Jednokomorowy, jednotorowy tunel o długości 262 m (budowla, długość faktycznego tunelu, bez przyczółków, 236 m, szerokość tunelu 7,35 m, wysokość 5,55 m) na wysokości 576 m npm. (najwyższy punkt linii), w km km 21,776 + 22,038, a wg niemieckiego kilometraża od Wrocławia Świebodzkiego w km 87,78 + 88,04, wybudowany w latach 1875-1877. Tunel został wydrążony w skałach bezimiennego wzniesienia (w dwóch publikacjach powiela się nazwę Podlesie) - 603 m npm., co daje maksymalną głębokość drążenia ok. 25 m. Tunel ma kształt eliptyczny, wysokość ok. 6 m, szerokość także ok. 6 m. Obiekt wykonano jako pierwszy na Dolnym Śląsku w obudowie murowej z cegły klinkierowej, obecnie ukrytej pod warstwą betonu naniesionego metodą natryskową (torkretu) w latach 80 ubw. Szerokość tunelu może sugerować przygotowanie budowli pod dwa tory, jednakże przy obecnych standardach skrajni (zarysu) taboru kolejowego byłoby to niemożliwe. W ociosach tunelu wykonano wnęki ucieczkowe i rewizyjne układu odwadniania. Portale wlotów do tunelu wykończono w obudowie kamiennej z klińców. Tunel został w latach 1913-1914 przystosowany do prowadzenia trakcji elektrycznej. W wyniku zaniedbań i braku konserwacji po 1945 roku tunel popadał w ruinę i zaczął pękać. W latach 80-tych tunel był wyłączony z eksploatacji w wyniku remontu (uszczelnienia natryskowego betonem) przeprowadzonego przez PRG-W Lubin. Wg dokumentacji - oceny stanu technicznego, przeprowadzonej w październiku 2021 r. obiekt jest w stanie przedawaryjnym, a stwierdzone uszkodzenia grożą poważną awarią lub katastrofą budowlaną - obiekt stwarza zagrożenie bezpieczeństwa użytkowników (!). Obiekt uzyskał warunkową zgodę na eksploatację do końca 2022 r.
W maju 2022 r. ogłoszono przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej remontu tunelu. W dokumentacji przedprojektowej (OPZ) do remontu tunelu przyjęto oś tunelu w km 21,910. Remont ma umożliwić przywrócenie prędkości konstrukcyjnej tunelu 100 km/h. Planowane zakończenie remontu - 2024 rok, do tego czasu linia 291 nie będzie czynna.