MENU
Krótka historia pieszej przeprawy przez Jezioro Bystrzyckie.

Dodał: Ryszard Kumorek° - Data: 2020-10-15 19:19:53 - Odsłon: 1105
08 października 2020

Data: 2020:10:08 14:52:07   ISO: 100   Ogniskowa: 18 mm   Aparat: NIKON CORPORATION NIKON D5300   Przysłona: f/5.6   Ekspozycja: 10/1250 s  


W latach 2018-2019 r. firma STRABAG na zamówienie Gminy Walim zbudowała nową kładkę dla pieszych nad Jeziorem Bystrzyckim w ramach szerszego projektu pn. "Zwiększenie udostępniania zasobów przyrodniczych oraz rozwój nowych form edukacji ekologicznej dzięki rozbudowie Turystycznego Centrum Edukacji Ekologicznej "Choina" i poprawie organizacji ruchu turystycznego w Gminie Walim". Kładkę zaprojektował w 2012 r. zespół badawczo-projektowy MOSTY-WROCŁAW z/s we Wrocławiu pod kierownictwem mgr inż. Wojciecha Barcika. Zrealizowana kładka to dwuprzęsłowa konstrukcja wstęgowa (pierwsza w Polsce, czwarta na świecie) o zmiennej szerokości od 2,40 do 4,90 m i długości wraz z przyczółkami 125,85 m. Na pomoście kładki znajduje się ciąg pieszy o szerokości użytkowej 2 m, poszerzający się lokalnie w miejscu ustawienia multimedialnych ławek do 4 i 4,5 m. Chodnik ogrodzony jest stalowymi balustradami z wypełnieniem z siatki. Kładkę posadowiono bezpośrednio na skale - podpory skrajne to masywne przyczółki, a fundament podpory środkowej stanowi stopa kotwiona w skale. Przęsło kładki to pomost prefabrykowany, składający się z 43 prefabrykowanych segmentów, wykonanych z betonu licowego. Długość pojedynczego elementu to 2 m, a kształt dostosowano do szerokości, uwzględniając lokalne poszerzenia kładki. Pomost wisi na czterech linach nośnych. Spadek poprzeczny przęseł wynosi 2,5%, spadek podłużny wynosi do 6% - co ułatwia odwodnienie kładki. Rozpiętość przęseł wynosi 22 i 80 m. Liny nośne zakotwione są w masywnych przyczółkach. Chodnik kładki wykonany jest z żywicy epoksydowej i poliuretanu odpornych na ścieranie i izolujących zarazem beton przęsła. Charakterystycznym dla konstrukcji jest zwis dłuższego przęsła od punktów podparcia wynoszący aż 1,20 m. Na kładce, w miejscu poszerzeń pomostu ustawiono ławki multimedialne (podświetlane z głośnikami emitującymi głosy zwierząt rezerwatu Chojna). Kolorystyka obiektu jest neutralna - podpory i pomost mają naturalny kolor betonu, nawierzchnia kładki jest szara, natomiast w balustradzie pomostu i ławkach zamontowano oświetlenie led o zmiennej barwie. Dodatkową atrakcją kładki jest obrotowa luneta. Uroczystego otwarcia kładki z oprawą muzyczną Filharmonii Sudeckiej dokonano w dniu 13 sierpnia 2019 r.

Kładka w liczbach: Kładka jest w stanie bezpiecznie wytrzymać nacisk 2100 ton, tj. 6,5 tony na każdy metr kwadratowy. Na kładce może się znajdować jednocześnie 1625 osób, ciężar o wadze 130 ton. Kładkę utrzymuje 76 kotew gruntowych, w sumie wydrążono na potrzeby ich montażu 1300 metrów w skale, na jej budowę zużyto 1000 ton betonu, czyli tyle, ile waży 500 samochodów osobowych. Wisi na czterech linach podtrzymywanych przez cieńsze druty, gdyby wszystkie liny i druty połączyć, otrzymalibyśmy długość 106 km. Do zerwania lin potrzebny jest nacisk 3460 ton.

Na realizację podzadania "Rozbiórka i budowa kładki dla pieszych nad Jeziorem Bystrzyckim w Zagórzu Śląskim" wydatkowano kwotę prawie 7,2 mln zł, a dofinansowanie UE wyniosło prawie 5,0 mln zł. Budowę rozpoczęto w 2017 roku, pierwsze otwarcie atrakcji wykonanych w ramach projektu zapowiadano na październik 2018 roku, jednak z uwagi na trudności ze stabilnością podłoża konieczne było przesunięcie prac do 2019 r.

(moose - za dokumentacją projektową zadania oraz inf. prasowe - wywiad z wójtem A. Hausmenem z 14.08.2019 r.)

  • /foto/8166/8166796m.jpg
    2019
  • /foto/8166/8166802m.jpg
    2019
  • /foto/8166/8166804m.jpg
    2019
  • /foto/8166/8166813m.jpg
    2019
  • /foto/8166/8166918m.jpg
    2019
  • /foto/8169/8169254m.jpg
    2019
  • /foto/9265/9265489m.jpg
    2019
  • /foto/9265/9265490m.jpg
    2019
  • /foto/9265/9265491m.jpg
    2019
  • /foto/9265/9265492m.jpg
    2019
  • /foto/8180/8180873m.jpg
    2019
  • /foto/8180/8180875m.jpg
    2019
  • /foto/8180/8180881m.jpg
    2019
  • /foto/8180/8180887m.jpg
    2019
  • /foto/8180/8180889m.jpg
    2019
  • /foto/9784/9784877m.jpg
    2022
  • /foto/9861/9861456m.jpg
    2022
  • /foto/9943/9943232m.jpg
    2022
  • /foto/10737/10737341m.jpg
    2023

Ryszard Kumorek°

Poprzednie: 2019 - 2022 Budowa odcinka od ul. Wieniawskiego do ul. Wysockiego (Europejki) Strona Główna Następne: Stadion Miejski


Ryszard Kumorek | 2020-10-15 19:22:24
Czy nie można by utworzyć kolejnego obiektu, np. "Tymczasowy most pływający"?
jkw | 2020-10-15 23:10:28 | edytowany: 2020-10-30 22:29:00
Minęły 2. miesiące od pojawienia się tego obiektu na Portalu i mimo wielu odsłon nie ma ani jednej opinii na temat estetyki kładki. Mam wrażenie, być może mylne, że wszystkim się podoba. Mnie się ona wyjątkowo nie podoba: jest intruzem w świecie gór, zieleni, wody i skał otaczających jezioro, estetycznie bez odniesień do otoczenia, optycznie przyciężkawa, zbyt dużo szarzyzny betonu (szczególnie w świetle dziennym). A już kuriozalną jest w takim miejscu "instalacja imitująca śpiew ptaków" i iluminacja tworząca wrażenie remizy, w której trwa zabawa w rytmach disco-polo. Gdyby nie to, że została sfinansowana z budżetu Gminy, można by pomyśleć, że jej rolą jest przede wszystkim bycie wabikiem na potencjalnych klientów Ośrodka.
Ryszard Kumorek | 2020-10-16 15:48:07
Zgadzam się z Kolegą, mnie ona również irytuje. Jest udziwniona. Dobrze, że nie zrobili jej z pękającego szkła! :-)