Most drogowy nad Odrą, między miejscowościami Kloppitz na prawym brzegu rzeki (obecnie Kłopot w powiecie słubickim) i Fürstenberg (Oder) na lewym brzegu rzeki. Według planu z roku 1907 most jeszcze wówczas nie istniał. W pobliżu funkcjonowała przeprawa promowa.
Most został zaprojektowany przez Augusta Klönne i został zbudowany w 1914 r. - był jedyną przeprawą przez Odrę w Fürstenbergu przed 1945 r. 600-metrowy most składał się z czterech betonowych zamkniętych przęseł podejściowych po stronie polskiej, stalowego przęsła łukowego z kratownicą Pratta jako główne przęsło nurtowe w połowie długości całej konstrukcji, a następnie siedmiu przęseł podejściowych po stronie niemieckiej. Przęsło łuku przelotowego jest znakiem rozpoznawczym mostów zaprojektowanych przez Klönnego, a wiele z tych przęseł nadal istnieje w Niemczech, w tym najbardziej znanym jest Hollernzollernbrucke w Kolonii.
Jak przeprawa została zniszczona? Po nieudanej próbie wysadzenia mostu w Jastrowiu nad Gwdą 2 lutego 1945 r. żołnierze niemieccy cofnęli się w kierunku Odry i wykorzystali ją jako punkt oparcia dla sowieckiego natarcia prącego w kierunku Berlina. Aby kupić czas i przegrupować się do ostatecznej walki z Sowietami Hitler nakazał wysadzić w powietrze wszystkie mosty na Odrze i Nysie. Dzień po częściowym zawaleniu się mostu w Jastrowiu zdetonowano most w Fürstenbergu (4 lutego, przed południem). Podczas gdy gdy stalowe przęsło łukowe spadło do rzeki, przęsła łukowe pozostały nietknięte. Nie przeszkodziło to wojskom polskim i radzieckim w sforsowaniu Odry i zajęciu miasta, które nawet w 1945 r. otrzymało już polską nazwę Przybrzeg. Po wojnie mostu nie odbudowano - do najbliższego mostu jest 30 km. Po polskiej zachowały się jedynie podniszczone cztery żelbetowe przęsła.
/Petroniusz, uzup. moose/