MENU
Widok na Sobięcin spod "Spadku" (patrz komentarz) - ze szczególną dedykacją dla janusza50938 alias "Małego Mroczana". Na pierwszym planie - na lewo od pól uprawnych - widać część stadionu sportowego wraz z budynkiem klubowym. Do stadionu prowadzi ul. Sportowa, przy której widać kilka dalszych domów, m.in. dawną szkołę pożarniczą. Na drugim planie widać część Sobięcina między Szybami Siostrzanymi (z lewej) a kompleksem Szybu Irena przy ul. E. Plater (z prawej). Wszerz zdjęcia biegną równolegle ulice Puszkina i 1 Maja. Powyżej stadionu (i zadrzewionych ogródków działkowych) widać domy przy ul. II Armii, m.in. nr 4 oraz nr 8. Równolegle do ciągu domów przy ul. Szymanowskiego przebiega ul. św. Józefa, gdzie widać m.in. kościół, kompleks Szybu Gabriel oraz drogę biegnącą dalej przez nasyp bocznicy torów kolejowych, prowadzących do kopalni Victoria. (Trasa główna linii kolejowej przebiega wzdłuż zakrętu, widocznego powyżej ul. Szymanowskiego). Na trzecim planie (od lewej): kompleks kopalni Chrobry (Śródmieście) oraz zadrzewiony teren w dzielnicy Gaj (dawny Stadtpark), powyżej którego widnieje w oddali kompleks kopalni Mieszko (na Podgórzu). Góry w tle (od prawej): lewe zbocze Wołowca, Mały Wołowiec, Dłużyna, przełęcz prowadząca do Kamieńska (niem. "Schipkapaß"), reszta wzniesienia (za nim leży dzielnica Rusinowa!) oraz oddzielona od tego łańcucha poprzez Dolinę Szwajcarską (ul. Świdnicka) góra Niedźwiadki (widać tu tylko prawe zbocze wraz z jej najwyższym szczytem; natomiast brak jeszcze całkowicie zabudowań osiedla "Glückauf").

Dodał: anja17° - Data: 2006-07-19 22:24:57 - Odsłon: 9960
Lata 1910-1945


ragnar°: Najbardziej uprzemysłowiona dzielnica Wałbrzycha, patrząc na mapy górnicze jest wręcz "usiana" chodnikami, przed wojną niczym nie ustępowała śródmieściu Wałbrzycha (przyłączona do miasta po 1945 roku - wcześniej osobna wieś). Pod koniec XIX wieku były plany nadania tej wsi statusu uzdrowiska, jednak znaczna rozbudowa przemysłowa doszczętnie zniweczyła te plany. Pod koniec XIX wieku w Sobięcinie działało gwarectwo Glückhilf - Friedenshofnung skupiające 9 kopalń, po kryzysie gospodarczym w latach 20-tych przekształcone w jedną kopalnię o nazwie - Victoria. Pod koniec lat 30-tych wybudowano w tej dzielnicy najnowocześniejszą (do 1960 roku) na ŚWIECIE elektrociepłownię (również o nazwie Victoria) W połowie XIX wieku uruchomiono koksownie. Po wojnie Polacy przejęli cały kombinat. Do dziś działa już tylko koksownia Victoria , kopalnia została zamknięta w 1994 roku (rozebrana w 2001), elektrociepłownia zakończyła swoją działalność w 2003 roku (podobno truła aż po granice miasta Austriacką). Same budynki elektrociepłowni wraz z charakterystycznymi czterema kominami stoją do dziś (zrujnowane, kominy częściowo rozebrane z powodu grożącego zawalenia). Na dzień dzisiejszy jest to zniszczona i biedna dzielnica w większości zamieszkana przez rodziny górnicze, każdy wałbrzyszanin wie że przestępczość w Sobięcinie jest wysoka i jak to mówią "można oberwać". Ostatnimi czasy wyburzane są bardzo często budynki na Sobięcinie, także te zabytkowe. Jest to jedyne miejsce w Wałbrzychu gdzie pozostał przemysłowy charakter dawnego Wałbrzycha, dzięki działającej do dziś koksowni Victoria, dzielnica ta słynie z "świeczki" którą znakomicie widać prawie z każdego miejsca w mieście.

