MENU
Wylot w kierunku Kuźnic.

Dodał: wk° - Data: 2020-06-18 21:06:26 - Odsłon: 806
15 czerwca 2020

Data: 2020:06:15 15:15:11   ISO: 320   Ogniskowa: 28 mm   Aparat: SONY SLT-A35   Przysłona: f/4.5   Ekspozycja: 1/160 s  


Jednokomorowy, jednotorowy tunel o długości 262 m (budowla, długość faktycznego tunelu, bez przyczółków, 236 m, szerokość tunelu 7,35 m, wysokość 5,55 m) na wysokości 576 m npm. (najwyższy punkt linii), w km km 21,776 + 22,038, a wg niemieckiego kilometraża od Wrocławia Świebodzkiego w km 87,78 + 88,04, wybudowany w latach 1875-1877. Tunel został wydrążony w skałach bezimiennego wzniesienia (w dwóch publikacjach powiela się nazwę Podlesie) - 603 m npm., co daje maksymalną głębokość drążenia ok. 25 m. Tunel ma kształt eliptyczny, wysokość ok. 6 m, szerokość także ok. 6 m. Obiekt wykonano jako pierwszy na Dolnym Śląsku w obudowie murowej z cegły klinkierowej, obecnie ukrytej pod warstwą betonu naniesionego metodą natryskową (torkretu) w latach 80 ubw. Szerokość tunelu może sugerować przygotowanie budowli pod dwa tory, jednakże przy obecnych standardach skrajni (zarysu) taboru kolejowego byłoby to niemożliwe. W ociosach tunelu wykonano wnęki ucieczkowe i rewizyjne układu odwadniania. Portale wlotów do tunelu wykończono w obudowie kamiennej z klińców. Tunel został w latach 1913-1914 przystosowany do prowadzenia trakcji elektrycznej. W wyniku zaniedbań i braku konserwacji po 1945 roku tunel popadał w ruinę i zaczął pękać. W latach 80-tych tunel był wyłączony z eksploatacji w wyniku remontu (uszczelnienia natryskowego betonem) przeprowadzonego przez PRG-W Lubin. Wg dokumentacji - oceny stanu technicznego, przeprowadzonej w październiku 2021 r. obiekt jest w stanie przedawaryjnym, a stwierdzone uszkodzenia grożą poważną awarią lub katastrofą budowlaną - obiekt stwarza zagrożenie bezpieczeństwa użytkowników (!). Obiekt uzyskał warunkową zgodę na eksploatację do końca 2022 r.

W maju 2022 r. ogłoszono przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej remontu tunelu. W dokumentacji przedprojektowej (OPZ) do remontu tunelu przyjęto oś tunelu w km 21,910. Remont ma umożliwić przywrócenie prędkości konstrukcyjnej tunelu 100 km/h. Planowane zakończenie remontu - 2024 rok, do tego czasu linia 291 nie będzie czynna.

  • /foto/9763/9763773m.jpg
    1913 - 1914
  • /foto/3622/3622594m.jpg
    1914
  • /foto/10048/10048462m.jpg
    1975 - 1985
  • /foto/246/246720m.jpg
    2008
  • /foto/247/247263m.jpg
    2008
  • /foto/4362/4362359m.jpg
    2009
  • /foto/4362/4362360m.jpg
    2009
  • /foto/4362/4362361m.jpg
    2009
  • /foto/4360/4360361m.jpg
    2013
  • /foto/4360/4360365m.jpg
    2013
  • /foto/4360/4360366m.jpg
    2013
  • /foto/4360/4360384m.jpg
    2013
  • /foto/4362/4362275m.jpg
    2013
  • /foto/4233/4233341m.jpg
    2013
  • /foto/6259/6259041m.jpg
    2016
  • /foto/6259/6259044m.jpg
    2016
  • /foto/6259/6259046m.jpg
    2016
  • /foto/6259/6259060m.jpg
    2016
  • /foto/9017/9017712m.jpg
    2017
  • /foto/8767/8767382m.jpg
    2020
  • /foto/8767/8767384m.jpg
    2020
  • /foto/8767/8767387m.jpg
    2020
  • /foto/9203/9203421m.jpg
    2021
  • /foto/9740/9740118m.jpg
    2022

wk°

Poprzednie: Tunel kolejowy w Unisławiu Śląskim Strona Główna Następne: Pomnik poległych w I wojnie światowej (Karpacz)