg
    1925 - 1935
  • /foto/4977/4977258m.jpg
    1927
  • /foto/446/446192m.jpg
    1927 - 1930
  • /foto/423/423229m.jpg
    1928 - 1933
  • /foto/6775/6775378m.jpg
    1929
  • /foto/59/59567m.jpg
    1930
  • /foto/3882/3882718m.jpg
    1930
  • /foto/4603/4603776m.jpg
    1930
  • /foto/410/410128m.jpg
    1930 - 1935
  • /foto/5638/5638033m.jpg
    1930 - 1935
  • /foto/6740/6740883m.jpg
    1930 - 1935
  • /foto/3/003125m.jpg
    1930 - 1937
  • /foto/12/12887m.jpg
    1930 - 1937
  • /foto/33/33037m.jpg
    1930 - 1938
  • /foto/6916/6916984m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/323/323474m.jpg
    1930 - 1943
  • /foto/25/25595m.jpg
    1930 - 1944
  • /foto/4495/4495788m.jpg
    1930 - 1944
  • /foto/4200/4200854m.jpg
    1932
  • /foto/159/159918m.jpg
    1933
  • /foto/338/338185m.jpg
    1933 - 1942
  • /foto/13/13607m.jpg
    1933 - 1944
  • /foto/36/36520m.jpg
    1935
  • /foto/3398/3398426m.jpg
    1935 - 1938
  • /foto/282/282427m.jpg
    1935 - 1940
  • /foto/355/355310m.jpg
    1935 - 1940
  • /foto/3534/3534947m.jpg
    1935 - 1940
  • /foto/424/424351m.jpg
    1935 - 1942
  • /foto/3642/3642904m.jpg
    1936
  • /foto/315/315906m.jpg
    1936 - 1942
  • /foto/440/440783m.jpg
    1937
  • /foto/4117/4117271m.jpg
    1937
  • /foto/6369/6369736m.jpg
    1937
  • /foto/6466/6466402m.jpg
    1938
  • /foto/7675/7675124m.jpg
    1938
  • /foto/48/48124m.jpg
    1938
  • /foto/313/313738m.jpg
    1938 - 1943
  • /foto/401/401815m.jpg
    1938 - 1944
  • /foto/297/297338m.jpg
    1939
  • /foto/3314/3314912m.jpg
    1939
  • /foto/365/365081m.jpg
    1940
  • /foto/3339/3339848m.jpg
    1940
  • /foto/43/43260m.jpg
    1940 - 1944
  • /foto/3866/3866710m.jpg
    1940 - 1944
  • /foto/33/33045m.jpg
    1940 - 1945
  • /foto/430/430567m.jpg
    1941
  • /foto/3776/3776296m.jpg
    1941
  • /foto/3848/3848339m.jpg
    1941
  • /foto/306/306785m.jpg
    1942
  • /foto/6287/6287688m.jpg
    1942
  • /foto/17/17944m.jpg
    1943 - 1944
  • /foto/17/17943m.jpg
    1944
  • /foto/0/000760m.jpg
    1945
  • /foto/0/000773m.jpg
    1945
  • /foto/0/000774m.jpg
    1945
  • /foto/4147/4147618m.jpg
    1945
  • /foto/67/67574m.jpg
    1947
  • /foto/33/33910m.jpg
    1955 - 1963
  • /foto/4051/4051385m.jpg
    1961
  • /foto/102/102954m.jpg
    1961
  • /foto/4051/4051355m.jpg
    1962
  • /foto/446/446093m.jpg
    1964
  • /foto/4459/4459950m.jpg
    1969
  • /foto/6853/6853640m.jpg
    1969 - 1970
  • /foto/3948/3948512m.jpg
    1972
  • /foto/251/251769m.jpg
    1974
  • /foto/362/362000m.jpg
    1975
  • /foto/7324/7324465m.jpg
    1975
  • /foto/5495/5495651m.jpg
    1976
  • /foto/208/208720m.jpg
    1977
  • /foto/223/223401m.jpg
    1978
  • /foto/6733/6733836m.jpg
    1978 - 1980
  • /foto/241/241434m.jpg
    1979
  • /foto/6607/6607367m.jpg
    1980
  • /foto/443/443264m.jpg
    1983
  • /foto/454/454424m.jpg
    1988
  • /foto/3804/3804908m.jpg
    1988 - 1989
  • /foto/4488/4488981m.jpg
    1991
  • /foto/3/003003m.jpg
    2003
  • /foto/17/17556m.jpg
    2004
  • /foto/41/41668m.jpg
    2005
  • /foto/44/44634m.jpg
    2005
  • /foto/54/54445m.jpg
    2005
  • /foto/56/56953m.jpg
    2005
  • /foto/90/90633m.jpg
    2006
  • /foto/97/97400m.jpg
    2006
  • /foto/106/106178m.jpg
    2006
  • /foto/119/119853m.jpg
    2006
  • /foto/175/175401m.jpg
    2007
  • /foto/149/149817m.jpg
    2007
  • /foto/6241/6241734m.jpg
    2008
  • /foto/227/227374m.jpg
    2008
  • /foto/374/374681m.jpg
    2011
  • /foto/399/399163m.jpg
    2011
  • /foto/3860/3860757m.jpg
    2013
  • /foto/4446/4446573m.jpg
    2014
  • /foto/5409/5409818m.jpg
    2015
  • /foto/5455/5455055m.jpg
    2015
  • /foto/5473/5473988m.jpg
    2015
  • /foto/6071/6071585m.jpg
    2016
  • /foto/6583/6583019m.jpg
    2017