  • /foto/6839/6839754m.jpg
    1720 - 1780
  • /foto/280/280537m.jpg
    1873
  • /foto/67/67652m.jpg
    1890 - 1895
  • /foto/191/191416m.jpg
    1890 - 1900
  • /foto/8107/8107435m.jpg
    1895
  • /foto/5898/5898674m.jpg
    1898
  • /foto/5898/5898680m.jpg
    1898
  • /foto/306/306820m.jpg
    1898 - 1900
  • /foto/5898/5898669m.jpg
    1898 - 1900
  • /foto/99/99070m.jpg
    1898 - 1901
  • /foto/371/371978m.jpg
    1898 - 1902
  • /foto/3303/3303985m.jpg
    1898 - 1903
  • /foto/5292/5292697m.jpg
    1900
  • /foto/6104/6104624m.jpg
    1900
  • /foto/7426/7426352m.jpg
    1900
  • /foto/5043/5043367m.jpg
    1900 - 1902
  • /foto/258/258483m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/354/354164m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/363/363777m.jpg
    1900 - 1915
  • /foto/87/87338m.jpg
    1900 - 1930
  • /foto/133/133728m.jpg
    1902
  • /foto/419/419592m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/3913/3913007m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/3894/3894034m.jpg
    1905 - 1915
  • /foto/298/298882m.jpg
    1906 - 1912
  • /foto/261/261890m.jpg
    1910 - 1915
  • /foto/300/300428m.jpg
    1911
  • /foto/258/258480m.jpg
    1914 - 1918
  • /foto/346/346951m.jpg
    1914 - 1927
  • /foto/98/98853m.jpg
    1915 - 1935
  • /foto/5341/5341580m.jpg
    1920
  • /foto/67/67649m.jpg
    1920 - 1925
  • /foto/78/78332m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/91/91943m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/6036/6036960m.jpg
    1920 - 1945
  • /foto/3959/3959736m.jpg
    1925 - 1930
  • /foto/443/443713m.jpg
    1925 - 1935
  • /foto/8056/8056641m.jpg
    1925 - 1935
  • /foto/252/252376m.jpg
    1930
  • /foto/6223/6223793m.jpg
    1930
  • /foto/4283/4283711m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/4324/4324482m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/8029/8029450m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/4068/4068894m.jpg
    1932
  • /foto/348/348955m.jpg
    1932 - 1935
  • /foto/349/349725m.jpg
    1932 - 1938
  • /foto/89/89771m.jpg
    1933 - 1945
  • /foto/300/300789m.jpg
    1934 - 1942
  • /foto/415/415230m.jpg
    1935
  • /foto/6104/6104628m.jpg
    1935
  • /foto/253/253884m.jpg
    1936 - 1938
  • /foto/66/66289m.jpg
    1937
  • /foto/66/66290m.jpg
    1937
  • /foto/244/244223m.jpg
    1937 - 1942
  • /foto/6104/6104630m.jpg
    1938
  • /foto/338/338566m.jpg
    1939 - 1941
  • /foto/256/256909m.jpg
    1940
  • /foto/351/351572m.jpg
    1942
  • /foto/89/89434m.jpg
    1944
  • /foto/436/436883m.jpg
    1946 - 1948
  • /foto/193/193525m.jpg
    1952
  • /foto/277/277577m.jpg
    1965
  • /foto/3605/3605412m.jpg
    1965
  • /foto/389/389202m.jpg
    1965 - 1968
  • /foto/281/281324m.jpg
    1967
  • /foto/5547/5547330m.jpg
    1968
  • /foto/3922/3922691m.jpg
    1970 - 1980
  • /foto/281/281519m.jpg
    1973 - 1975
  • /foto/281/281478m.jpg
    1974 - 1975
  • /foto/240/240252m.jpg
    1984
  • /foto/4444/4444854m.jpg
    1988
  • /foto/69/69765m.jpg
    1988 - 1990
  • /foto/55/55635m.jpg
    1991
  • /foto/70/70699m.jpg
    1992
  • /foto/65/65620m.jpg
    2003
  • /foto/92/92140m.jpg
    2005
  • /foto/104/104195m.jpg
    2006
  • /foto/89/89397m.jpg
    2006
  • /foto/98/98309m.jpg
    2006
  • /foto/118/118615m.jpg
    2006
  • /foto/156/156079m.jpg
    2007
  • /foto/156/156300m.jpg
    2007
  • /foto/156/156301m.jpg
    2007
  • /foto/3921/3921782m.jpg
    2008
  • /foto/3921/3921783m.jpg
    2008
  • /foto/3921/3921785m.jpg
    2008
  • /foto/4456/4456457m.jpg
    2008
  • /foto/4459/4459579m.jpg
    2008
  • /foto/412/412053m.jpg
    2008
  • /foto/266/266094m.jpg
    2008
  • /foto/275/275422m.jpg
    2008
  • /foto/3375/3375534m.jpg
    2008
  • /foto/263/263347m.jpg
    2009
  • /foto/263/263355m.jpg
    2009
  • /foto/306/306175m.jpg
    2009
  • /foto/294/294882m.jpg
    2009
  • /foto/4102/4102257m.jpg
    2010
  • /foto/4541/4541840m.jpg
    2010
  • /foto/3426/3426871m.jpg
    2011
  • /foto/386/386515m.jpg
    2011
  • /foto/401/401752m.jpg
    2011
  • /foto/396/396896m.jpg
    2011
  • /foto/445/445259m.jpg
    2012
  • /foto/3426/3426870m.jpg
    2012
  • /foto/3220/3220609m.jpg
    2012
  • /foto/3342/3342767m.jpg
    2012
  • /foto/3358/3358088m.jpg
    2012
  • /foto/5265/5265123m.jpg
    2014
  • /foto/6573/6573701m.jpg
    2017
  • /foto/6576/6576962m.jpg
    2017
  • /foto/7327/7327355m.jpg
    2017
  • /foto/7396/7396586m.jpg
    2018
  • /foto/7742/7742581m.jpg
    2018
  • /foto/7742/7742582m.jpg
    2018
  • /foto/7831/7831599m.jpg
    2018
  • /foto/7883/7883683m.jpg
    2019
  • /foto/7883/7883688m.jpg
    2019
  • /foto/7885/7885735m.jpg
    2019
  • /foto/7885/7885736m.jpg
    2019
  • /foto/7885/7885737m.jpg
    2019
  • /foto/7906/7906041m.jpg
    2019

