MENU
Most kolejowy (rz. Osiecznica / Chrzypsko Małe / LK 368).

Dodał: KrzysztofKudowa° - Data: 2020-08-25 18:30:09 - Odsłon: 380
28 lipca 2020

Data: 2020:07:28 13:02:13   ISO: 100   Ogniskowa: 18 mm   Aparat: NIKON CORPORATION NIKON D5100   Przysłona: f/8   Ekspozycja: 10/2500 s  


Most kolejowy nad Osiecznicą zbudowany został pierwotnie jako konstrukcja murowana z cegieł, z przęsłami łukowymi, sklepionymi. Pierwotnie most miał 5 przęseł, z tego 3 środkowe podparte długimi filarami, środkowe przęsło - nurtowe. Most został zniszczony w 1939 r., być może przez Wojsko Polskie, a odbudowany został przez koleje niemieckie w 1941 r. z wykorzystaniem przęsła kratownicowego podpartego na ceglanych filarach pierwotnego mostu.

Obiekt składa się z pięciu przęseł, po dwa sklepione rozmieszczone symetrycznie na końcach oraz centralnie umieszczonej swobodnie podpartej łukowej kratownicy stalowej. Światło poziome głównego przęsła wynosi około 50 m, całkowita wysokość mostu to 17 m, dzięki czemu pozostała otwarta przestrzeń przeciętej doliny. Jeżeli chodzi o rozwiązania techniczne, wykonano kratownicę typu Warrena (krata typu W z dodatkowymi słupkami) z jazdą górą po otwartym pomoście. Konstrukcja nośna to dwa równoległe dźwigary z krzywoliniowym pasem dolnym. Stanowiło to nietypowe rozwiązanie, ponieważ znacznie częściej realizowano obiekty kratowe z jazdą dołem. Wszystkie połączenia zrealizowano za pomocą nitowania.

W połowie lat 90. na moście założono szereg cementowych plomb na pękające filary ze szczelinomierzami. Przeprowadzono na moście próby obciążeniowe dwiema lokomotywami typu ST 43. Próby nie wykazały żadnych odkształceń i nieprawidłowości w ustroju mostu. Nie mniej na moście na wszelki wypadek zamontowano konstrukcje odciążające typu szwajcarskiego (wiązki dodatkowych szyn wzmacniające tor główny) - konstrukcję tę PLK zdemontowała w 2011 roku. Według oświadczenia pracownika służby drogowej z tamtego okresu, niesprawność konstrukcji mostowej była jedynie wymówką, a nie rzeczywistą przyczyną całkowitego zawieszenia ruchu pociągów pasażerskich na linii w dniu 17 maja 1995 roku. Od tego czasu po moście przejechało jeszcze kilka pociągów specjalnych oraz planowe pociągi weekendowe w wakacje 1996 roku. Ostatni pociąg po tej konstrukcji przejechał w roku 2000. W chwili obecnej, mimo iż linia od wielu lat ma status linii z zawieszonym ruchem pociągów, to na moście obowiązuje poruszania się pojazdów szynowych z naciskiem do 4 ton na oś. Umożliwia to kursowanie tylko lekkich drezyn.

(moose za Sł. Fedorowiczem)

  • /foto/10729/10729201m.jpg
    1995
  • /foto/8849/8849033m.jpg
    2020
  • /foto/8878/8878323m.jpg
    2020
  • /foto/8878/8878325m.jpg
    2020
  • /foto/8878/8878330m.jpg
    2020
  • /foto/8878/8878334m.jpg
    2020
  • /foto/10633/10633625m.jpg
    2023
  • /foto/10633/10633626m.jpg
    2023

KrzysztofKudowa°

Poprzednie: Gorzędziej Strona Główna Następne: ul. Polna