MENU
Dolnośląski kolos na szynach - elektrowóz serii E95 za chwile zniknie w czeluści tunelu pod Brzezinką ze składem towarowym. Seria 6 elektrowozów, które trafiły na Dolny Śląśk w latach 1927-28 miała docelowo obsługiwać zelektryfikowaną magistralę ze Zgorzelca przez Legnicę, Wrocław do Groszowic, a ich miejscem stacjonowania miała być elektrowozownia w Miłkowicach k. Legnicy. Do tej elektryfikacji nie doszło i wszystkie 6 maszyn stacjonowało w Jeleniej Górze do 1945 roku obsługując najcięższe składy - głównie z wałbrzyskim węglem na odcinku Jaworzyna Śląska - Schlauroth k. Görlitz. Lokomotywa ta o masie służbowej 139 ton z powodzeniem prowadziła po Śląskiej Kolei Górskiej pociągi o masie przekraczającej 2.500 ton - dziś takich składów się nie spotyka. Cała seria E95 przetrwała wojnę i po 7 letniej tułaczce po ZSRR wróciły do Dessau, gdzie zdecydowano o zregenerowaniu 3 maszyn. Dla celów muzealnych zachowano 1 egzemplarz E95 02, który znajduje się w muzeum w Halle/Saale: . Zdjęcie pochodzi z książki Hans-Juergena Scharfa Eisenbahnen zwischen Oder und Weichsel z 1981 roku.

Dodał: moose° - Data: 2011-05-15 19:09:52 - Odsłon: 4674
Lata 1932-1936

W 1909 r. szkody górnicze w tunelu były tak wielkie, że konieczne były prace naprawcze. Początkowo pociągi jeździły jeszcze jednym torem, położonym w środku normalnie dwutorowego tunelu, tak że możliwy był ruch kolejowy w tunelu z jednoczesnymi pracami zabezpieczającymi. Dalsze obsunięcia skały zmusiły dyrekcję kolei do zamknięcia tunelu. Pociągi używały w tym czasie objazdu przez Szczawno-Zdrój.
Podjęto decyzję skrócenia tunelu od strony Podgórza o 50 m. Prace te rozpoczęto wiosną 1909 r., w trakcie których doszło do obsunięcia skały i zawalenia wschodniego wejścia do tunelu. Od strony Kuźnic (zachodniej) szkody nie były tak wielkie, konieczne były jednak prace zabezpieczające. Prace prowadziła firma Grün & Bilfinger z Mannheimu, zatrudniono przy nich około 200 Włochów z południowego Tyrolu. Uroczyste otwarcie skróconego tunelu odbyło się 1.12.1910 r.

  • /foto/5316/5316670m.jpg
    1866 - 1879
  • /foto/4273/4273173m.jpg
    1908 - 1909
  • /foto/387/387804m.jpg
    1909
  • /foto/397/397583m.jpg
    1909
  • /foto/4258/4258019m.jpg
    1909
  • /foto/4260/4260957m.jpg
    1909
  • /foto/5960/5960904m.jpg
    1909
  • /foto/10703/10703311m.jpg
    1909
  • /foto/76/76106m.jpg
    1909
  • /foto/76/76109m.jpg
    1909
  • /foto/9661/9661056m.jpg
    1909 - 2022
  • /foto/76/76114m.jpg
    1910
  • /foto/76/76116m.jpg
    1910
  • /foto/76/76117m.jpg
    1910
  • /foto/387/387772m.jpg
    1910
  • /foto/259/259449m.jpg
    1920 - 1922
  • /foto/4324/4324088m.jpg
    2013
  • /foto/4324/4324089m.jpg
    2013

inne

Poprzednie: Dom nr 15a Strona Główna Następne: Folwark


moose | 2011-05-15 19:26:26
Dodam jeszcze, że zdjęcie było już kiedyś na stronie i mocno się zdziwiłem, że go już nie ma. No to wraca. Co do datowania to dla uzupełnienia należy dodać, że od 1932 r. tunel pod Brzezinką był już tylko jednotorowy, gdyż po stwierdzeniu w 1930 r. kolejnych pęknięć w obetonowanych ścianach tunelu zdecydowano o wstawieniu do tunelu stalowego -gorsetu- z ram stalowych, kosztem ograniczenia prześwitu dla jednego toru. Było to kolejne poważne utrudnienie w ruchu kolejowym (100 pociągów na dobę wówczas na tym odcinku!), gdyż de facto linia na odcinku z Wałbrzycha Głównego do Boguszowa stała się także jednotorową. Ostatecznym rozwiązaniem problemu była już radykalna rozbiórka kłopotliwego tunelu.