anja17 - zbiory prywatne

Poprzednie: Zabudowa gospodarcza w zespole pałacowym Strona Główna Następne: Zakłady koksownicze Victoria S.A.


anja17 | 2006-07-19 22:37:29
UWAGA: odręczny podpis "Rysinów, pow. Wałbrzych" jest oczywistym błędem! Moja Mama kupiła tę widokówkę po 1945 r. w Wałbrzychu w kiosku "Ruchu", kierując się chęcią posiadania tej osobliwości z owym błędnym przypisaniem polskiej nazwy miejscowości. Napis na odwrotnej stronie widokówki: "Kunstverlag Herm. Adam, Freiburg i. Schl. No. 7448 | ADAM 560320".
anja17 | 2006-07-19 22:49:30
"SPADEK" to potoczna nazwa skarpy, popularnej wśród młodzieży szkolnej przede wszystkim zimą, gdy pokrywał ją śnieg. Tak było przynajmniej za moich czasów, czyli do ok. 1975 roku. Podczas ferii zimowych można tu było wtedy spotkać - codziennie od rana aż do zachodu słońca - kilkadziesiąt saneczkarek i saneczkarzy oraz małą grupę narciarzy (niemalże wyłącznie chłopców) - prawie wszyscy byli w wieku szkolnym. Z Palestyny i z Mijanki szło się na "Spadek" ulicą Sportową, idąc prosto aż do stadionu, później skręcało się nieco w lewo, idąc dalej pod górę aż do miejsca leżącego parędziesiąt metrów powyżej terenu widocznego przy prawym dolnym rogu zdjęcia. Na sankach z dobrze dotartymi przez śnieg płozami można było dojechać ze "Spadku" aż do widocznego na pierwszym planie masztu (z przewodami elektr.), a nawet jeszcze niżej.
tomek67 | 2006-08-06 20:53:20
I ja tam zjeżdżałem na sankach w latach siedemdziesiątych. Potem "Spadek" podupadł: ciepłe zimy + spychaczem wyrównano najlepszą część. Jeszcze pamiętam, że miejsce powyżej, za torami, nazywaliśmy "Starówką" (bliżej cmentarza). Były tam jakieś opuszczone magazyny (?).
anja17 | 2009-06-08 16:59:22
Porównaj ze zdjęciem .
mroczan | 2006-07-21 13:43:53
Ja też zaliczyłem zjazd ze Spadku 'Na bele czym" tzn ja byłem już w rejonie słupa wys napięcia a moje sanki w drobnych częściach rozjechały się po Spadku w niekontrolowanym kierunku. Ale było uciechy.
STRUS_TM | 2006-11-27 17:13:39
tomek67-'' Starówka'' to dawna kopalnia ''Szczęść Boże''.Szukaj w ''Kopalnie wałbrzyskie''.Ze ''Starówki'' też się nieżle zjeżdżało!!!!
janusz50938 | 2013-06-26 22:15:01
Dodałem większą