MENU
Północna, chyba najbardziej zróżnicowana pierzeja placu Solnego. Od lewej: narożna, historyzująca kamienica, oryginalna, barokowa, modernistyczny budynek redakcji Gazety Wyborczej i wieżowiec Banku Zachodniego. (wiem, że zdjęcie mało kolorowe, ale tego dnia słońce strasznie świeciło i odbijało się od budynków, a retusz nic nie pomógł, więc jest jakie jest)

Dodał: Havoc° - Data: 2006-07-05 19:45:10 - Odsłon: 5677
05 lipca 2006


  • /foto/349/349665m.jpg
    1843
  • /foto/7041/7041363m.jpg
    1843
  • /foto/7041/7041369m.jpg
    1843
  • /foto/5382/5382263m.jpg
    1845
  • /foto/5509/5509463m.jpg
    1860 - 1865
  • /foto/5435/5435323m.jpg
    1865 - 1870
  • /foto/3507/3507500m.jpg
    1867
  • /foto/5384/5384992m.jpg
    1870 - 1879
  • /foto/6282/6282654m.jpg
    1881
  • /foto/7557/7557221m.jpg
    1890 - 1896
  • /foto/5507/5507606m.jpg
    1890 - 1910
  • /foto/4219/4219434m.jpg
    1892 - 1897
  • /foto/7866/7866012m.jpg
    1892 - 1914
  • /foto/5/005808m.jpg
    1894
  • /foto/270/270585m.jpg
    1894
  • /foto/3617/3617363m.jpg
    1895 - 1903
  • /foto/0/000994m.jpg
    1895 - 1905
  • /foto/51/51226m.jpg
    1896
  • /foto/271/271791m.jpg
    1896
  • /foto/6891/6891145m.jpg
    1897
  • /foto/427/427114m.jpg
    1898
  • /foto/445/445199m.jpg
    1900
  • /foto/6513/6513586m.jpg
    1900
  • /foto/439/439238m.jpg
    1900 - 1902
  • /foto/219/219083m.jpg
    1900 - 1910
  • /foto/159/159435m.jpg
    1900 - 1945
  • /foto/4272/4272367m.jpg
    1901
  • /foto/26/26917m.jpg
    1903
  • /foto/266/266644m.jpg
    1903
  • /foto/4939/4939344m.jpg
    1905
  • /foto/6505/6505853m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/424/424008m.jpg
    1905 - 1915
  • /foto/5393/5393533m.jpg
    1906
  • /foto/414/414583m.jpg
    1908
  • /foto/3745/3745732m.jpg
    1908
  • /foto/5507/5507290m.jpg
    1908
  • /foto/8214/8214863m.jpg
    1908
  • /foto/362/362990m.jpg
    1908 - 1914
  • /foto/11/11539m.jpg
    1909
  • /foto/8/8059m.jpg
    1909 - 1915
  • /foto/7847/7847000m.jpg
    1910 - 1915
  • /foto/440/440155m.jpg
    1913
  • /foto/56/56790m.jpg
    1913 - 1918
  • /foto/3250/3250551m.jpg
    1915
  • /foto/7095/7095574m.jpg
    1916
  • /foto/288/288923m.jpg
    1916
  • /foto/419/419088m.jpg
    1918
  • /foto/5578/5578278m.jpg
    1925
  • /foto/368/368008m.jpg
    1928
  • /foto/370/370314m.jpg
    1929
  • /foto/4000/4000760m.jpg
    1930
  • /foto/5410/5410086m.jpg
    1930 - 1933
  • /foto/3/003368m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/4079/4079186m.jpg
    1932
  • /foto/111/111123m.jpg
    1932 - 1937
  • /foto/4372/4372899m.jpg
    1933
  • /foto/114/114717m.jpg
    1933 - 1935
  • /foto/3727/3727697m.jpg
    1933 - 1940
  • /foto/4336/4336464m.jpg
    1934 - 1935
  • /foto/8640/8640330m.jpg
    1935
  • /foto/9418/9418325m.jpg
    1935 - 1937
  • /foto/3507/3507548m.jpg
    1936 - 1938
  • /foto/7350/7350946m.jpg
    1937
  • /foto/6316/6316678m.jpg
    1938
  • /foto/8071/8071221m.jpg
    1938
  • /foto/446/446447m.jpg
    1938 - 1943
  • /foto/389/389199m.jpg
    1939
  • /foto/33/33226m.jpg
    1940
  • /foto/9999/9999405m.jpg
    1948 - 1950
  • /foto/7543/7543094m.jpg
    1960 - 1970
  • /foto/3230/3230505m.jpg
    1966 - 1967
  • /foto/4244/4244006m.jpg
    1968 - 1975
  • /foto/207/207184m.jpg
    1972 - 1974
  • /foto/6929/6929921m.jpg
    1973 - 1980
  • /foto/9999/9999579m.jpg
    1975 - 1980
  • /foto/5330/5330498m.jpg
    1987 - 1988
  • /foto/5330/5330504m.jpg
    1987 - 1988
  • /foto/4205/4205714m.jpg
    1988
  • /foto/9374/9374234m.jpg
    1990
  • /foto/400/400496m.jpg
    1994
  • /foto/4222/4222619m.jpg
    1998
  • /foto/9367/9367305m.jpg
    1999
  • /foto/16/16031m.jpg
    2004
  • /foto/40/40008m.jpg
    2005
  • /foto/40/40009m.jpg
    2005
  • /foto/303/303177m.jpg
    2009
  • /foto/326/326076m.jpg
    2010
  • /foto/446/446624m.jpg
    2012
  • /foto/4633/4633997m.jpg
    2014
  • /foto/4634/4634869m.jpg
    2014
  • /foto/5959/5959229m.jpg
    2015
  • /foto/5682/5682464m.jpg
    2015
  • /foto/5942/5942997m.jpg
    2015
  • /foto/8558/8558064m.jpg
    2020
  • /foto/8981/8981610m.jpg
    2020

