MENU
Postindustrialny kompleks zabudowań po dawnej fabryce drutu, zwanym najczęściej Belgijską Fabryką Drutu, a potocznie - Drucianką. Po sąsiedzku działała cynkownia. Fabryka drutu była czołowym producentem drutu, gwoździ i łańcuchów na teren Imperium Rosyjskiego.

W latach 1899-1944 fabryka była zarządzana przez Belgów z siedzibą zarządu spółki w Brukseli. W pierwszych dniach II wojny światowej, zakład został zbombardowany, a część budynków uległa zniszczeniu lub utraciła dachy na skutek pożaru. Robotnicy zostali następnie deportowani do obozu koncentracyjnego KL Auschwitz. Na terenie zakładu działała grupa konspiracyjna rozbita przez Gestapo. Ponad 30 pracowników w tym najsłynniejszego pracownika fabryki – Karola Wójcika deportowano do obozu koncentracyjnego KL Auschwitz. Do dziś przy dawnej bramie Drucianki przy ulicy Objazdowej pozostała tablica, wmurowana w 1951 r., z napisem informującym, że w tej fabryce w latach 1909-1940 pracował i walczył Karol Wójcik, zamordowany w Oświęcimiu 10 marca 1941 r.

Po II wojnie zakład wznowił produkcję.W połowie lat 90-tych XX wieku, w chwili powstania FSO-Daewoo, na ulicy Objazdowej produkowano sprężyny dla potrzeb fabryki samochodów na Żeraniu. Po 101 latach funkcjonowania, w 2000 roku, zakład zakończył swoją działalność. Zabudowania wpisane do rejestru zabytków w 2010 28 grudnia 2001 roku DAEWOO-FSO MOTORS sprzedało kilku obywatelom Wietnamu liczący prawie 40 tys m2 kompleks przemysłowy za nieco ponad 7 mln zł.


Dodał: Danuta B.° - Data: 2021-03-05 17:31:34 - Odsłon: 224
24 sierpnia 2018

Data: 2018:08:24 09:46:58  


Dawny kompleks nosił również nazwy Belgijska Fabryka Drutu w Warszawie, a po wojnie jako Warszawska Fabryka Drutu i Gwoździ im. Karola Wójcika i Fabryka Sprężyn im. Karola Wójcika. Fabryka została założona w 1899 r. Po sąsiedzku, przy obecnej ulicy Wojnickiej powstała w 1905 r. cynkownia. Oba zakłady współpracowały ze sobą. Od samego początku istnienia fabryka drutu była czołowym producentem drutu, gwoździ i łańcuchów na teren Cesarstwa Rosyjskiego. W latach 1899-1944 fabryka była zarządzana przez Belgów z siedzibą zarządu spółki w Brukseli.
Po I wojnie asortyment wzbogacono o ofertę sprężyn i kabli.

W pierwszych dniach II wojny światowej, zakład został zbombardowany, a część budynków uległa zniszczeniu lub utraciła dachy na skutek pożaru. Od połowy 1940 r., na terenie zakładu zaczęła ukazywać się konspiracyjna gazeta, o czym powiadomił gestapo jeden z konfidentów przekazując także listę robotników czytających ją. Robotnicy zostali aresztowani w październiku 1940 r., podczas zorganizowanej akcji gestapo, które wkroczyło na teren fabryki aresztując ponad 30 pracowników w tym najsłynniejszego pracownika fabryki – Karola Wójcika. Robotnicy zostali następnie deportowani do obozu koncentracyjnego KL Auschwitz. Z aresztowanych robotników wróciło tylko pięciu. Do dziś przy dawnej bramie Drucianki przy ulicy Objazdowej pozostała tablica, wmurowana w 1951 r., z napisem informującym, że w tej fabryce w latach 1909-1940 pracował i walczył Karol Wójcik, zamordowany w Oświęcimiu 10 marca 1941 r.

