MENU
Przystanek kolejowy Szklarska Poręba Huta - widok w kierunku wyjazdu na Jakuszyce. Jednokrawędziowy peron zbudowano w 2018 roku - przy okazji przesunięto oś przystanku na km 31,062.

Dodał: moose° - Data: 2021-01-24 21:27:30 - Odsłon: 823
28 lipca 2020

Data: 2020:07:28 09:05:19   ISO: 400   Ogniskowa: 32 mm   Aparat: NIKON CORPORATION NIKON D7100   Przysłona: f/9   Ekspozycja: 10/3200 s  


Stacja Szklarska Poręba Huta - przed wojną Josephinenhütte, a do 1947 r. Jóźwin, była pierwszą stacją za Szklarską Porębą Górną, oddaloną od niej o 2,5 km. Huta była największą stacją na górskim odcinku tzw. Kolei Izerskiej: miała 6 torów, rampę, 2 place załadunkowe, skład węgla i obrotnicę. Na stacji tej kończyły bieg pociągi, które zostawiały większość podróżnych na stacji Szklarska Poręba Górna, natomiast na "Hucie" obrządzano parowozy i formowano składy powrotnych pociągów pasażerskich. Tutaj także prowadzono najintensywniejszy ruch towarowy - dostarczano surowce dla pobliskiej huty szkła Julia, załadowywano jej produkty, a także drewno z izerskich lasów i kamień z pobliskiego kamieniołomu granitu. Stację oddano do ruchu z wielką pompą 30 czerwca 1902 r., a zelektryfikowano w 1923 r. Po 1945 r. pociągi pasażerskie w liczbie 4 par na dobę kursowały do 1958 r., a towarowe (zbiorowe) do końca lat 70. Następnie zlikwidowano stację sprowadzając posterunek do nieczynnej ładowni. W 2009 roku rozpoczął się remont odcinka ze Szklarskiej Poręby Górnej do Jakuszyc prowadzony przez Dolnośląską Służbę Dróg i Kolei, gdyż to Urząd Marszałkowski przejął ten odcinek. Przystanek uruchomiono ponownie 3 lipca 2010 roku (zbudowano niewielką wiatę w otoczeniu starej infrastrykury). W kolejnych latach doprowadzono do ruiny i ostatecznie do wyburzenia dawnych budynków stacyjnych, a w 2017 roku rozpoczął się kolejny remont i budowa nowego przystanku. W 2018 roku oddano przystanek wyposażony w nowy peron, którego wysokość dostosowano do kursującego taboru oraz postawiono wiatę dla podróżnych, wiatę na rowery i wykonano parking na trzy samochody. Po przejęciu linii przez województwo zmieniono pikietaż przystanku z km 30,950 na km 31,062. (moose)

  • /foto/374/374534m.jpg
    1910 - 1915
  • /foto/6826/6826859m.jpg
    1923 - 1930
  • /foto/3964/3964646m.jpg
    1925 - 1935
  • /foto/375/375273m.jpg
    1927 - 1930
  • /foto/258/258488m.jpg
    1934 - 1939
  • /foto/374/374344m.jpg
    1934 - 1939
  • /foto/9001/9001045m.jpg
    1935
  • /foto/373/373726m.jpg
    1935 - 1939
  • /foto/6539/6539988m.jpg
    1992
  • /foto/9233/9233731m.jpg
    2006
  • /foto/9233/9233732m.jpg
    2006
  • /foto/9233/9233741m.jpg
    2006
  • /foto/9233/9233743m.jpg
    2006
  • /foto/9233/9233744m.jpg
    2006
  • /foto/9233/9233745m.jpg
    2006
  • /foto/9233/9233747m.jpg
    2006
  • /foto/9233/9233751m.jpg
    2006
  • /foto/222/222310m.jpg
    2007
  • /foto/222/222313m.jpg
    2007
  • /foto/222/222469m.jpg
    2007
  • /foto/222/222470m.jpg
    2007
  • /foto/222/222474m.jpg
    2007
  • /foto/337/337609m.jpg
    2010
  • /foto/337/337611m.jpg
    2010
  • /foto/337/337613m.jpg
    2010
  • /foto/389/389128m.jpg
    2011
  • /foto/404/404634m.jpg
    2011
  • /foto/4288/4288069m.jpg
    2011
  • /foto/3380/3380767m.jpg
    2012
  • /foto/3380/3380768m.jpg
    2012
  • /foto/3971/3971965m.jpg
    2013
  • /foto/4921/4921317m.jpg
    2014
  • /foto/4922/4922855m.jpg
    2014
  • /foto/4890/4890908m.jpg
    2014
  • /foto/4890/4890924m.jpg
    2014
  • /foto/5960/5960898m.jpg
    2016
  • /foto/5991/5991081m.jpg
    2016
  • /foto/5991/5991084m.jpg
    2016
  • /foto/5991/5991086m.jpg
    2016
  • /foto/5991/5991089m.jpg
    2016
  • /foto/8589/8589779m.jpg
    2016
  • /foto/8589/8589802m.jpg
    2016
  • /foto/6993/6993104m.jpg
    2017
  • /foto/7808/7808750m.jpg
    2018
  • /foto/8772/8772218m.jpg
    2020
  • /foto/9133/9133970m.jpg
    2020
  • /foto/9133/9133972m.jpg
    2020
  • /foto/9032/9032592m.jpg
    2020
  • /foto/9122/9122254m.jpg
    2020
  • /foto/9122/9122258m.jpg
    2020

moose°

Poprzednie: Przystanek kolejowy Szklarska Poręba Huta (d. stacja) Strona Główna Następne: Pensjonat Villa Hubertus


marzipan | 2021-01-25 13:37:55
Kolorystyka infrastruktury przystanku jakaś nie DSDIKowa.
moose | 2021-01-25 14:48:42
Dokładnie. To chyba jeszcze z czasów przed-trzebnickich, ale z drugiej strony co to obchodzi pasażerów, a też koszty robić tylko dlatego że się szablon kolorystyczny zmienia to jużby było mocno polaczkowate.
marzipan | 2021-01-25 15:05:59
Ten peron został właśnie przebudowany całkiem niedawno, jakoś w 2018 roku, czyli niewiele przed przywracaniem Bielawy do życia, gdzie jednak zastosowano standardową dla DSDiK kolorystykę pomarańczową. Być może nie zdecydowano się na tak jaskrawe kolory ze względu na nieco inny charakter linii i zachowanie drewnianych wiat.