Havoc°

Poprzednie: Urząd Miasta Strona Główna Następne: Fontanna na pl. Solnym


pako45 | 2006-07-05 22:56:26
Popraw rozmiar fotki i będzie jeszcze lepiej
fredrus | 2006-07-07 17:43:30
To zroznicowanie na pl. Solnym, to mnie najbardziej irytuje, gdyz jestem za tym aby SM zachowalo staromiejski charakter i jestem przeciwnikiem tak razacego mieszania stylow. Gdy po raz kolejny wyrazam sprzeciw w obec nowobudowanych obiektow na SM, ktore razaco odstaja od otoczenia, to apologeci stylowego mismatch'u, natychmiast wyciagaja przypadek pl. Solnego jako argument - "przeciez juz Niemcy to robili - popatrz na pl Solny" Ech, szkoda, ze zamiast domu towarowego TACK, na rogu Kuzniczej i Wita Stwosza, nie ulegly zniszczeniu te dwie "perly" modernizmu, wtedy pln/wsch rog Rynku mialby super wyglad: , a przyszli obroncy stylowych kontrastow , straciliby argument.
jakub.s | 2006-07-07 17:48:17
To najpiękniejsze miejsce w mieście. Widać tutaj przepiękne stare kamienice i nowoczesne budynki, do tego swietna mała architektura placu. Szkoda tylko,ze kiedy obróci sie głowę w lewe, zamiast wielkomiejskiej architektury widzimy powojenne kurniki nie wiadomo dlaczego i po co wpisane na listę zabytków:(
bartosz | 2006-07-07 18:00:21
No i dobrze że wpisane.
LUKA | 2006-07-07 19:57:31
Rozwiń proszę, bo wypowiedź jakuba, jakkolwiek cięta i zaczepna, daje przyczynek do rozważań nt. pojmowania zabytków w społeczeństwie. Czy mamy promować model japoński? Burzymy i stawiamy taki sam obiekt co 50 lat i uważamy go za zabytek?
Havoc | 2006-07-07 22:45:00
Hej Fredrusie, masz identyczne poglądy jak moje!! Myślę, że dogadamy się bez trudu. Może budynki redakcji "Gazety" i banku są całkiem fajne, to jednak na ich miejscu pasowałyby bardziej kamienice z początku XX w.
LUKA | 2006-07-07 22:51:05
Jeśli uda Ci się dowieść, że istnieje wzorzec piękna oparty o wykładnię chronologii, stawiam piwo :). Jak na razie przeczytałem, że w Starym Mieście nie ma miejsca dla architektury nowej, co oznaczyłoby mniej więcej, że w razie katastrofy, przypadku losowego, etc., mielibyśmy odtwarzać albo przyoblekać nowe obiekty pizdrygałkami ze sklepu ze styropianowym detalem architektonicznym dla idei "staromiejskiego charakteru"?
TadPiotr | 2006-07-07 23:47:21
Nie rozumiem tylko, czemu nie stawiać gotyckich kamieniczek? Chyba im starsze tym lepsze, nie? Gdzieś chyba też widziałem rekonstrukcję chat zrębowych z podgrodzia. Ładnie by sie prezentowały.
TadPiotr | 2006-07-07 23:57:25
Wzorzec piękna: awangarda dnia wczorajszego. Awagarda dzisiejsza niestrawna dla większości, może dlatego, że oddaje ich samych. Dostanę piwa??
LUKA | 2006-07-08 00:20:30
Dostaniesz! Na następnym spotkaniu! :)
mlose | 2006-07-07 21:13:14
Wiedza i świadomośc wpływa nieuchronnie na estetyczną percepcję. Pseudo-barokowe kamieniczki zachodniej pierzei cieszą oko pospólstwa, podczas gdy pierzeja północna jest dla bardziej wymagających. Pierzej północna oddaje istotę rzeczy - centrum jako miejsca ekspresji najbardziej witalnych sił miasta w danym momencie historycznym. Pierzeja zachodnia reprezentuje myślenie o mieście jako o skansenie arbitralnie wybranych form.
