Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść




Oceanarium Kawiarnia Piekiełko (dawna), ul. Promenada Gwiazd, Międzyzdroje
Mmaciek: Ok, dzięki za poprawkę :)
pl. Muzealny, Wrocław
stap: To może być też wykop pod jakąś rurę itp.
Chrzanów
Agnieszka Węgiel: Witam, błąd ulicy. Właściwy adres Chrzanów ul. Dobczycka 6
Budynek nr 4 (dawny), ul. Sienkiewicza Henryka, Dzierżoniów
Krzysztof Bach: Prawdopodobnie jakby się zachował do naszych czasów nosił by nr 5, ponieważ 4 ma po przeciwnej stronie dawny hotel Polonia.
Klub policyjny Śnieżka, pl. Muzealny, Wrocław
Virzzz: Urządzenia do pomiaru czasu noszone na wszelakich kończynach to chyba też oni....
pl. Narutowicza Gabriela, Leśnica
kitapczy: Widok na zachodnią pierzeję rynku z ul. Kościelnej. Po lewej widoczny hotel Fiebaga, po prawej Restaurant zur Reichshalle.

Ostatnio dodane
znaczniki do mapy

Alistair
Alistair
kitapczy
TW40
Hellrid
Hellrid
TW40
pavelo
TW40
kitapczy
TW40
Wolwro
Wolwro
Wolwro
Wolwro
Sendu
Sendu
Mmaciek
Mmaciek
Sendu
Wolwro

Ostatnio wyszukiwane hasła


 
 
 
 
Kolej Freiburska pojedzie jeszcze w tym miesiącu!
Autor: moose°, Data dodania: 2020-07-13 21:20:50, Aktualizacja: 2020-07-13 21:23:20, Odsłon: 1727

Kurjer Norymberski donosi...

Breslau, 10 października, 1843 r.

Kolej Świebodzicka (Die Freiburger Eisenbahn - przyp.) zostanie otwarta jeszcze w tym miesiącu.

Teren, przez który prowadzi linia kolejowa o długości 7 1/3 mili (mila pruska liczyła 7.532,48 m, zatem odległość ta to 55,2 km, w rzeczywistości 57,5 km - przyp.), jest bardzo interesujący. Z dworca kolejowego we Wrocławiu prowadzi prawie prosto do Kątów. Za stacją kolejową w Kątach spotkasz kilka bardzo głębokich wykopów, mijasz wysoko położony Borzygniew ze średniowiecznym zamkiem po prawej, a za nim linia doprowadza do Imbramowic. Stamtąd kolej prowadzi przez Weslinę (przysiółek Tarnawy - przyp.), Mrowiny, Żarów i Piotrowice Świdnickie, a za romantycznym zagajnikiem dębowo, brzozowym, który przecina linia kolejowa, pojawia się dworzec w Jaworniku (Jauernick - nazwa Jaworzyny zanim otrzymała nazwę Konigszelt - przyp.). Za sobą masz pradawną Ślęzę, a przed sobą całe Sudety. Przed nami Freiburg oddalony o 1 milę (pruską - przyp.), a ponad nim rozdzierający szczyty zamek Książ. Po prawej stronie Wzgórza Strzegomskie ze średniowiecznym Strzegomiem, po lewej połyskują szczyty wieży kościoła jezuickiego w Świdnicy. Linia kolejowa do Świdnicy nie będzie jeszcze w tym roku ukończona - jak dotąd są tylko nasypy kolejowe. Dworce kolejowe na linii są małe, ale gustownie urządzone. Nachylenie toru z Wrocławia do Świebodzic jest znaczne ponieważ Świebodzice znajdują się na wysokości 862 stóp (stopa lipska 28,3 cm = 243 m npm. - przyp.), a zatem pociąg pokonuje wysokość 477 stóp (135 m), o czym od czasu do czasu przypominają tablice stojące przy torze. Kolej Świebodzicka jest pierwszą na której wprowadzono sygnalizację kolejową - dzienne i nocne telegrafy Treutlera, które jak dotąd okazały się niezwykle skuteczne na próbach (zdjęcie nr 1). (- za Nürnberger Kurier, Numer 300, rocznik 169, piątek 27 października 1843 r.)

Zdjęcie nr 1

O wspomnianych wyżej telegrafach sygnalizacyjnych Treutlera, protoplastów semaforów kształtowych, zastosowanych na Kolei Świebodzickiej pisał sam G.A. Treutler w Jeleniej Górze, w kwietniu 1845 r.: "Mój wynalazek został zastosowany po raz pierwszy na linii kolejowej spółki Kolej Wrocławsko-Świdnicko-Świebodzicka, gdzie sprawdził się tak dobrze, że Kolej Dolnośląsko-Marchijska (NME: Wrocław - Legnica - Żagań - Berlin) wprowadziła go na trasie Wrocław - Legnica, a teraz, po własnych doświadczeniach  został wprowadzony na całej linii kolejowej za moją poradą. Również inne koleje już rozpoczęły ze mną negocjacje, a we Francji mój telegraf jest obecnie używany na trasie kolei Strassburg-Bazylea, gdzie najważniejszy jest bezpieczny i ostry sygnał. Całość konstrukcji telegrafu, a także projekt techniczny i wyposażenie mechaniczne, wciąż zadowalały każdego eksperta. Efekt jest nieomylny, a obsługa w dzień iw nocy jest niezwykle prosta. Koszt użycia latarni w nocy jest taki sam jak w przypadku zwykłych sygnałów latarniami, a koszt jej zakupu jest prawdopodobnie tylko nieznacznie wyższy niż w przypadku wprowadzenia specjalnych urządzeń do sygnałów dziennych i nocnych. Nawiasem mówiąc, wynalazek został opatentowany w krajach pruskich i austriackich, a następnie w Saksonii, Bawarii i Francji."

(wynotował, uzupełnił przypisami i pogrubieniem wedle uznania - moose)


/ 201-300 / 274 /