Panorama Odry na wysokości widocznego pośrodku ujścia rzeki Oławy.
Przy dolnej krawędzi znajduje się Mauritiusbrücke (obecnie Most Oławski), który został wybudowany w latach 1882-1883 według projektu inżyniera budowlanego Alexandra Kaumanna. Niewielki kanał portowy widoczny pośrodku powstał w latach 1842 – 1844, w miejscu naturalnej zatoki Oławy, która przez pewien czas pełniła rolę ujścia do Odry, w czasie kiedy jej bieg na tym odcinku był bardzo nieregularny. Ze względu na swój kształt był on potocznie nazywany „Schlung” – czyli gardziel. Od początku pełnił głównie rolę zimowiska barek i statków floty odrzańskiej, zarówno pasażerskiej jak i towarowej. Co ciekawe w porcie poza sezonem cumowano także pływające kąpieliska rzeczne, za które obowiązywała najwyższa stawka. W latach 60. XIX w. do „gardzieli” dowożono materiały budowlane do powstającego w pobliżu nowoczesnego zakładu wodociągowego. Po jego uruchomieniu w 1871 r., do portu zawijały barki z węglem, który był następnie transportowany kolejką wąskotorową do zakładu, gdzie służył jako paliwo do potężnych kotłów parowych. Powstający w trakcie spalania odpad żużlowy był wywożony z powrotem i ładowany na statki. Warto zwrócić uwagę na widoczny na pocztówce kwartał zabudowy pomiędzy Am Ohlau Ufer oraz Margarethenstrasse (nabrzeże Słowackiego, ul. Mazowiecka) oraz budynki stojące na przy początkowym biegu Am Weidenndamme (ulica na Grobli). Budynek przy dolej krawędzi z charakterystycznym szczytem to siedziba najstarszego wrocławskiego klubu wioślarskiego – Erste Breslauer Ruder Verein . Po drugiej stronie widoczna jest zabudowa wzdłuż Uferstrasse (obecnie Wybrzeże Wyspiańskiego). Większość prezentowanej zabudowy została zniszczona w czasie oblężenia Festung Breslau. Zachowany w swoim pierwotnym kształcie basen portowy jest jednym z najciekawszych zabytków dziewiętnastowiecznej techniki. Od kilku lat jest on nieużytkowany i czeka na zagospodarowanie. Pocztówka i tekst z fanp. "Monety - D.H. Feniks - Wrocław Rynek". |