fredrus | 2006-07-08 00:38:21
Tak, tak. Inaczej mowiac - "jestes prostak, aby docenic modernizm". Ale problem w tym, ze ja wiem prawie wszystko na temat modernizmu, znam tez historie odbudowy zachodniej strony pl Solnego , wiem ze "Dom Pod Muzynkiem" wymieniany jest w podrecznikach do architektury, a i tak wole, chocby rekonstrukcje barokowe, niz najwyzszej klasy modernizm posrod zbudowy przedmodernistycznej. Wedlug mnie, te style do siebie nie przystaja i nawet gdybym przeczytal jeszcze wiecej publikacji na temat architektury w ogolnosci i modernizmu w szczegolnosci, to i tak zdania nie zmienie, Ja poprostu nie znosze modernizmu, tam gdzie go nie oczekuje
mlose | 2006-07-08 01:18:15
Ok. Każdy ostatecznie ma jakieś preferencje :))) Ale wydaje mi się, że przy świadomości subiektywności naszych prostych sądów estetycznych, powinniśmy też kierować się innymi kryteriami - takimi jak autentyczość, świadomość kontekstu historycznego i kulturowego powstania obiektu, jakość kompozycji w obrębie danej stylistyki gdy przychodzi do oceny architektury. Bank Zachodni budzi również u mnie ambiwalentne odczucia - lubię do trochę za jego bezpardonowość wobec kontekstu będącą bardzo modernistycznym rysem, za fakturę, reliefy, nowatoskie technologie, wnętrza itd; z drugiej zaś strony kłóci się z powszechnym kulturowym kanonem piękna, na którym wszyscy zostaliśmy wychowani i który gdzieś tam w każdym tkwi. W pewnym sensie jest wspaniały, w innym odrażający , dwa w jednym, jak kot Schrodingera :)))). I zawsze można z nim dyskutować. Rzecz w tym, że kamieniczki zachodniej ściany oprócz tego piewszego spojrzenia nic mi nie dają. Stoi za nimi tylko dramat próby sprowadzenia wielkiego miasta do imitacji pseudo-barokowej mieściny.
TadPiotr | 2006-07-08 10:06:07
Ja się zgadzam. I powiedziałbym, że zachodnia ściana to turystyczny landszaft, popatrzeć, stęknąć jakie ładne bez zrozumienia i pojechać do Krakowa. Pierzeja północna ma niepokój autentyzmu. Tak to miasto wyglądało. Co przypominam miłośnikom przeszłości Wrocławia. Nigdy nie lubiłem Banku, pasowałby wśród modernistycznych domów towarowych Świdnickiej. Miał rewelacyjne wnętrza, główna sala na parterze wyglądał jak salon transatlantyku, świetne oświetlenie; wnętrze zniszczone przez bank. Ma być nowocześnie.
TadPiotr | 2006-07-08 10:01:33
Nie przesadzajmy. Nikt się inwektywami nie obrzuca.
LUKA | 2006-07-08 12:11:43
fredrus, co Ci daje taka rekonstrukcja, zrealizowana naprędce przez niewprawną rękę? Ani funkcji edukacyjnej, ani estetycznej, bo chyba nie uważasz, że tak np. wygląda estetycznie poprawna woluta. Detal godny dzieci z kółka plastycznego. Jaki przekaz taka architektura ze sobą niesie? Prawdę, szczerość? To jest prawda --> W kraju w którym rozpisuje się międzynarodowy konkurs na muzeum sztuki nowoczesnej a potem odrzuca światowej sławy architektów, bo nie należą do polskiej Izby Architektów, wróżę styropianowym biedroneczkom długą karierę...