Wrocław lat sześćdziesiątych XX wieku na fotografiach Tomasza Olszewskiego Marzena Smolak , VIA NOVA , Wrocław 2011

Poprzednie: 2010 - 2012 Budowa mostu Wschodniego Strona Główna Następne: 2010 - 2013 Budowa odcinka Siechnice - Łany


maras - Administrator | 2011-05-29 22:07:39
O, Matko Boska!!!!!!!! Leżę i kwiczę....
mietok - Administrator | 2011-05-31 17:41:34
Oby nie za głośno :))))
alsen | 2011-05-29 22:28:24
Porażające zdjęcie, super że trafiło na "hydral"!
alsen | 2011-05-29 22:35:48
ps. Na prawo od narożnej kamienicy przy Legnickiej 21, jest chyba "moja" kamienica...
wopa | 2011-05-30 06:45:35
Faktycznie ta fota powala...
Wincenty Miros | 2011-05-30 08:31:43
Niewiele zostało z tego rejonu miasta ale pojawiła się już nowa zabudowa - Izba wytrzeźwień czyli "żłobek" przy ul. Sokolniczej.
PP | 2011-05-30 13:50:00
Lokalizacja tego przybytku miała swoje uzasadnienie m.in. w tym, że wokół placu JPII (wówczas 01.05) funkcjonowało wówczas 5 budek z piwem. Spragniona brać korzystając z przerwy na przesiadkę uzupełniała poziom, co przy dłuższych postojach często skutkowało utratą pionu.
Waclaw Grabkowski | 2011-05-30 21:49:44
:))))
Hanf75 | 2011-06-11 14:50:21
W albumie, pod powyższym zdjęciem błędnie napisano, że jest to "panorama [...] z wieży kościoła św. Barbary.
Wincenty Miros | 2011-06-11 17:30:29
Zdjęcie zostało zrobione prawdopodobnie z dachu budynku u zbiegu ulic Mikołaja i Ruskiej.
Mmaciek - Administrator | 2011-06-11 18:41:09
Dokładnie to z tej
Tadeusz S. | 2011-06-27 23:01:53
Maćku...zaskakujesz nas coraz bardziej...:)))
Mmaciek - Administrator | 2011-06-27 23:37:07
Poczekajcie do połowy lipca, będzie co oglądać ;-))
Virzzz - Administrator | 2011-06-27 23:38:38
Oj będzie... :)
Zagra-Lin | 2015-03-18 01:55:00
Wiatr hula do tego stopnia na Legnickiej, że widać nawet bunkier na Strzegomskim...
wito-Administrator | 2015-03-18 21:27:50
Dobrze widzę ? Majaczy szalet za fontanną i widać stację benzynową pod znacznikiem "Sokolnicza" ?
Wincenty Miros | 2015-03-18 21:50:50
Wito. Dobrze widzisz. Jest szalet i stacja benzynowa. Ja dodam jeszcze do tego dwa słupy ogłoszeniowe i dwa propagandowe.
PP | 2015-03-19 00:30:57
Z ciekawostek:
- dwie pętle tramwajowe - wokół stacji benzynowej i po przeciwnej stronie ul. Legnickiej,
- ślad po pomniku Bismarcka
- brak wiadomego dębu