W 1944 r., na polecenie Władysława Dworakowskiego powstał na terenie fabryki komitet samoobrony mający na celu ochronę zakładu przed grabieżą i zniszczeniem. Dzięki temu w okresie powstania warszawskiego, podczas ewakuacji fabryki przez Niemców, zdołano ukryć pasy transmisyjne, smary, cynk, ołów, silniki elektryczne oraz wagony z węglem, drutem i inne materiały produkcyjne. Podczas zajęcia Pragi, we wrześniu 1944 r., przez Sowietów – fabryka uległa spaleniu. Ocalał jedynie budynek magazynu wyrobów gotowych, który posłużył do odbudowy zakładu w okresie powojennym. W 1946 r., po nacjonalizacji zakładu, wykonano generalny remont a przedsiębiorstwo wznowiło działalność pod nazwą Warszawskiej Fabryki Drutu i Gwoździ im. Karola Wójcika. W 1952 r. przekształcono ją na Warszawską Fabrykę Sprężyn, co odpowiadało zmianie profilu produkcji zakładu, zajmującego się wyrobem sprężyn dla przemysłu motoryzacyjnego, lotniczego i rolniczego.

W połowie lat 90-tych XX wieku, w chwili powstania FSO-Daewoo, na ulicy Objazdowej produkowano sprężyny dla potrzeb fabryki samochodów na Żeraniu.

Po 101 latach funkcjonowania, w 2000 roku, zakład zakończył swoją działalność.
Zabudowania wpisane do rejestru zabytków w 2010 r. Część zabudowań jest użytkowana, pozostałe popadają w ruinę.


28 grudnia 2001 roku DAEWOO-FSO MOTORS sprzedało kilku obywatelom Wietnamu liczący prawie 40 tys m2 kompleks przemysłowy za nieco ponad 7 mln zł.

W 2010 roku zabudowania fabryczne jako jednego niewielu zachowanych przykładów twórczości Kazimierza Loeve - wybitnego polskiego budowniczego zostały wpisane do rejestru zabytków.

Największą wartość spośród całego zabytkowego zespołu zabudowań przedstawia budynek portierni oraz budynek administracyjny. Oba z nich są przykładami popularnego na przełomie XIX i XX wieku tak zwanego stylu "ceglanego", typowego dla ówczesnej architektury municypalnej i przemysłowej. Wykonane zostały z czerwonej, nieotynkowanej cegły. Zdobienia elewacji tych budynków nawiązują do form neogotyckich. Szczególnie interesujące jest częściowo zachowane wyposażenie wnętrza budynku biurowego, w którym mieściło się również luksusowe mieszkanie dyrektora fabryki.


Za


  • /foto/10441/10441183m.jpg
    1935
  • /foto/10441/10441186m.jpg
    1945
  • /foto/10441/10441164m.jpg
    2013
  • /foto/10441/10441165m.jpg
    2013
  • /foto/10441/10441166m.jpg
    2013
  • /foto/9198/9198475m.jpg
    2018
  • /foto/9198/9198477m.jpg
    2018
  • /foto/9198/9198466m.jpg
    2021
  • /foto/9198/9198467m.jpg
    2021
  • /foto/9198/9198468m.jpg
    2021
  • /foto/9198/9198469m.jpg
    2021
  • /foto/9198/9198470m.jpg
    2021
  • /foto/9198/9198471m.jpg
    2021
  • /foto/9198/9198472m.jpg
    2021
  • /foto/9198/9198473m.jpg
    2021
  • /foto/10441/10441209m.jpg
    2023
  • /foto/10441/10441210m.jpg
    2023
  • /foto/10441/10441211m.jpg
    2023
  • /foto/10441/10441217m.jpg
    2023
  • /foto/10441/10441218m.jpg
    2023
  • /foto/10441/10441229m.jpg
    2023
  • /foto/10441/10441212m.jpg
    2023
  • /foto/10441/10441213m.jpg
    2023
  • /foto/10441/10441214m.jpg
    2023
  • /foto/10441/10441215m.jpg
    2023
  • /foto/10441/10441216m.jpg
    2023
  • /foto/10441/10441246m.jpg
    2023
  • /foto/10441/10441247m.jpg
    2023
  • /foto/10441/10441248m.jpg
    2023
  • /foto/10441/10441249m.jpg
    2023
  • /foto/10441/10441250m.jpg
    2023
  • /foto/10441/10441251m.jpg
    2023
  • /foto/10441/10441252m.jpg
    2023
  • /foto/10441/10441253m.jpg
    2023
  • /foto/10630/10630202m.jpg
    2023
  • /foto/10630/10630203m.jpg
    2023
  • /foto/10630/10630204m.jpg
    2023

Zdjęcia Anny M.

Poprzednie: Zespół budynków dawnej Fabryki Drutu, Sztyftów i Gwoździ (tzw. Drucianka) Strona Główna Następne: Zespół budynków dawnej Fabryki Drutu, Sztyftów i Gwoździ (tzw. Drucianka)