MENU
Dawny budynek stacyjny prywatnej kolejki Malczyce - Jawor. Dziś kolejowy budynek gospodarczy.

Dodał: stap° - Data: 2020-12-01 18:04:00 - Odsłon: 710
08 października 2013

Data: 2013:10:08 14:57:01   ISO: 100   Ogniskowa: 14 mm   Aparat: OLYMPUS IMAGING CORP. E-500   Przysłona: f/5.6   Ekspozycja: 1/80 s  


Pozostałości infrastruktury prywatnej kolejki Malczyce - Jawor. Położona w bezpośrednim sąsiedztwie państwowej stacji i dworca, tworzyła odrębną jednostkę, pierwotnie zapewne nawet bez powiązania z koleją państwową. Pociągi kolejki do 1945 roku, w zasadzie nie wjeżdżały na perony kolei państwowych. Po 1945 roku wchłonięta przez PKP, obiekty przystosowano do innych funkcji lub wyburzono.

  • /foto/182/182966m.jpg
    2007

stap°

Poprzednie: ul. Spychalskiego Stanisława Strona Główna Następne: Budynek nr 37


maras | 2020-12-01 21:31:42
A dlaczego są dwie stacje kolejowe w Malczycach?
stap | 2020-12-01 23:10:30 | edytowany: 2020-12-01 23:12:42
LK 315 była prywatna. Widać nie dogadali się z państwowymi w sprawie korzystania z dworca, stacji malczyckiej, albo taniej tak było :) Dlatego powstała taka mini infrastruktura
stap | 2020-12-01 23:20:18
Oczywiście zaraz po wojnie zlikwidowano ten "relikt" a linie wpięto w system PKP. Oryginalne wagoniki "westernowe" jeździły do lat 70 - tych na tej trasie.
maras | 2020-12-01 23:50:03
To znaczy była to wąskotorówka?
stap | 2020-12-02 00:15:05
Nie, normalnotorowa. Kolejka - w sensie skali i długości trasy bardziej :) Co do infrastruktury osobnej - to podobnie było w Środzie z dojazdówką z miasta na dworzec. Jednak ich stacyjka była w Środzie, a na stacji Środa Sląska mieli tylko swój peron.
SP32 | 2020-12-02 00:44:18
Linie te - Kleinbahn powstawały na podstawie oddzielnych przepisów dotyczących ich budowy i eksploatacji. Oddzielne układy torowe i perony na stacjach stycznych były w tym przypadku regułą, a w wielu przypadkach budowano również oddzielne budynki stacyjne.
SP32 | 2020-12-02 00:59:02
Po wojnie eksploatowano na tych liniach tabor taki, jaki był po prostu w posiadaniu okolicznych parowozowni i wagonowni PKP. Przykładowo na linii nr 315 pociągi były prowadzone legnickimi parowozami serii Tr5, a później Ok1. Relacje pociągów również uległy zmianie i były dostosowywane do warunków miejscowych - na przedmiotowej linii w latach powojennych kursowały pociągi relacji Legnica - Malczyce - Jawor, w większości osobowo -towarowe z obsługą kliku ładowni. Były więc istotne różnice w porównaniu z eksploatacją takich linii przed 1945 r., kiedy stosowano specyficzny tabor (m.in. małe parowozy ELNA), a relacje pociągów na ogół nie łączyły się z siecią państwową.
maras | 2020-12-02 01:11:10
Dzięki.
stap | 2020-12-02 06:54:28 | edytowany: 2020-12-02 06:59:23
Pamiętam jako dziecko (l.70-te) - mały, mniejszy niż inne , (zielonkawy ?) parowóz. No i te odjazdowe wagony osobowe :) Przedziałowce z wejściami od zewnątrz i długim zewnętrznym stopniem, dechą... Czasem jak była luka czasowa duża w pociągach do Legnicy z Malczyc, to jechało się "bonanzą" jak mówili w Malczycach - via Jawor. Nie pamiętam czy taka relacja była, ale w każdym razie od Jawora do Legnicy jechał ten sam skład i nie trzeba było wysiadać
SP32 | 2020-12-02 16:30:59 | edytowany: 2020-12-02 16:42:57
Były przede wszystkim relacje bezpośrednie Jawor - Legnica przez Malczyce, a sporadycznie w niektórych latach zdarzały się inne, np. Jawor - Malczyce - Środa Śl. Nie było możliwości aby ten sam skład był wykorzystywany do obsługi pociągów Jawor - Legnica po linii nr 137 ponieważ takich relacji nie było. Wagony z tego obiegu kursowały natomiast w relacji Jawor - Roztoka - Marciszów. Parowozy były standardowe, jak na innych liniach obsługiwanych przez legnicką szopę. W latach 70 - tych było to królestwo Ok1, które od drugiej połowy tej dekady były stopniowo zastępowane przez spalinówki SP42. Przejściowo, na moment w Legnicy pojawiło się również kilka wagonów spalinowych SN61. Na linii nr 315 w ruchu pasażerskim trakcja spalinowa nie pojawiła się z uwagi na jej małe znaczenie i szybkie zamknięcie dla pociągów osobowych.